• Anonym (Mamma TS)

Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!

Min dotter på snart 10 år har under helgen varit och hälsat på sin farmor, som hon har god kontakt med.
    Barnets pappa har haft missbruk under större delen av dotterns liv, och varit frånvarande. Dottern har en "ny familj" med syskon och en låtsatspappa.

Nu kom dottern hem efter att ha varit hos farmorn och säger att hon sovit hos pappan i två nätter. Farmorn sa inte nått om detta.

Hur hade ni reagerat???? pappan går på nått som heter "Subutexprogrammet" vad nu det innebär, men man måste ha missbruk för att få gå med det. Dottern var ledsen när hon kom hem och frågade varför hon aldrig fick träffa sin pappa (hon märkte väl att jag blev upprörd)

Känner mig kluven och ledsen vet inte hur jag skall hantera detta alltså =(( Är så rädd att hon far illa. Vi träffade pappan på ICA för ca 1 år sen då var han påtänd och knarkpåverkad, skrev ett sms till farmorn idag att det var olustigt att hon lämnnar bort dottern, vi vet inte om han har ett missbruk längre och har hört att han har varit ren förr. Men inte varit det. Farmorn skulle aldrig erkänna nått om sonen utan skrev att han mår bra, och tar prover flera gånger i veckan...

Blir ändå så jäkla ledsen för att det ska smusslas, åker hon till farmorn förmodar jag att hon ÄR och sover där! inte blir bortlämnad.

• Svar på tråden Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Prata) skrev 2014-03-12 10:20:32 följande:

Vad är det för fel på dig? Hon skaffade barn med en man som tog droger, TS är inte direkt den första människan att göra något sådant och du hoppar på henne med mängder av dryga kommentarer. Vad bra att du tycker att du är bäst i hela världen och att alla ska göra som dig, det förändrar dock inte dåtiden. Man kan inte göra något ogjort så istället för att säga "du borde" kanske du kan stötta henne i de problem hon har NU och inte de hon hade för flera år sedan.

Visst,  det är upp till var och en att skaffa barn med alkoholister,  drogmissbrukare,  misshandlare,  bankrånare,  mördare -  vem man vill!   Det har vänner till mig också gjort.

Vad jag inte tycker är juste att sedan "tjuvhålla"  på barnet/barnen;  betrakta dem som sin egendom;  som om det varit jungfrufödsel!   Kvinnor som beter sig så går direkt bort från min umgängeskrets.  Läser du mina inlägg inser du att det är vad jag tycker är helt fel;  att vägra barn kontakt med den far man valt till dem.

• Anonym (mormor)
    Spermaivrare skrev 2014-03-12 11:22:36 följande:

Exakt, blir trött på alla spermaivrare. Fråga till Mormor; eftersom du försvarar att små barn ska vara med påtända knarkare bara för att de råkar komma från deras spermier, har du själv barn som knarkat och valt droger framför sina barn, vilket du måste rättfärdiga? Eller har du bara varit medmissbrukare och rättfärdigat din sambos tjugoåriga missbruk på vägen för att han haft egna barn som han, låt mig gissa, gråter krokodiltårar för och "saknar" ?
    Sambo??    Medberoende!?  Oj,  uttryckte jag mig så otydligt!   Som ung kände jag en man,  träffade honom både privat då och då och genom jobbet på neutral plats.  Jag var övertygad om att han inte skulle överleva sin trettioårsdag.  Han hade avverkat ett antal behandlingshem.  Plötsligt bestämde han sig för att det fick vara nog,  bildade familj  (kvinnan har liknande bakgrund).  De bor fortfarande ihop,  i helt vanligt svenssonliv  (villa etc)  fick fyra gemensamma barn,  som vuxit upp  med dem.   Varför skulle ha sakna dem,  tja visserligen studerar de ute i världen, som ungdomar gärna gör,  men....

Jag dömer inte ut någon för felsteg de tagit en gång i tiden;  människor är kapabla  till förändring.

Tror du inte alls att en person som tagit sig in i subutexprogram har någon chans att ändra sig till det bättre?

