Hur fungerar det med bolån egentligen?
Jag bor i dagsläget i en tvåa, en bostadsrätt, med min sambo och vår dotter på 1 år. Jag pluggar på universitet och är klar om ca två år. Vi känner att det är dags att flytta till lite större men kommer säkert inte få lån till ett hus på ca 1 miljon, utan vi kan tänka oss att köpa en större lägenhet, 3 eller 4a för ungefär 300 000 kr, ibland finns de billigare men max 300 000!
Köpte vår lägenhet för 200 000 kr, har lån på 140 000 kr och pytsade in 50 000 kr själv. lånet står på mig och min pappa gick in som borgensman då.
Vi vill helst ha hus och har egentligen planerat för att bo kvar här tills jag får fast jobb efter examen och sedan ta lån och flytta direkt till hus men känner att vi kan "mellanlanda" i en lägenhet så länge och slippa den paniken om utrymmesbrist som börjar komma. MEN det som jag inte riktigt förstår är hur det fungerar med lån hos banken när man redan har ett lån och kommer vilja ta ytterligare ett lån till hus sen?
jag är ganska så säker på att vi kommer få ut minst 200 000 kr när vi säljer vår lägenhet och då kommer vi få ut 50 000 kr i handen, men vi har även ungefär 50 000 kr att lägga i handpenning på den nya lägenheten om det skulle va så, men hur fungerar det egentligen? utökar man lånet på det man redan har och måste man ha handpenning på det nya man lånar? Kommer det att uppstå problem i framtiden när vi ytterligare vill "utöka" lånet till ett hus?
aah så svårt att förklara mina funderingar men är det någon som kan förklara hur det fungerar på ett ungefär?