• Anonym (10 dagar)

Frågor om föräldrapenning

Hej,

Vi ska snart få barn och har en fråga om pappans 10 dagar. När kan pappan som tidigast anmäla att han vill ta ut dessa dagar, går det bra när man åker in på förlossningen? Min man har oregelbundna arbetsdagar och som vi har förstått det ska man ta ut dessa 10 dagar enligt arbetsschemat. Måste man ta ut 10 arbetsdagar i rad? kan han exempelvis ta ut 6 dagar, sedan jobba 2 dagar och sedan ta ut 4 dagar? bara det är inom 60 dagar?
    Vilken lön baseras de 10 dagarna på? hans senaste årsdeklaration? han har månadslön och ob-tillägg. 

När han sedan ska ta över föräldraledigheten efter mig, exempelvis i februari 2015.. hur beräknas ni hans fp? han har ju månadslön och ob-tillägg. Tittar man på senaste 12 månaderna och räknar ut ett snitt eller senaste 6 månaderna, senaste deklarationen? 

Han kommer med största sannolikhet bli uppsagd från jobbet när han går på föräldraledighet (inte pga det utan de ska varsla anställda) så om han exempelvis har jobb till 31/1 och börjar föräldraledighet 1/2 ska han ändå ansöka om föräldraledighet hos sin chef och han behöver väl inte anmäla sig till arbetsförmedlingen förrän första dagen han väljer att inte ta ut föräldrapenning mer, exempelvis efter att han varit föräldraledig ett år? så länge han tar ut 5 dagar i veckan så har han väl behållit sin SGI och har rätt till a-kassa? 

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Frågor om föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Anmälan om tillfällig föräldrapenning vid barns födelse kan göras tidigast 2 månader innan han vill vara ledig men senast första dagen han är ledig. Han måste inte ta ut alla 10 dagar i följd utan kan fördela som han vill. Från den dagen ni kommer hem från BB så har han 60 dagar på sig att utnyttja dagarna. Ersättningen beräknas utifrån den månadslön han har idag samt ob-tillägg inte efter deklarationen. Jag skulle rekommendera att han vänder sig till sitt lönekontor för att få hjälp med att räkna ut detta och att han då även ber om ett skriftligt intyg som han kan skicka in till oss som underlag. Inkomsttaket för ersättningen är 333 000 kr.

Beräkning av föräldrapenningen gäller som ovan men inkomsttaket är då 444 000 kr.

Om han behöver ansöka om föräldraledigt hos sin arbetsgivare vid eventuell uppsägning kan inte vi besvara utan det får han höra med sin arbetsgivare om. Om han slutar sin anställning och går på föräldraledighet innan barnet har fyllt 1 år så behöver han inte ta föräldrapenning 5 dagar/vecka för att få behålla sin SGI. Däremot så måste han gör det från och med barnets 1-årsdag och fram till han i så fall anmäler sig på arbetsförmedlingen.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (10 dagar)
    Försäkringskassan skrev 2014-03-13 10:30:32 följande:

Hej!

Anmälan om tillfällig föräldrapenning vid barns födelse kan göras tidigast 2 månader innan han vill vara ledig men senast första dagen han är ledig. Han måste inte ta ut alla 10 dagar i följd utan kan fördela som han vill. Från den dagen ni kommer hem från BB så har han 60 dagar på sig att utnyttja dagarna. Ersättningen beräknas utifrån den månadslön han har idag samt ob-tillägg inte efter deklarationen. Jag skulle rekommendera att han vänder sig till sitt lönekontor för att få hjälp med att räkna ut detta och att han då även ber om ett skriftligt intyg som han kan skicka in till oss som underlag. Inkomsttaket för ersättningen är 333 000 kr.

Beräkning av föräldrapenningen gäller som ovan men inkomsttaket är då 444 000 kr.

Om han behöver ansöka om föräldraledigt hos sin arbetsgivare vid eventuell uppsägning kan inte vi besvara utan det får han höra med sin arbetsgivare om. Om han slutar sin anställning och går på föräldraledighet innan barnet har fyllt 1 år så behöver han inte ta föräldrapenning 5 dagar/vecka för att få behålla sin SGI. Däremot så måste han gör det från och med barnets 1-årsdag och fram till han i så fall anmäler sig på arbetsförmedlingen.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Tack för svar. Ska vi vänta med att ni skickar ut blanketter som ska ges till arbetsgivaren när barnet är fött (för de 10 dagarna) och då kommer en inkomstutredning göras eller kan vi på något sätt förbereda det redan nu innan barnet är fött? Hur lång tid tar det innan min man kan få fp för de 10 dagarna om ingen inkomstutredning har gjort än?
  • Försäkringskassan

Hej!

I sin ansökan om de 10 dagarna tar man upp beräknad inkomst, årsarbetstid och anställning.

Prata med arbetsgivaren om att få ett intyg på beräknad inkomst och årsarbetstid som skickas till Försäkringskassans Inläsningscentral, 839 88 Östersund.

När vi får in alla handlingar med inkomsten och ansökan om 10 dagar har vi en handläggningstid på 30 dagar.

Intyget om lön kan skickas in i förväg.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (10 dagar)

Tack för svar, ska ob-tilägg och semesterlön inkluderas? 

• Försäkringskassan

Hej!

Du ska fylla i det datum som din lön gäller från och med. (Senaste löneförändring).

Det går bra att skicka in alla handlingar i samma kuvert.

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (10 dagar)
    Försäkringskassan skrev 2014-03-13 18:39:13 följande:

Hej!

Du ska fylla i det datum som din lön gäller från och med. (Senaste löneförändring).

Det går bra att skicka in alla handlingar i samma kuvert.

Hälsningar

Linda, handläggare

Hej!

Det besvarade inte riktigt frågan... min man har en grundlön och arbetar även helger samt storhelger. Ska man fylla i lön inklusive ob-tillägg och semesterlön?
  • Försäkringskassan

Hej!

Jag ber om ursäkt, du får bortse från tidigare svar jag om lönedatum som jag skrev, det avser inte dig och det blev fel.

Vad gäller ob och semesterersättning så ska semesterersättningen inte räknas med i den sjukpenninggrundande inkomsten. Har du däremot återkommande ob har du rätt att tillgodoräkna dig det.

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (10 dagar)

Hej!

Om min man skulle exempelvis bli uppsagd från jobb och arbetslös 1 feb 2015 men barnet fyller 1 år 1 mars 2015, måste han ta ut fp 5 dagar i veckan eller anmäla sig till a-kassa mellan 1 feb och 1 mars eller är SGI skyddad då barnet är under 1 år? om han först vill vara föräldraledig i t.ex. ett år och sedan söka a-kassa, då måste han inte anmäla sig till a-kassa förrän föräldraledigheten är slut? 

• Försäkringskassan

Hej!

Ja SGIn är skyddad så länge barnet är under 1 år och han anmäler sig i så fall till arbetsförmedlingen och a-kassan första vardagen efter att föräldraledigheten är slut.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Frågor om föräldrapenning