Mina barn dricker inte ens en droppe champagne för att fira studentexamen   (deras självständiga val som  jag är stolt över).
  • Anonym (nja)
    Wira skrev 2014-03-12 14:20:05 följande:

Jaså du känner mannen? Du är den som kontrollerar hans regelbundna drogtester? Spännande, hur många rena prover har han lämnat sista tiden?
    Tja, är han med i programmet så lämnar han ju rena prover varje vecka, kanske t o m  flera i veckan, annars skulle han inte vara med i programmet. Blir lite löjligt och framför allt överflödigt att begära ytterligare drogtester. Möjligen skulle man försäkra sig om att han är med i programmet då det i sig är ett bevis på drogfrihet
  • Anonym (mormor)
    Spermaivrare skrev 2014-03-12 11:22:36 följande:

Exakt, blir trött på alla spermaivrare. Fråga till Mormor; eftersom du försvarar att små barn ska vara med påtända knarkare bara för att de råkar komma från deras spermier, har du själv barn som knarkat och valt droger framför sina barn, vilket du måste rättfärdiga? Eller har du bara varit medmissbrukare och rättfärdigat din sambos tjugoåriga missbruk på vägen för att han haft egna barn som han, låt mig gissa, gråter krokodiltårar för och "saknar" ?
    Tycker det är extremt dålig stil att använda en man som spermadonator  och sedan slänga honom på tippen och leva gulligt familjeliv och låtsas som om spermadonatorn aldrig funnits i ens liv.  Var det sådan panik att skaffa barn just då att man inte  orkade leta efter något bättre i "pappaaffären"?   Väninnan som gick på krogen väl medveten om att hon hade ägglossning och sedan förbjöd mannen att ens träffa sitt barn på förskolan blev fort en exväninna till mig.
  • Anonym (Mamma TS)

Men mormorn: ) Du förlöjligar bara dig själv genom att yttra dina åsikter. Hade du varit bildad, erfaren & vis som oftast en mormor är hade du insett att man ska vara mjuk mot människan & hård mot problem.

Du kommer aldrig vinna någons respekt genom dina utlägg :) Det kanske biter på svaga människor, men då har du helt kommit till fel grupp! ^^

Trevlig helg till er alla som kommit med konkreta råd & tips på hur jag bör hantera situationen, ni har all min respekt. Nu ska jag fortsätta njuta av min graviditet och mitt liv som två (snart tre barns förälder) som har hela världen framför mig. Nu ska jag och dottern åka & träna!

• Anonym (mormor)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-15 11:22:35 följande:

Men mormorn: ) Du förlöjligar bara dig själv genom att yttra dina åsikter. Hade du varit bildad, erfaren & vis som oftast en mormor är hade du insett att man ska vara mjuk mot människan & hård mot problem.

Du kommer aldrig vinna någons respekt genom dina utlägg :) Det kanske biter på svaga människor, men då har du helt kommit till fel grupp! ^^

Trevlig helg till er alla som kommit med konkreta råd & tips på hur jag bör hantera situationen, ni har all min respekt. Nu ska jag fortsätta njuta av min graviditet och mitt liv som två (snart tre barns förälder) som har hela världen framför mig. Nu ska jag och dottern åka & träna!

Socialsekreterare skulle säga samma sak:   "Barn har rätt till sitt ursprung!   En dålig pappa är bättre än att barnet gör sig fantasier om hur deras pappa är.   Det är i alla situationer viktigt att främja barns kontakt med båda föräldrarna!"   Hur man lämpligast arrangerar  kontakten varierar  med situationen.

OK,  de som gått socialhögskola och skaffat sig mångårig erfarenhet av  familjer med problem,  genom arbete i socialförvaltningens regi eller som privata familjerådgivare  kanske inte alla är de mest bildade,  erfarna och visaste i samhället.  

Läs ändå gärna Bente & Gunnar Öberg;  "Skiljas men inte från barnen"   eller andra titlar av dem.  Båda är mycket erfarna;  Gunnar har arbetat med doktor  Gustav  Jonsson på barnbyn Skå.    Personliga erfarenheter av skilsmässor med barn inblandade har de också.  Plus  att de stöder sina åsikter på forskningsarbete där de intervjuat vuxna om hur det är att vara skilsmässobarn.  Båda har doktorerat

"Föräldraskap kan aldrig upplösas.  Barn behöver BÅDA sina föräldrar"   är makarna Öbergs slutsats.
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-15 11:22:35 följande:

• Anonym (Mamma TS)
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-15 11:48:20 följande:

Socialsekreterare skulle säga samma sak:   "Barn har rätt till sitt ursprung!   En dålig pappa är bättre än att barnet gör sig fantasier om hur deras pappa är.   Det är i alla situationer viktigt att främja barns kontakt med båda föräldrarna!"   Hur man lämpligast arrangerar  kontakten varierar  med situationen.

