
-
Mindre klasser, fler speciallärare och fler lågstadielärare. Regeringen presenterar i dag den enskilt största satsningen i vårbudgeten – 2,3 miljarder kronor per år till skolan.Förslaget innebär en minskning med som mest fem elever per lågstadieklass.Det handlar om 2,3 miljarder kronor per år, varav två miljarder kronor är ett permanent statsbidrag till kommunerna.2 miljarder delat på 290 kommuner = 6 896 551= under 7 miljoner att dela på för kommunens alla klasser i lågstadiet. Gör det skillnad, 14 lärare med lokaler?Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Regeringens löften om mindre klasser meningslösa?
-
Vad är frågan?
-
Efter ??Minniemousemommy skrev 2014-03-11 23:01:49 följande:Vad är frågan?
-
Det föds unifär 100 000 per år. 3 år i lågstadiet blir
2 miljarder / 300 000 = knappt 7000 kr per elev och år.
Det är väl unifär 10% av skolpengen, vilket iallafall borde kunna ge en tydlig minskning.
Frågan är väl hur det är tänkt att kontrolleras. Jag ser framför mig att många kommuner utnyttjar läget till att på ett eller annat sätt sänka sitt bidrag till skolan. -
FB ska bli klass ett och lågstadiet är borttaget läser jag, men lärarna tycks köra FB, 1-3, 4-6, 7-9.jordgubbe0812 skrev 2014-03-12 22:20:56 följande:Det föds unifär 100 000 per år. 3 år i lågstadiet blir
2 miljarder / 300 000 = knappt 7000 kr per elev och år.
Det är väl unifär 10% av skolpengen, vilket iallafall borde kunna ge en tydlig minskning.
Frågan är väl hur det är tänkt att kontrolleras. Jag ser framför mig att många kommuner utnyttjar läget till att på ett eller annat sätt sänka sitt bidrag till skolan. -
Det kommer nog inte att märkas.... för de allra flesta.
-
Önskar att regering och opposition och alla andra kunde satsa på eleverna genom att satsa på LÄRARNA istället. Se till att utbilda bra lärare och öka lärartätheten. Klasserna måste inte nödvändigtvis minska, men det måste in fler lärare. Inte bara vuxna. Som det ser ut idag är ofta resurspersoner som jobbar riktat mot elever i svårigheter ungdomar eller damer 50 + med bara barnskötarutbildning. Jätteduktiga på det sociala ofta, men det behövs fler vuxna som både kan hantera sociala svårigheter och undervisa på ett klokt sätt. Att bara häva in vuxna utan tillräcklig kompetens är inte lösningen.
Två lärare per klass är ofta ett bättre drag än mindre klasser. Inte två vuxna som i en fritidspedagog och en lärare, utan två lärare där båda är lika bra på läsinlärning, på matematikinlärning osv. Två lärare som har gemensam planeringstid (inte bara någon timme i veckan som det ser ut när skola/fritids samverkar) och därför båda har koll på upplägg av lektioner och arbetsområden.
Med två lärare kan man dela upp i grupper om man vill ha färre barn i en aktivitet, men man kan också vara två i rummet och den ena hinner då sitta i en kvart med ett av barnen om det behöver (istället för att behöva hasta vidare till nästa), om några kommer in med en konflikt från rasten kan man enkelt låta den ena läraren ta hand om det och den andra börjar lektionen så länge. Skapar ett helt annat lugn än när en ensam lärare ska lösa en konflikt mellan tre barn samtidigt som resterande måste vänta, oavsett om de "resterande" är 15 eller 25 st.. Vikarie behövs i princip aldrig och man kan laborera med olika arbetssätt och gruppindelningar för att hitta vägar att möta just de elever man har. -
Så länge skolan är kommunens ansvar, så kan regeringen (oavsett partifärg) lobba och även ge medel för mer lärare i skolan. Det är fortfarande kommunerna som anställer lärare, lägger upp budgeten för skolorna (och verksamheten). Även om staten pumpar in pengar till kommunerna så får de fortfarande använda pengarna som de vill.
Det mest intressanta är ju att de som kritiserar regeringen för lärarbristen är sossarna och det är i de sossestyrda kommunerna lärarna har sämst löner -
Det stora problemet i skolan är inte löner, gruppstorlek utan problemet sitter i regeringskansliet. Gruppstorleken regleras ofta schema mässigt kopplat till de praktiska ämnena så det kan alltså regleras schemamässigt,problemet för dagens lärare är administration. Regeringen har lagt för mycket tid på att lärare ska skyffla papper istället för att undervisa.
-
Alla politikers löften om allting är meningslösa.
-
Har det någonsin varit 2 i en normal klass?
Regeringen kan öronmärka pengar.
Man har lovat att minska byråkratin, som är än värre i sjukvården så läkarna är läkare i 1½ timma.