• Anonym (undrar)

Egenmäktighet med barn?

Hur gör man när umgängesföräldern har meddelat att h*n inte kör och lämnar barnet till boendeföräldern när umgänget är slut.
    UF anser att det är BF som får komma och hämta barnet eftersom det inte står i domstolsbeslutet är det är h*ns uppgift.
    Kan tillägga att de bor i olika kommuner.

Om jag förstått det rätt har UF det yttersta ansvaret för hämtning och lämning!?
    UF kan köra till fsk och lämna barnet trots att det inte heller står ngt om detta i domstolsbeslutet men att köra till bostaden där barnet bor, vägrar h*n.

Är detta egenmäktighet med barn?

• Svar på tråden Egenmäktighet med barn?
  • Anonym (Tror inte de)

Om de inte står specifikt i domstolsbeslutet så är de nog upp till er båda. Ofta delar man på de, tex bf lämnar å uf hämtar osv, egenmäktighet med barn innebär att han isf förhindrar dig att träffa barnet, försvinner å inte uppger vart dom befinner sig. De är ju bara för dig att åka dit å hämta barnet.. De är ju fin uppgift som bf att se till att umgänget fungerar oxå.

• Anonym (undrar)

Kanske ska förtydliga lite Flört
    Boendeföräldern är en nära vän till mig och även pappan till barnet. Mamman drog han inför domstol för ett år sedan efter 3 år med växelvist boende och GV.
    Hon krävde EV och boendet och hade inget underlag för detta mer än att hon ansåg att min vän var en dålig pappa.
    Pappan däremot hade mkt bevis på att hon misskött viktiga saker som rörde barnet.
    Hon gick All in och förlorade och har numera bara umgängestid med barnet, varannan vecka från fre em-mån morgon.
    Hon har hämtat barnet på fsk och lämnat där.
    Vid storhelger har hon velat ha barnet en dag extra och lämnat på fsk och pappan har alltid sagt JA för barnets skull.
    I gengäld har hon alltid hackat på honom om ngt annat. Hon måste starta en konflikt och vägrar att samarbeta.
    Detta gäller nu Valborg. Hennes umgänge slutar den 1 maj kl 18.00. Hon vill då lämna barnet den 2 maj ist på fsk. Denna gång har pappan sagt nej och sagt att vi håller oss till domstolsbeslutet. (Han är inte intresserad av att höra från henne vilken dålig pappa han är)
    Då blev hon skogstokig och menar att pappan hindrar henne från att träffa sitt barn trotts att hon själv valt dessa tider för umgänge.
    Han anser att eftersom barnet bor med honom, är skriven där så ska barnet infinna sig hos honom kl 18.00 den 1 maj. Detta anser inte mamman. Utan vill pappan ha hem barnet så får han ombesörja det.
    Detta är en ren principsak för mamman eftersom hon inte fick som hon ville. Hon kör barnet till fsk när umgänget är slut men hem till pappan vägrar hon.

• Tyra22

Hon kanske som jag vägrar åka till pappan pga tidigare misshandel och bråk framför barnen. Är det tillåtet???

• Anonym (undrar)
    Tyra22 skrev 2014-03-10 18:46:01 följande:
    Hon kanske som jag vägrar åka till pappan pga tidigare misshandel och bråk framför barnen. Är det tillåtet???

Nej det är verkligen inte tillåtet!!!! Förstår att du inte åker dit.

Mamman har alltid använt barnet som ett vapen mot pappan o för att han skulle få träffa barnet så strök han henne medhårs. När han sen började säga ifrån drog hon honom inför domstol, som jag skrev innan utan ngt underlag eller bevis.

Hon har vid flertal tillfällen sagt att hon har kompromissat färdigt med pappan.

De kan inte prata med varandra och eftersom det inte står i domen vem som ska lämna så undrar han om det finns några regler för hur det sköts.
  • kotten91

Står de inget i domen finns inga regler. Vill hon inte lämna måste han hämta. Man måste va noga å få med alla detaljer i domen, vem som hämtar och lämnar, vart och vilken tid, om barnet ska ha ätit innan osv.

• Anonym (...)

Varför skulle umgänget sluta kl. 18 en torsdag som är en röd dag?

• ZsaZsa

Det är vanligtvis umgängesförälderns ansvar att hämta och lämna barnet. Egentligen kanske det i vanliga fall heller inte är något att bråka om, men kanske är det här en person som man bör få att hålla sig på mattan först innan man börjar vara flexibel?

Boföräldern har säkert haft ett juridiskt ombud. Jag skulle kontakta denne och be denne att skriva till motpartens ombud (eller direkt till mamman om det inte finns något ombud) och - om det är så att uf ska stå för att hämta och lämna) påminna om det på lämpligt sätt. Det finns annars en risk att det fortgår år ut och år in och bara blir värre.

Svar på tråden Egenmäktighet med barn?