OK,  de som gått socialhögskola och skaffat sig mångårig erfarenhet av  familjer med problem,  genom arbete i socialförvaltningens regi eller som privata familjerådgivare  kanske inte alla är de mest bildade,  erfarna och visaste i samhället.  

Läs ändå gärna Bente & Gunnar Öberg;  "Skiljas men inte från barnen"   eller andra titlar av dem.  Båda är mycket erfarna;  Gunnar har arbetat med doktor  Gustav  Jonsson på barnbyn Skå.    Personliga erfarenheter av skilsmässor med barn inblandade har de också.  Plus  att de stöder sina åsikter på forskningsarbete där de intervjuat vuxna om hur det är att vara skilsmässobarn.  Båda har doktorerat

"Föräldraskap kan aldrig upplösas.  Barn behöver BÅDA sina föräldrar"   är makarna Öbergs slutsats.

Haha du är rolig du mormorn, först ditt generealiserande om att "Alla socialsekreterare skulle säga samma sak" är samma sak som att generalisera att en stor grupp av människor skulle dela samma värderingar för att man gått på samma utbildning.

Boken du refererar till sammanfattas följande

"I denna nya omarbetade utgåva av klassikern Skiljas - men inte från barnen ger familjeterapeuterna och forskarna Bente och Gunnar Öberg råd och vägledning i de olika problem som många frånskilda föräldrar ställs inför när de ska gå ifrån varandra. Boken är en utvärdering av den gemensamma vårdnaden och beskriver hur man i praktiken kan ta hand om sina barn - från att ha ett växelvis boende till att barnen bor enbart hos den ena föräldern."

Nu tar ju inte boken upp hur man skall hantera missbrukande föräldrar! Sug på den du, det är skillnad på att gå ifrån varandra och gå ifrån varandra pga att en förälder har ett alkohol - och drogmissbruk.

Ännu en gång har du bevisat att du för det första inte är bildad, du är inte kapabel till att refererea och återge källor och vetenskapliga metoder på ett konkret och rättfärdigt sätt. Så snälla du mormorn :) BILDA DEJ!

• Anonym (.....)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-16 08:05:31 följande:

Haha du är rolig du mormorn, först ditt generealiserande om att "Alla socialsekreterare skulle säga samma sak" är samma sak som att generalisera att en stor grupp av människor skulle dela samma värderingar för att man gått på samma utbildning.

"I denna nya omarbetade utgåva av klassikern Skiljas - men inte från barnen ger familjeterapeuterna och forskarna Bente och Gunnar Öberg råd och vägledning i de olika problem som många frånskilda föräldrar ställs inför när de ska gå ifrån varandra. Boken är en utvärdering av den gemensamma vårdnaden och beskriver hur man i praktiken kan ta hand om sina barn - från att ha ett växelvis boende till att barnen bor enbart hos den ena föräldern."

Nu tar ju inte boken upp hur man skall hantera missbrukande föräldrar! Sug på den du, det är skillnad på att gå ifrån varandra och gå ifrån varandra pga att en förälder har ett alkohol - och drogmissbruk.

Ännu en gång har du bevisat att du för det första inte är bildad, du är inte kapabel till att refererea och återge källor och vetenskapliga metoder på ett konkret och rättfärdigt sätt. Så snälla du mormorn :) BILDA DEJ!

Pappan är under behandling och alltså inte påverkad. Så varför vill du neka barnets kontakt med honom?
  • Anonym (mormor)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-16 08:05:31 följande:

ALLA  !?  socialsekreterare -  VAR läser du det?   Inte i mitt inlägg i varje fall!   Självklart har jag ingen uppfattning om hur ALLA   socialsekreterare ser på barns kontakt med båda sina föräldrar!   (mina erfarenheter omfattar fyra olika kommuner  av väsentligt olika storlekar,  som alla skrivit vårdnadsutredningar.   Både jag och barnens far har bytt kommuner under åren som barnen var minderåriga.   Under årens lopp har kanske ett tjugotal socialsekreterare  varit inblandade.  Hur soc.  tänker i de  andra drygt   200 kommunerna i landet har jag inte  inblick i).

Har första upplagan  av omnämnda bok av Öberg & Öberg.   Där berörs även ensam vårdnad;  en genomgång av för- och nackdelar med ensam vårdnad/delad   vårdnad,   söndagspappa,  ointresserade pappor   och familjer med dålig samarbetsförmåga.   Har ensam vårdnad tagits bort i senare upplagor?

