• PiOmiO

    Spermiedonation Sahlgrenska

    Hej! Jag kontaktade en forumsvärd och ifrågasatte varför det fanns en kategori för äggdonation men ingen för Spermiedonation, fick bra respons och inom kort fick jag ett svar att det självklart skulle finnas en kategori för spermiedonation också!

    Så jag öppnar en tråd för oss som väntar på Spermiedonation på Sahlgrenska Göteborg.

    Vi har precis fått vår kallelse efter en olidligt lång väntan, och väntar spänt på första mötet med läkare och kurator. Hoppas innerligt att vi hinner ett försök innan sommarstängningen.

    Tillsammans är vi starka!*


    Life is not fair; get used to it.
  • Svar på tråden Spermiedonation Sahlgrenska
  • Hannis83

    Har också funderat på varför det inte fanns någon kategori för detta. Vilket bra initiativ av dig :)

    Va roligt att ni äntligen kommit fram i kön och håller alla tummar att ni hinner med ett försök innan sommaren! Sambon och jag väntar fortfarande och lär nog vänta ett bra tag till, blev uppsatta i nov 2013. Så med 1,5 års väntan blir det inte vår tur förren typ maj 2015... Usch låter alldeles för långt bort, men är ju givetvis glad för att möjligheten finns :)

  • PiOmiO
    Hannis83 skrev 2014-03-15 11:58:00 följande:
    Har också funderat på varför det inte fanns någon kategori för detta. Vilket bra initiativ av dig :)

    Va roligt att ni äntligen kommit fram i kön och håller alla tummar att ni hinner med ett försök innan sommaren! Sambon och jag väntar fortfarande och lär nog vänta ett bra tag till, blev uppsatta i nov 2013. Så med 1,5 års väntan blir det inte vår tur förren typ maj 2015... Usch låter alldeles för långt bort, men är ju givetvis glad för att möjligheten finns :)



    JA det slog mig att man ju kunde fråga, å då var dom väldigt snabba med att öppna upp denna kategori

    Det är sjukt långa väntetider till donation på sahlgrenska, väldigt konstigt också att de kan "avsäga" sig vårdgarantin. De har faktiskt fått extra pengar till donationer så de håller på att "beta av" kön lite just nu kallar dem sept-okt 2012 skulle jag tro. Vi fick ju nyss samtalet och blev uppsatta i kön sept 2012.
    Life is not fair; get used to it.
  • Kevinsmamma01

    Hej! Helt ny här på familjeliv och i hormon- samt inseminationskarusellen men vi ska i alla fall köra vår första insemination med donerade spermier på tisdagSkrattande Har en son sen tidigare som är 13 i år och är själv 31 år. Har superregelbunden mens och vad jag tror även ägglossning men min nuvarande sambo är helt steril så vi behöver lite hjälp. Har stått på kö i ca två år så tid tar det!

    Det hela började i februari då vi var inne för ett VUL för att se hur allt stog till och för att bestämma behandling. Det bestämdes att det skulle bli insemination och att jag skulle hormonbehandlas med pergotime en tabl./d mensdag fem till nio. Jag skulle sedan åka på ett nytt VUL dag tio för att se om/och hur stora äggen blivit osv. Nu visade det sig att dag tio skulle infalla på en lördag så då ville de att vi skulle in på VUL dag nio istället. (Sen hade min tidigare cykel varit lite kortare så de ville väl vara säkra). På VUL i fredags såg de två riktigt bra ägg på 18 och 15 mm (dag 9) och det var bara att åka hem och kissa på ägglossningsstickor! Gud vad fort man slängs in i det här med ägglossningstester och allt. Vet inte hur många jag gjort av med i helgen, men ingen ÄL i alla fall Rynkar på näsan Då bestämde de idag att jag skulle ta ovitrellesprutan ikväll 23:30 och komma in för insemination på tisdag kl 11:30.

    Shit vad det är nervöst! Har hela tiden haft en riktigt bra känsla men det kan man ju ha ändå, fast man inte blir gravid menar jag. Vore roligt om fler som ska köra nu kan skriva lite om sina resor i denna trådenDrömmer

  • Hannis83
    Kevinsmamma01 skrev 2014-03-30 22:12:19 följande:
    Hej! Helt ny här på familjeliv och i hormon- samt inseminationskarusellen men vi ska i alla fall köra vår första insemination med donerade spermier på tisdagSkrattande Har en son sen tidigare som är 13 i år och är själv 31 år. Har superregelbunden mens och vad jag tror även ägglossning men min nuvarande sambo är helt steril så vi behöver lite hjälp. Har stått på kö i ca två år så tid tar det!

    Det hela började i februari då vi var inne för ett VUL för att se hur allt stog till och för att bestämma behandling. Det bestämdes att det skulle bli insemination och att jag skulle hormonbehandlas med pergotime en tabl./d mensdag fem till nio. Jag skulle sedan åka på ett nytt VUL dag tio för att se om/och hur stora äggen blivit osv. Nu visade det sig att dag tio skulle infalla på en lördag så då ville de att vi skulle in på VUL dag nio istället. (Sen hade min tidigare cykel varit lite kortare så de ville väl vara säkra). På VUL i fredags såg de två riktigt bra ägg på 18 och 15 mm (dag 9) och det var bara att åka hem och kissa på ägglossningsstickor! Gud vad fort man slängs in i det här med ägglossningstester och allt. Vet inte hur många jag gjort av med i helgen, men ingen ÄL i alla fall Rynkar på näsan Då bestämde de idag att jag skulle ta ovitrellesprutan ikväll 23:30 och komma in för insemination på tisdag kl 11:30.

