• Anonym (fp)

Hur länge behåller jag samma föräldrapenning?

Hej,

Jag har läst att man endast behåller samma föräldrapenning i två år stämmer detta? 

1.Vad händer om jag vill ta ut föräldrapenning när barnet är exempelvis 3 år, räknas fp om på nytt beroende av min aktuella sgi?

2. Om jag blir gravid med barn nummer 2 innan barn nummer 1 är 1 år och 9 månader så får jag behålla samma föräldrapenning som när barn nummer 1 föddes? men om man då har två barn, och jag exempelvis vill ta ut fp för barn nummer 1 när det är 3 år, beräknas det på den föräldrapenning jag hade när barn nummer 1 föddes eller beräknar försäkringskassan en ny fp då det har gått 2 år? Dvs då kommer jag ha två olika fp för två olika barn?

• Svar på tråden Hur länge behåller jag samma föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer att föräldrapenningen är skyddad till barnet fyller 2 år.

Om du vill ansöka om föräldrapenning när barnet är över 2 år, kan det vara så att du kanske har samma föräldrapenning, om du ex. arbetar deltid men fyller upp med föräldrapenning till 100% då ändras inte din föräldrapenning.

Om du bli gravid inom 1 år och nio månader behåller du samma föräldrapenning som med det första barnet.
    Föräldrapenning är densamma oavsett vilket barn du ansöker för.

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Jag vill göra ett förtydligande att du behöver skydda din sjukpenninggrundandeinkomst  (SGI) från barnets 1 årsdag för att du inte ska riskerar att få föräldrapenning bara på grundnivå när barnet väl har fyllt två år.

Hälsningar
    Tella, handläggare

Svar på tråden Hur länge behåller jag samma föräldrapenning?