• Oroligmamma10

Snart 4-åring som ligger efter i utvecklingen

Hej.
    Jag har en helt underbar liten son som fyller 4 i Maj.
    Han ligger väldigt mycket efter i utvecklingen gentemot andra barn.
    Han pratar inte mycket, även om det börjat komma mkt mer sista tiden.
    Nu babblar han en hel del men det mesta är obegripligt.
    Ord som han kan är, mamma,pappa,cola,mjölk,yoggi,banan,tack,nej,data(dator),
    bebi(bebis),dum,kex,kör,bil,bilen,traktor, gå, gå ut, bada,vov-vov, traktor.
    Han går hos logoped men han är inte så intresserad utav att vara med där.
    Han vill inte gå på toalett, även om han gjort det ett par gånger så föredrar han
    fortfarande blöja.
    Han förstår en del som att nu går vi ut, åka till dagis, vi ska bada, äta .kom.
    Han visar med handen och säger "kom" när han vill ha hjälp att hämta något eller så.
    Han pusslar ibland, leker ute mycket, gillar att rita, rida och se på film förstås.
    Han kan sitta kortare stunder och lyssna på en bok eller så, men bara ibland oftast
    vill han inte det.

Det har varit mycket snack från förskolans sida om att han borde utredas på Habiliteringen,
    tror det är mest autism dom spekulerar i.
    Men vi är jätte skeptiska som föräldrar eftersom vi inte anser att han skulle bli hjälpt som vuxen av en diagnos han inte har, logopeden säger att han har lite drag av autism men att det är så lite så att vi inte ska oroa oss.
    Han ger mkt ögonkontakt, han är väldigt gosig och vill gärna att man ska vara med i leken.
    Men han är i sin egen värld ibland, har först nyligen blivit intresserad av andra barn.
    Han åker gärna på badhus eller lekland osv, har inte ett dugg ont av folk.

Jag undrar väl mest om någon känner igen sig?
    Hur gick det för erat barn?
    Jag vet ju att min son inte kommer klara 4 års kontrollen Gråter

• Svar på tråden Snart 4-åring som ligger efter i utvecklingen
  • Philippa

Om han har autism kan han få jättemycket och bra hjälp på habiliteringen för att kunna fungera som vuxen.

Ge han ´chansen till det!

Er son låter som min, han är autistisk och har fått så bra hjälp från habben

• Oroligmamma10

Kan du ge exempel på vad de kunnat hjälpa honom med?
    Hur gammal är din son nu? Hur går det för honom?

• Philippa

Min son blir 8 i sommar, vi har gett honom TBA-träning... det har gett honom chansen att göra sig förstådd och hjälpa att förstå sociala regler/normer i kamratskap osv.

Det går bra, han har 100% resurs i förskoleklassen som alltid är i hans närhet för att det ska fungera i kamratskapen. Han har gått sexårs ett år till för han var inte mogen för skolstart pga hans svårigheter att göra sig förstådd.

• Philippa
    Oroligmamma10 skrev 2014-03-10 16:56:16 följande:
    Vid vilken ålder utreddes din son?

Han var nästan tre när han fick diagnosen. Ju tidigare dessto bättre eftersom träningen är så viktig innan skolastart.
  • iaseia

Finns ju olika grader av autism, finns ju även andra sjukdomar som kanske inte förskolepersonalen har kunskap om, det är väl jättebra att de har reagerat.
    Tror det är bra om han får hjälp och de skulle inte sätta en diagnos som han inte har.

• blubbblubb

Det viktiga är ju att han får hjälp nu som gör att han utvecklas normalt enligt sina förutsättningar. Förskolan kommer köra mer avancerade samlingar/aktiviteter inom kort,  språket kommer få en större betydelse i lekarna. Han kommer behöva anpassning på förskolan om han inte redan har det och då är det väl rimligt att samtidigt göra en utredning. Och i verkligheten hjälper en diagnos att få rätt stöd.

Ni som föräldrar kan få hjälp med material (veckoschema, tidtagarur, fakta), med kurser (om diagnoser, om teckenstöd) och kan även få vårdbidrag för den mertid ni lägger ner.

Men det viktigaste: Ni kommer få en ökad förståelse. Ni kommer mer om vad ni kan förvänta er framåt och kunna anpassa er och era förväntningar efter det.

De finns katastrofexempel på barn som felaktigt blivit placerade i särskolan. Men de är få och inget du bör lär påverka er rätt till korrekt diagnos och behandling.

• Mumin80

Om han inte har autism,  så kommer han inte heller att få den diagnosen vid en utredning. Om han har autism så har han det oavsett han blir utredd eller ej. Eller så har han kanske andra svårigheter,  som t.ex. utvecklingsstörning, eller någon annan medfödd sjukdom eller liknande som medför autistiska drag. Utan utredning får ni aldrig veta. 

Att inte utreda ett barn, som uppenbarligen avviker från normal utveckling, är barnmisshandel, enligt min åsikt. Svårigheterna finns ju där ändå,  skillnaden är att med en diagnos så kan barnet få hjälp, och därmed också t.ex. förutsättningar att klara vuxenlivet självständigt. Det är genom att INTE utreda sitt barn som man förvägrar det chansen till ett fullvärdigt liv. 

Genom utredning, lämplig hjälp och anpassningar i omgivningen finns alla möjligheter att se till att ett barns funktionsNEDSÄTTNING endast blir ett minimalt funktionsHINDER.

Men om din son hade fötts utan ben, skulle du då vägra honom rullstol, kryckor och proteser, med hänvisning till att han kanske kan klara sig som vuxen ändå? 

Svar på tråden Snart 4-åring som ligger efter i utvecklingen