    Shit vad det är nervöst! Har hela tiden haft en riktigt bra känsla men det kan man ju ha ändå, fast man inte blir gravid menar jag. Vore roligt om fler som ska köra nu kan skriva lite om sina resor i denna trådenDrömmer
    Va roligt att ni äntligen har kommit fram i kön och att det är dags :) Förstår att det är spännande och håller både tummar och tår för er! Fick ni välja själv om ni ville ha insemination eller IVF, eller var det läkaren som tog det beslutet? Fick lite känslan av att man fick välja själv när sambon och jag var där inne så går nu och funderar en hel del på detta... Är ju i och för sig ganska så lång tid kvar för oss innan vi kommer fram men det kan ju inte hjälpas går ju liksom inte att stänga av tankarna :) 
  • Kevinsmamma01

    Hej Hannis83 =)

    Till oss sa de att de ville börja med insemination eftersom det är minst ingripande...om det inte har tagit sig på tredje försöket så omvandlar de de sista tre till ett IVF. Vi är hoppfulla att det tar sig på insemination, är lite drygt en vecka kvar till testdag =)

  • PiOmiO
    Kevinsmamma01 skrev 2014-04-06 19:40:13 följande:
    Hej Hannis83 =)

    Till oss sa de att de ville börja med insemination eftersom det är minst ingripande...om det inte har tagit sig på tredje försöket så omvandlar de de sista tre till ett IVF. Vi är hoppfulla att det tar sig på insemination, är lite drygt en vecka kvar till testdag =)



    Det är två inseminationer som byts till 1IVF.. (så ni inte blir lurade) Lycka till!
    Life is not fair; get used to it.
  • Hannis83

    Då var det bara några timmar kvar tills denna semestern är slut och det att dags för att gå tillbaka till jobbet. Alltid blandade känslor detta :) Skönt med ledighet fast ändå gott att komma tillbaka till vardagen. I och med att semestern nu är slut innebär det också att vi har kommit halvvägs i väntetiden! Bara nio månader kvar :) Tjoho!! Ska jag vara riktigt ärlig är jag dock totalt skitnervös för nu hänger allt enbart på mig, tänk om det inte tar sig? Vad fan gör vi då? Jag försöker vara positiv men
    med allt som har hänt de senaste åren så är det väldigt svårt. 

    Hur går det för er andra?

  • PiOmiO
    Hannis83 skrev 2014-08-03 21:30:38 följande:

    Då var det bara några timmar kvar tills denna semestern är slut och det att dags för att gå tillbaka till jobbet. Alltid blandade känslor detta :) Skönt med ledighet fast ändå gott att komma tillbaka till vardagen. I och med att semestern nu är slut innebär det också att vi har kommit halvvägs i väntetiden! Bara nio månader kvar :) Tjoho!! Ska jag vara riktigt ärlig är jag dock totalt skitnervös för nu hänger allt enbart på mig, tänk om det inte tar sig? Vad fan gör vi då? Jag försöker vara positiv men

    med allt som har hänt de senaste åren så är det väldigt svårt. 

    Hur går det för er andra?


    är också nervös över att allt "hänger" på min kropp...vi har ju gjort inseminationer tidigare men har bara fått en återföring vid IVF så väntar på den andra återföringen i form av FET nu, tippar på första veckan i september (början av veckan) om min kropp gör som den brukar. Finns inget annat än att hålla tummarna denna gången.
    Life is not fair; get used to it.
  • Hannis83
    PiOmiO skrev 2014-08-14 11:04:33 följande:
    är också nervös över att allt "hänger" på min kropp...vi har ju gjort inseminationer tidigare men har bara fått en återföring vid IVF så väntar på den andra återföringen i form av FET nu, tippar på första veckan i september (början av veckan) om min kropp gör som den brukar. Finns inget annat än att hålla tummarna denna gången.
    Håller tummar och tår för er att det går vägen den här gången :) Det som verkligen är jobbigast är den här ovissheten. Hade man liksom vetat att man kommer att få ett barn någon gång i framtiden så hade nog den här nervositeten, stressen och galenskapen som medföljer inte varit lika stor. Försöker att ta det lugnt och hålla båda fötterna på jorden men det är inte lätt :) Just nu i stunden känns allt ganska så ok men det har tagit ett bra tag att komma hit. Hit där vardagen känns lite som den gjorde innan karusellen drog igång och där man inte bryter ihop var dag titt som tätt. Vill verkligen gå in med ett positivt tänkande när allt drar igång igen men är så otroligt rädd för att får en käftsmäll igen.
  • callmepreggoornot
    Felicita skrev 2022-10-26 20:09:37 följande:

    Finns även en hel del privata donatorer på dessa forum :) Och många grupper på facebook för det om ni inte blir nöjda via det offentliga


    Sven får vi anta. Trist trådspam.
Svar på tråden Spermiedonation Sahlgrenska