• Erfdgt

Byta namn på bebisen?

Nu är vårt andra barn en månad gammal och redan ett par månader före hon föddes, så hade vi kommit överens om ett namn. Maken tyckte att namnet var okej, storasyster tyckte namnet var bra och även jag. När lillasyster föddes, så var det ju det enda namnet vi pratat om och hon fick heta så. Vi har ju alltså talat om för alla vad hon ska heta, familj, vänner, sjukvården osv. Vi har dock inte skickat in papperen till skatteverket ännu.

Men som sagt, nu är hon en månad gammal och jag vet inte om jag tycker namnet vi valt passar på henne eller om jag tyckte det är speciellt fint ännu. Men å andra sidan vet jag inte om vi har något bättre på lager.

Med första barnet kom det så naturligt. Namnet var bestämt månader i förväg och när hon föddes så kändes det så rätt och har känts väldigt rätt ända sedan dess. Det känns inte lika bra den här gången.

Kan man bara byta namn sådär? Hur förklarar man det på tex BVC?

• Svar på tråden Byta namn på bebisen?
  • aleydis

Klart ni ska byta namn! Mkt bättre att ändra nu än att gå och tänka på det under hela uppväxten

• Erfdgt

Jag har faktiskt inte vågat ta upp det med maken ännu, då det känns så otroligt löjligt. Speciellt när det var jag som hittade och fastnade för namnet från början :P

Och frågan är ju då.. vad ska hon heta? haha

• aleydis

Vilket namn är ju en helt annan fråga :) men jag tycker ändå att ni ska diskutera det. Omgivningen kommer att vänja sig !

• Erfdgt

Tack för ditt svar :) Känner att jag nog får ta upp det här med maken imorgon och se vad han säger. Om han är inne på samma spår eller om han tycker att namnet vi valt är toppen.

• amiofo

Om ni inte har skickat in pappren så är det ju bara att byta. På bvc säger de nog inget, knappast första gången det händer. Vår son är drygt 2 mån och vi ska skicka iväg pappren imorn, p bvc har de bara kallat honom pojke.....(efternamn), hon kan inte fylla i barn utan det görs när det är anmält.

• Erfdgt

Fast vår dotter har ett namn på både BVC och lasarettet utan att vi skicka in papperen. Ska vi på tex BVC eller barnmottagningen, så är det bokat i hennes för- och efternamn.

Men nej, det är nog inte första gången det händer. Det är bara första gången för oss :)

• Flizan30

Hur gick det? Bytte ni namn och känns det rätt? Jag är i samma sits. Har sagt ett namn till alla men börjat tveka.

• Comet

En jobbarkompis till mig bytte namn på sin dotter när hon var några veckor gammal. Och nu (flera år senare) är hon så glad att hon gjorde det!

• Erfdgt

Vi letade en hel del efter ett nytt namn, men vi hittade absolut inget annat som kändes bättre. Vi bytte alltså inte namn trots allt, utan hon heter det första vi gav henne. Nu är hon snart 6 månader gammal och namnet passar henne utmärkt! :)

• Judiths

Bra att namnet känns bättre! Jag kände också sådär när min dotter var nyfödd. Vi bytte inte heller och nu när hon är två år har hon verkligen växt i det och det passar henne jättebra.

• Comet
    Erfdgt skrev 2014-08-02 21:04:02 följande:

Vi letade en hel del efter ett nytt namn, men vi hittade absolut inget annat som kändes bättre. Vi bytte alltså inte namn trots allt, utan hon heter det första vi gav henne. Nu är hon snart 6 månader gammal och namnet passar henne utmärkt! :)

Kul att höra! :)
Svar på tråden Byta namn på bebisen?