• Jacqueline

Babyskydd ,bas eller INTE bas?

Vi letar babyskydd och det råder skilda meningar kring detta med bas att klicka i stolen i men jag tror mycket handlar om hur mkt man åker bil och sådär med och såhär är det för oss.
    När bebis är kommen så kommer vi kanske behöva åka bil med honom cirka 1 gång i veckan som högst första månaderna (bf Juni och bilåkningen kommer inte öka förrän tidigast Nov) och vi har inget isofix-fäste i vår bil.
    Vi har dessutom två större barn som sitter på varsin dyna i baksätet när vi åker någonstans ,tar en bas mkt plats eller är det samma som om man bara hade "bältat" babyskyddet?

Mångas argument är att bas är bra för då riskerar man inte att slarva med "bältningen" i stressade situationer.....men om man inte är en stressad person då?

Aja hur som helst är min fråga ,behöver VI ha en bas till babyskyddet sett utifrån våra "bilrese-vanor" ,utrymme och sådär?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Babyskydd ,bas eller INTE bas?
  • chrissepisse

Jag har inte velat ha bas eftersom vi har satt babyskyddet på olika platser i bilen beroende på vem som åker med. Vi har ett Maxi Cosi babyskydd och det går på ett kick att sätta fast det med bältet så den tidsvinst en bas skulle ge är försumbar enligt mig.

• Karpalo

Nej, en bas är absolut inget måste. Vi hade en bas i min bil och fäste direkt med bälte i makens, båda gick lika snabbt.

• mammalovis

Nu framgår det inte barnens ålder, men vi har inte lyckats få plats med ett babyskydd med bas och en bilstol plus bälteskudde mitt bak i en Ford Mondeo, utan stora tjejen har fått åka fram och jag sitta inträngd i mitten mellan bilstolarna. Eller rättare sagt stora tjejen lyckades inte knäppa bältet själv då det var trångt.

Jag älskar basen, framför allt de gånger man ska till flera ställen i stan och ska in och ut ur bilen. Men har du äldre barn som sköter sig själva och har gott om tid, så spelar det säkert ingen roll för dig. Om det blir skillnad säkerhetsmässigt vet jag inte.

Barnen är 9 månader, 3 och 9 år, så det börjar bli dags att byta ut babyskyddet för den yngsta. Skulle vi vilja ha ett barn till, så får vi byta bil.

Smidigaste är väl att åka till typ Babyproffsen och höra vad de rekommenderar och vad som passar i er bil och såklart prova.

• krompa

Jag älskar basen och hade inte velat vara utan då vi körde bil nästan varje dag.

MEN, när jag behövde ha babyskyddet bak med en bältesstol och en vuxen,  fick jag ta bort basen för att det skulle få plats.
    Alltså bör ni inte behöva basen om babyskyddet alltid ska kombineras med 2 bälteskuddar.

• Jacqueline
    FavvoJonna skrev 2014-03-08 17:28:06 följande:

Är det inte en frågande säkerhet oxå? Säkrare med bas?

Asså så som jag uppfattat det så handlar det främst om att man inte ska behöva "bälta" babyskyddet varje gång man sätter in stolen i bilen och att man vid stressade ögonblick kan riskera att "bälta" fel/slarvigt och därför ha bas i bilen som alltid sitter i bilen.

Men åker man väldigt sällan bil så känns det onödigt och åker man bil väldigt sällan så är man kanske inte heller så "slarvig" med att "bälta" babyskyddet?
  • amiofo

Tycker det är praktiskt med bas men vi använder bilen nästan dagligen. Ska det bara användas ni hon gång ibland så hade vi kanske inte satsat på bas.

• germany

SKulle inte velat vara utan bas. Åker inte bil så ofta, men så himla lättsamt att bara klicka fast babyskyddet. Väldigt bra om det är dåligt väder (framförallt kallt & blåsigt) och man snabbt vill stänga dörren för bebisens skull, skulle inte velat stå och greja med bälte då. Så båda tummar upp för bas Glad

• milli79

Vi hade med bas men använde den inte eftersom lutningen blev för upprätt så bebisen satt mer lutad utan.

• MrsP79
    FavvoJonna skrev 2014-03-08 17:28:06 följande:
    Är det inte en frågande säkerhet oxå? Säkrare med bas?

När vi fick vårt första barn för 10 år sedan hade vi inte bas, och det gick hur bra som helst. När vi fick vårt tredje för 8 månader sedan visade försäljaren i butiken oss skillnaden i säkerhet med eller utan bas. Han sparkade på sätet för att simulera en krock, och skillnaden var stooor! MEN, skillnaden är ju väldigt mycket större om man jämför att inte ha något babyskydd alls (för det finns ju dom som faktiskt åker med bebis i bilen utan skydd). Fler fördelar och nackdelar har ju andra nämnt här i tråden. Jag valde bas både för säkerheten och för smidigheten, köpte även en adaptor till barnvagnsunderedet eftersom bebis åker in och ut ur bilen minst 6 gånger om dagen! För många är det ju också en fråga om pris. Hur säkert man än åker så kan man ju inte skydda sig mot allt!
  • MrsMikas

Jag skulle nog fundera på vad ni har för bil och vad ni har för babyskydd.

Det går utmärkt att fästa de flesta stolar utan bas, det är inte ens svårt.

MEN

En del bilar har korta bälten, framförallt bak, och har man då ett babyskydd som kräver lite mer bälte (o det är en del) så kanske inte bältet räcker. Då måste man ju ha bas.

Vi har haft våra två ungar utan bas utan problem.  Snabbt och lätt att fästa ändå (tar inte mer än 30 sekunder) och lätt att byta plats på stolen i bilen beroende på vem som ska åka med. Vi flyttade mycket mellan fram- och baksäte. 

Men som sagt. Kolla vilket babyskydd. Och att bältet räcker.

• clembke

Vi har ingen bas o åker bil nästan varje dag. Då åker vi både kort o långt....

Inget måste...

• Jacqueline
    MrsMikas skrev 2014-03-10 16:44:45 följande:

Jag skulle nog fundera på vad ni har för bil och vad ni har för babyskydd.

Det går utmärkt att fästa de flesta stolar utan bas, det är inte ens svårt.

MEN

En del bilar har korta bälten, framförallt bak, och har man då ett babyskydd som kräver lite mer bälte (o det är en del) så kanske inte bältet räcker. Då måste man ju ha bas.

Vi har haft våra två ungar utan bas utan problem.  Snabbt och lätt att fästa ändå (tar inte mer än 30 sekunder) och lätt att byta plats på stolen i bilen beroende på vem som ska åka med. Vi flyttade mycket mellan fram- och baksäte. 

Men som sagt. Kolla vilket babyskydd. Och att bältet räcker.

Vi har en vw passat ,har inte köpt ngt babyskydd ännu för vi har inte kunnat bestämma oss hehe men jag tror vi sätter en bas bakom passagerarsätet och så får stora flickan sitta i framsätet så sitter jag bak med 6åringen och bebisen tror jag ,kanske hehe ^^
  • Jacqueline

Fast samtidigt är det inte ens säkert vi alla kommer åka bil samtidigt heller första tiden...baaah va svårt :-S

• germany
    Jacqueline skrev 2014-03-10 17:18:47 följande:
    Fast samtidigt är det inte ens säkert vi alla kommer åka bil samtidigt heller första tiden...baaah va svårt :-S
    Lätt val, kör på bas Solig. Jag lovar, du kommer inte att ångra dig.
Svar på tråden Babyskydd ,bas eller INTE bas?