• Vera08

Vilken flaska för nyfödd och hur funkade det för er att flaskmata och amma?

Ska ha mitt först barn i maj. Planen är att amma den största delen, men vi tänker att vi ska flaskmata ett par ggr om dagen. Mycket för att får avlastning om det uppstår problem samt att även min kille ska kunna knyta an när barnet får mat. Vill gärna höra vad ni har för erfarenheter av att flaskmata och amma om vartannat. Funkade det bra och om inte, vad var det som inte funkade?

Barnmorskan sa att om man flaskmatar ska man vara säker på att välja en nappflaska med allt för stort hål utan att det ska påminna mycket om tillströmmningen från bröstet så barnet inte får det allt för lätt att suga om det kommer från flaska och lite svårare om det kommer från bröstet. Kikat runt lite på nätet och det finns ju miljoner flaskor att välja mellan. Vilken använde du för flaskmatning? Funderar på att köpa kanske fyra flaskor från två märken för att se vilken som funkar bäst. Vad jag förstår så funkar ju inte alla flaskor för alla barn. Länka gärna till den flaska du använt om den finns på nätet.

Tack
    /Vera.

• Svar på tråden Vilken flaska för nyfödd och hur funkade det för er att flaskmata och amma?
  • Vera08

Tack för att ni delar med er. Finns en medicinsk anledning till att vi också tänker oss köra flaska och amning. Har migrän. Ganska ofta. Ibland går det över på en dag och ibland blir jag liggande i flera dagar. Men oavsett så tar jag starkare tabletter och nässpray för att bli av med det. Och med de tabletterna i kroppen kan jag inte amma enligt min läkare. Och det sista jag vill göra när jag har migrän är att hinna stresspumpa ut mjölk innan tabletterna hunnit ut i blodet. Tänker då att flaskan blir ett lätt alt för oss alla. Visst jag kan köra på helammning om det funkar men jag tänker att det någonstans också är bra att ge flaska med ersättning nån gång om dagen för att hålla barnet vant när dessa migränanfall uppstår. Har barnet bara fått bröst kanske det vägrar flaska, men är det vant vid det så går det kanske lättare. Sen får jag väl pumpa under tiden anfallet pågår för att hålla produktionen igång.

• Pepsi
    Vera08 skrev 2014-03-09 17:51:36 följande:
    Tack för att ni delar med er. Finns en medicinsk anledning till att vi också tänker oss köra flaska och amning. Har migrän. Ganska ofta. Ibland går det över på en dag och ibland blir jag liggande i flera dagar. Men oavsett så tar jag starkare tabletter och nässpray för att bli av med det. Och med de tabletterna i kroppen kan jag inte amma enligt min läkare. Och det sista jag vill göra när jag har migrän är att hinna stresspumpa ut mjölk innan tabletterna hunnit ut i blodet. Tänker då att flaskan blir ett lätt alt för oss alla. Visst jag kan köra på helammning om det funkar men jag tänker att det någonstans också är bra att ge flaska med ersättning nån gång om dagen för att hålla barnet vant när dessa migränanfall uppstår. Har barnet bara fått bröst kanske det vägrar flaska, men är det vant vid det så går det kanske lättare. Sen får jag väl pumpa under tiden anfallet pågår för att hålla produktionen igång.

Det allra viktigaste är att ni/du gör som ni känner!! Följ er känsla och hjärta
  • Sannami
    Pepsi skrev 2014-03-09 19:28:14 följande:
    Det allra viktigaste är att ni/du gör som ni känner!! Följ er känsla och hjärta

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Lyssna inte på andra som säger vad ni borde göra, bara för att det funkade för dem så behöver det inte vara det bästa för er.
  • FruNyfiken

Jag har vid alla våra tre barn fått amma och ge ersättning med flaska direkt efter. Det har inte varit något problem för någon av dem!

• Amie77
    Tycker det låter som en jättebra anledning att ta in flaska nu! (Inte för att man behöver en anledning egentligen!! Jag har som sagt enbart gett ersättning sen barnet var en vecka.)
  • honeydew

Jag tänkte varva amning med ersättning med yngsta barnet, för det gjorde jag med storasyskonet i 6 mån utan problem. Men funkade inte alls denna gång. En vecka efter att jag börjat med flaskan så hade jag slutat amma helt, hon bara gallskrek vid bröstet och vägrade ta tag. Det gjorde inte mig något, men kan vara bra att veta att det inte alltid går att bestämma/planera allt med spädbarn

har testat Mam, meleda, Tommee tippee, avent och dr Brown. Önskar att jag sparat alla pengar och köpt dr Brown wideneck direkt, slår ut alla andra flaskor med hästlängder. Tar tio sekunder mer att diska men sååå värt det.

• Polarlantis

Jag pumpade två ggr om dagen i tre mångader och gav det samt ersättning på flaska till sonen, funkade hur bra som helst! Handpumpade dock så det tog lite tid...

• Litet My
    Fungerar det med flaska en gång så vet barnet det sedan, det är alltså inget barnet måste tränas på varje dag då är risken större att bebisen nekar att ta bröstet sedan. Om jag var du skulle jag prova flaska någon gång och se om bebisen tog den (gärna att pappan matar då) och fungerar det använt flaskan de gånger du har migrän eller inte kan amma.Förutsatt att du vill bevara ammningen och tycker den är viktig, annars spelar det ju ingen roll.
  • Pepsi
    Polarlantis skrev 2014-03-12 09:25:01 följande:
    Jag pumpade två ggr om dagen i tre mångader och gav det samt ersättning på flaska till sonen, funkade hur bra som helst! Handpumpade dock så det tog lite tid...

Skönt att se att någon gör som jag! Tycker det fungerar toppen!
  • Polarlantis
    Pepsi skrev 2014-03-12 11:41:50 följande:
    Skönt att se att någon gör som jag! Tycker det fungerar toppen!
    Använde du en elektrisk pump?
Svar på tråden Vilken flaska för nyfödd och hur funkade det för er att flaskmata och amma?