Jag tvivlar på att du och ditt ex.  är unika i att ni separerat på grund av missbruk!   Det räcker med att jag ser mig omkring,  jag vet en del om vad som händer medmänniskorna på orten där jag bor nu sedan många år.  Känner även en del kollegor ganska väl.  Är du övertygad om att  alla andra utom mannen du valde att skaffa ditt första barn med är helnykterister och helt  fria  från andra droger också? 
  • Anonym (Mamma TS)

Skillnaden mellan ditt och mitt  fall är att dottern inte haft kontakt med sin far alls, vi bytte bostad när hon var 1 månad gammal och han har inte velat ha kontakt med henne heller för den delen, så vi har levt separata liv utan insikt in nån av våra liv. Vi har aldrig behövt ha kontakt med soc som dej heller. Eftersom dottern inte behövt ha missbruk i kring sej alls, så har vi aldrig behövt ha med sekreterare att göra.

Vad som hänt dej och din familj vet jag inte. Men våra fall verkar inte kunna jämföras. Pappan har ju själv valt att ta avstånd från oss när hon föddes pga alkoholmissbruk, behandlingar, vistelser på psykiatrisk avdelning, bott under 1,5 år borta från oss över 200 mil etc. Ids inte ens förklara.  Så hennes kontakt med hennes far (om man räknar i måndaer) kan räknas på en handfull. Tyvärr är det inte så enkelt som att bara kliva in i hennes liv sisådär, vi har ju ett väl fungerade liv med både arbete, sport och fritidsaktiviteter, vi är i fjällen 2-3 gånger i månader i stugan etc. Vi bor i olika kommuner och han saknar körkort, bil, inkomst etc.

• Anonym (Mamma TS)
    Anonym (.....) skrev 2014-03-16 08:17:17 följande:
    Pappan är under behandling och alltså inte påverkad. Så varför vill du neka barnets kontakt med honom?
    Jag har aldrig nekat honom kontakt. Erbjudit honom träffar under dagtid, vilket han inte godkände och kastade på luren.
    Sen har han fått nys om dotterns mobilnummer och ringer till henne och frågar om dom kan ses och ber henne prata med sin mamma (vilket också är helt sjukt, lägger på henne det ansvaret att hon skall vara någon slags förmedlare). Vilket jag också har förbjutit honom till att göra, men han godkänner inte det heller.

Ursh för missbrukare, spelar ingen roll om man är drog - och alkoholfri, en gång missbrukare alltid det tänket om att det bara är JAG JAG JAG! HUVVA!
  • Anonym (hej)

jag hade inte varit orolig så för går han på det programmet är det stenhårt med proverna

Men om han ska ha dottern över helgen måste du få veta det så du kan ringa lite då och då och höra att hon mår bra och så

ring inte hela tiden då

• skpklm
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-16 10:44:11 följande:
    Jag har aldrig nekat honom kontakt. Erbjudit honom träffar under dagtid, vilket han inte godkände och kastade på luren.
    Sen har han fått nys om dotterns mobilnummer och ringer till henne och frågar om dom kan ses och ber henne prata med sin mamma (vilket också är helt sjukt, lägger på henne det ansvaret att hon skall vara någon slags förmedlare). Vilket jag också har förbjutit honom till att göra, men han godkänner inte det heller.

Ursh för missbrukare, spelar ingen roll om man är drog - och alkoholfri, en gång missbrukare alltid det tänket om att det bara är JAG JAG JAG! HUVVA!

Jag tycker du ska kontakta RFHL  eller någon annan instans med kunskap i ämnesområdet  så att någon där kan förklara för dig att det absolut finns missbrukare som mognar och går över till helt vanligt svensson-liv.   De som överlevt så länge,,,

"En gång missbrukare - alltid missbrukare!"   visar att du inte satt dig in i ämnesområdet.

Lite lustigt att just en missbrukare,  som du etiketterar ditt barns far,  måtte ha utövat en oemotståndlig lockelse  för dig för cirka tio år sedan....
  • nymedlem

Usch vilken hemsk människosyn du har. Hoppas verkligen att du inte pratar till din dotter sådär illa om hennes far?!

Han är inte missbrukare längre då han är i behandling. PUNKT!

