• sme

    tips och råd för en mamma med 2 barn och 1 bonus

    Behöver tips och råd på vad jag ska göra.
    Har en 1 åring, 3 åring och en 7 åring bonus (varannan vecka) alla är grabbar.
    Har inga problem med mina egna barn men 7 åringen är uppkäftig, avundsjuk, otrevlig,
    ja helt enkelt ouppfostrad enligt mig.
    Jag vill ha regler för mina barn men är inte lätt när 7 åringen inte behöver hjälpa till med någon.
    finns inte som helst några krav på han.
    Min 3 åring packar sin väska själv, hjälper till med mat, dukar fram, städar sitt eget rum så gott han kan.
    men så fort man ber 7 åringen om något blir det bara en massa gnäll, tjut och avundsjuka på att 3 åring också ska hjälpa till och göra samma saker.
    7 åringen har veckopeng men inga som helst krav. han får betee sig hur han vill, bråka, knuffa på 3 åringen, svara emot på allt jag ber honom om men ändå får han sin veckopeng och behöver aldrig ta konsekvensen för sitt handlande. Hans pappa tar bara honom i försvar och tycker jag bara gnäller och ger inte någon positiv respons. men jag har försökt, finns inget mer att ge 7 åringen. Jag vill ha klara och tydliga regler och konsekvenser för om man gör något fel, men det finns inte. Hur ska jag kunna sätta gränser när pappan inte vill (eller tycker att det finns men det gör det inte). Hur ska man annars lära sig.
    3 åringen är hur glad som helst och det finns så mycket kärlek i honom till alla han känner och tycker om. Han saknar storebror när han inte är hemma och blir flera gånger väldigt ledsen.
    Medan storbror (7 åringen) svarar knappt på när 3 åringen pratar med honom, vill leka med honom. och svarar han är det otrevligt och drygt. Det märks så tydligt att 7 åringen inte tycker om 3 åringen, det passar bara honom att leka när ingen annan kan leka med honom. 7 åringen har aldrig behövt leka på sitt rum, så det står helt orört dag ut och dag in. vilket retar mig nåt fruktansvärt. medan 3 årigen är självständig, leker själv, hittar på saker själv. 7 åringen är som ett plåster på oss alla, han ingen någon tid att va med honom går han till nästa. Jag blir helt kvävd av det.
    Pappan bestämmer saker med 7 åringens mamma bakom min rygg. Jag har inget att säga till om. Har inte jag rätt till det då han bor hos oss varannan vecka? Ska hans mamma bort då ska han vara här automatiskt men hon ställer aldrig upp tillbaka, vilket jag sagt till min sambo, men får hela tiden till svar att då får han träffa sin 7 åring mer än vanligt. vilket han bara blir glad åt.
    Jag orkar inte med detta. Hur ska jag få min sambo att förstå att han bara förstör för sin 7 åring.
    Läxor är heller inte viktigt, det görs om man hinner. jag blir galen. vad ska hända när dom små också går i skolan? och ber jag att han ska göra läxan blir det bråk. vad har jag för ansvar?
    Jag hämtar 7 åringen 3 dagar varannan vecka från skolan, men jag får inte uppfosta honom. jag ställer alltid upp om pappan ska göra något, jag ser till att han får leka med kompisar, gå på aktiviteter osv.
    Är det pappans dåliga samvete att bara träffa sin son varannan vecka och vill då inte göra sig osams med honom, därför får han betee sig hur han vill. det ska även tilläggas att pappan har högre krav på 3 åringen än på 7 åringen, tex. om att städa sitt rum.
    Någon som känner likadant? Hjälp mig!

  • Svar på tråden tips och råd för en mamma med 2 barn och 1 bonus
  • Lindsey Egot the only one

    Om det ska vara så strikt så får 7 åringen snällt stanna på fritids tills pappan kommer och hämtar honom för du tänker inte vara barnvakt åt ett barn du inreder säga till. Så får din sambo ta ansvar för sitt barn och inte lämna över det på dig.

  • mammalovis

    Jag håller med inlägg 1. Varför ska du hämta honom tidigare om du ändå bara möts av en dryg unge?

