• Anonym (Massor med mens)

Har så riklig mens

Jag undrar om det finns något man kan göra åt sina rikliga mensblödningar?? Jag blir 46 år i år. Har alltid haft väldigt mycket mens så dubbla nattbindor och Cyklokapron har jag haft i många år. Sen jag fick min son för snart 8 år sen har det blivit ännu mer mens. Men för ca 4 månader sedan så har jag börjat blöda ännu mer och det kommer mycket blodklumpar så bindorna räcker inte till vissa dagar, fast jag äter Cyklokapron! Finns det några tabletter som gör att jag kan få till min mens som den var förut i alla fall... Jag har varit på gynundersökning och röntgen och det ser så bra ut. Sen har jag nyss gjort Cytologiprov och det var bra. Så finns det något annat man kan göra?? Skulle vara så tacksam, för detta styr mitt liv nu.... Så jobbigt. Sen har jag mensen ca 10-14 dagar också varje gång.....

• Svar på tråden Har så riklig mens
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!
    Det finns tre andra alternativ.

1,  Om läkemedel som tex cyklokapron inte minskar blödningarna tillräckligt kan en del av livmoderslemhinnan hyvlas bort. Läkaren för in ett vasst redskap i livmodern och skär bort slemhinnans yttersta skikt medan kvinnan är sövd.

2, Termoballongen ger samma resultat. En ballong förs in i livmodern och fylls med en vätska som hettas upp. Värmen skadar slemhinnan och blödningarna minskar. ballongmetoden förstörs vävnaden, vilket gör att det inte bildas ny slemhinna. Detta medför att blödningarna blir mycket lindrigare och ibland upphör de helt hos 8/10 kvinnor.

3,Om ingenting annat hjälper kan livmodern tas bort.

Boka tid hos kvinnoklinken för konsultaion

• Anonym (Massor med mens)

Tack så hemskt mycket för ditt svar!!! Då vet jag vad som gäller!!!

Svar på tråden Har så riklig mens