Tänk på din dotter och låt henne träffa sin pappa, allt annat visar på att DU bara tänker på DIG DIG DIG!!!! Huvva!
  • skpklm
    nymedlem skrev 2014-03-16 11:30:14 följande:
    Usch vilken hemsk människosyn du har. Hoppas verkligen att du inte pratar till din dotter sådär illa om hennes far?!

Han är inte missbrukare längre då han är i behandling. PUNKT!

Tänk på din dotter och låt henne träffa sin pappa, allt annat visar på att DU bara tänker på DIG DIG DIG!!!! Huvva!
  • Anonym (.....)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-16 10:37:28 följande:
    Skillnaden mellan ditt och mitt  fall är att dottern inte haft kontakt med sin far alls, vi bytte bostad när hon var 1 månad gammal och han har inte velat ha kontakt med henne heller för den delen, så vi har levt separata liv utan insikt in nån av våra liv. Vi har aldrig behövt ha kontakt med soc som dej heller. Eftersom dottern inte behövt ha missbruk i kring sej alls, så har vi aldrig behövt ha med sekreterare att göra.

Vad som hänt dej och din familj vet jag inte. Men våra fall verkar inte kunna jämföras. Pappan har ju själv valt att ta avstånd från oss när hon föddes pga alkoholmissbruk, behandlingar, vistelser på psykiatrisk avdelning, bott under 1,5 år borta från oss över 200 mil etc. Ids inte ens förklara.  Så hennes kontakt med hennes far (om man räknar i måndaer) kan räknas på en handfull. Tyvärr är det inte så enkelt som att bara kliva in i hennes liv sisådär, vi har ju ett väl fungerade liv med både arbete, sport och fritidsaktiviteter, vi är i fjällen 2-3 gånger i månader i stugan etc. Vi bor i olika kommuner och han saknar körkort, bil, inkomst etc.
    Jo han har rätten att ha umgänge med sin dotter och han är hennes pappa, och därmed viktigare än dina fjällresor. Vad spelar det för roll om han saknar körkort och bil? Du kan ju skjutsa dit dottern.

Värst vad du verkar informera dig mycket om pappan trots att du knappt har haft kontakt med honom sen dottern föddes...

• Anonym (mormor)
    Anonym (Mamma TS) skrev 2014-03-16 10:37:28 följande:

OK,  så barnet har officiellt ingen pappa -  faderskapserkännande har aldrig ordnats,  intressant.   Trodde det var svårt att komma undan den pappersexercisen i Sverige.
  • nymedlem
    Anonym (mormor) skrev 2014-03-16 12:22:54 följande:
    OK,  så barnet har officiellt ingen pappa -  faderskapserkännande har aldrig ordnats,  intressant.   Trodde det var svårt att komma undan den pappersexercisen i Sverige.
    Sånt händer nog inte i Sverige alls tror jag. Min sons pappa har varit frånvarande sedan han "glömde" hämta oss på BB för att han var med en annan kvinna då. Jag försökte få till umgänge ändå och ja, min sons pappa är missbrukare, amfetamin - men han är ändå min sons pappa!

Nu det senaste året har dom varandra på Facebook och jag uppskattar det. Min son är så pass gammal så han väljer själv, Jag har aldrig pratat illa om sonens pappa eller hans missbruk, min son vet inte ens om det.
  • skpklm
    nymedlem skrev 2014-03-16 12:58:02 följande:
    Sånt händer nog inte i Sverige alls tror jag. Min sons pappa har varit frånvarande sedan han "glömde" hämta oss på BB för att han var med en annan kvinna då. Jag försökte få till umgänge ändå och ja, min sons pappa är missbrukare, amfetamin - men han är ändå min sons pappa!

Nu det senaste året har dom varandra på Facebook och jag uppskattar det. Min son är så pass gammal så han väljer själv, Jag har aldrig pratat illa om sonens pappa eller hans missbruk, min son vet inte ens om det.
    Ts skrev något om att hon aldrig haft någon kontakt med någon från någon socialförvaltning!   Såvitt jag vet är faderskapserkännande är i princip obligatoriskt  beträffande barn som har ogifta föräldrar vid födelsen.  Det är väl hos "soc."   sådant fixas.

Eftersom ts´   känslor för pojkvännen tycks ha tvärvänt  i samband med graviditeten kanske hon lyckats hålla pappan borta  från offentliga register. 
Svar på tråden Farmorn lämnar bort barnet till pappan som går på subutexprogrammet?!