    Sedan är frågan hur länge ni haft tid på er att stabiliseras som familj? Bor dina eller era gemensamma barn där på heltid? Är sonen avundsjuk på dem, om de slipper byta hem? Har du gjort något med bara pojken för att kunna prata mer med honom?

    Jag förstår din känsla av saker bakom din rygg med biomamman, men tyvärr är det ju föräldrarna som vidarebefordrar saker om aktiviteter och så. Nu är dock vår bebis på 9 månader, så gammal att jag kan kräva att sambon tar med henne också och att jag ibland gör saker med bara storasyster på 3 år, så det krävs ju kommunikation om vad som händer.

    Sedan får man nog acceptera att en 7-åring inte alltid vill leka med lillebror. Här har vi bonussyster på 9 år och eftersom hon har kompisarna hos mamma tycker hon än så länge att det är rätt kul att leka med min 3-åring, men det sker ju lite på hennes villkor.

    När de små börjar skolan är det du som till att läxorna sköts oavsett vad sambon säger ...

  • sme

    Vi har bott ihop i ca. 5 år. Träffades när bonusbarnet inte ens fyllt 3 år.
    Vårar gemensamma barn bor hos oss på heltid.
    Han har alltid varit avundsjuk på sina syskon, spelar ingen roll vad det gäller. Om den ena får en ny tröja och inte han, eller man ber honom hjälpa till hemma och 3åringen inte behöver, om 1 åringen badar i baljan och 7 åringen inte får så är det orättvist uttrycker han sig.
    Han alltid gjort saker själv med 7 åringen men nu har jag tröttnat på det då jag aldrig för någon uppskattning för det.
    Har tagit in honom som mitt eget barn från dag 1, hittat på saker, handlar kläder till honom, planerar hans kalas osv.
    Är bara så trött på att jag aldrig för någon uppskattning för allt jag gör med 7 åringen varken från honom eller hans pappa. Jag fixar allt när det gäller barnen, kompisar, lämna-hämta tider, läxor, aktiviteter...
    Klart 7 åringen inte alltid vill leka med 3 åringen, men problemet är när 3 åringen frågar om dom ska leka säger alltid 7 åringen nej, sen 5 min efter leker han ändå med honom. än att säga ja från början.
    jag ställer ju upp av välmening med att hämta honom i skolan, för jag tycker inte han ska behöva gå 6.20-17 varje dag när jag ändå är hemma och är föräldraledig.

  • Paulie00

    Jag förstår vad du menar! Och jag tycker du ska ställa lite krav. Om du inte ska ha kunna säga till 7 åringen så ska du inte bry dig om honom så som du gör heller. Att vara plastmorsa är ett ganska otacksamt jobb! Man duger när det passar och sen ska man inte lägga sig i när det passar. Funkar inte riktigt så!

    Jag hade nog velat att ALLA barnen i hemmet uppfostrades likadant och "dessa regler gäller här hemma". Men då måste du och din sambo tycka likadant! Just för att INGEN ska känna sig utanför. 7 åringens beteende gör dock att han fryser ut sig själv. Och om du inte får backup från sambon - vad ska du göra? Du har ju gjort det du kunnat!

    Dock är det din sambos ansvar att se till att 7 åringen klarar sig och sätta mer krav på honom. Verkar som att han gör som han vill då han ändå blir belönad. Så varför anstränga sig? Det borde inte vara några konstigheter.

    Du menar väl, men blir du inte uppskattad och backuppad av din sambo så är det värt att hämta honom tidigare och bemötas av en dryg unge? Då får pappan hämta honom när han bäst hinner och fråga din sambo - hur vill du ha det? Antingen så gäller samma regler för SAMTLIGA barn eller så avsäger du dig från ALL ansvar så får vi se hur "roligt" din sambo tycker att det är. Man tas ibland för givet! Och det är kanske det din sambo också känner... att även om du inte tycker som han så "hämtar du ändå på fritis" osv. LYCKA TILL!

Svar på tråden tips och råd för en mamma med 2 barn och 1 bonus