• Lynxsa

Över viktig bonusdotter 13år- nästan lika midjemått som jag

Bakgrund: min fästman har en 13 och 16åring sedan tidigare. vi har 3månaders dotter ihop och letar efter hus att flytta ihop i alla 5. J har stora barnen varannan vecka och bor då i stan med dem och jag och jäntan bor lite själva i min stuga och resten med familjen.

Bonusbarnen och jag går bra ihop, trots att jag sätter upp regler och tvingar de att diska, städa m.m.
    När förhållandet mellan J och deras mamma tog slut för ca 7 år sedan gick J ner sig och orkade inte göra saker med barnen. Blev mutor i stället- läsk,chips och godis.
    J var överviktig själv. Han gick ner 25kg på 6 månader när vi blev ihop för 2,5år sedan. Vi tränar ca 3-4ggr i veckan, går promenader och håller igång.

Barnen är kraftigt överviktiga. 16 åringen börjar växa i sin kropp och har börjat på gym och själv infört godisförbud. Honom är jag inte orolig för.

13åringen däremot.. Hon slutade med handboll för hennes mamma inte orkade åka buss till träningen med henne, spelar helst dataspel, umgås inte så mycket med kompisar och älskar tv. Kortsagt, hon rör sig inte mycket. Älskar godis, skeptisk mot "ny" mat och älskar läsk.

Vår måltider är ganska bra. Nästan inget halvfabrikat och sällan snabbmat. Alltid grönt till som barnen nu börjar äta. Vatten att dricka. Frukost mjölk och smörgås. Till lördagen får de läsk och popcorn men inget godis. (Blev mycket bättre på alla punkter när J vaknade upp ur sin "koma" när han träffade mig)

Hos deras mamma låter det som det är mycket besök på snabbmats restauranger. Mamman är själv rätt rund och börjar med nya dieter varje vecka. Det låter som hon och hennes kille inte hittar på så mycket med barnen utan är mest hemma eller i husvagnen. Mamman har inget körkort.

Vi ska gifta oss i sommar och började kika på klänning till 13åringen på nätet.
    Vi hittade en fin klänning som både jag och bonusdotter gillade.
    Vi tog mått på henne, byst, midja och stuss. Det är nu det läskiga kommer. Det skilde 13cm över bysten, 2cm i midja och 15cm i stuss på oss. Då är jag 32år, 171cm lång, väger 83kg och fick barn i december. Bonusdotter är 155cm.

Att hon var tjock visste jag men inte så tjock..

Kollade man tabellen ska hon ha 40-42 och är 13år! Jag har ju lite mamma kilon som ska bort och brösten är gigantiska! Matchvikt ca 75kg. Hon provade en kort klänning av mig som satt som en smäck på henne.

Vad ska jag göra?
    Flickan kan inte må bra av övervikten och verkar inte inse att hon är stor. J vågar inte prata med henne om det. Hon kommer bara bli sur och inte lyssna säger han.

Vi frågar alltid om de ska med på promenad eller följa med och handla osv så de lämnar lägenheten en stund. Vi erbjuder, letar fram saker, sporter och arrangemang där vi alla kommer ut i friska luften eller där man rör på sig.

16åringen har ju fattat och tar tag i sin situation men dottern vill inte inse. Säger att hon tycker sport och motion är tråkigt.

Känns som en stor del av problemet ligger hos mamman. J och mamman har inte någon bra kontakt. Inte osams men ligger mycket shit i luften om ni förstår.

Kan skolan göra något?
    Ska jag säga som det är - att hon är för överviktig för hennes bästa?
    Ska jag kontakta mamman och försöka komma överens om matvanor eller nåt?
    Eller ska jag bara ligga lågt och fortsätta med J med bra mat, ingen godis, dricka på lördagen och erbjuda aktiviteter?
    Hjälp mig att hjälpa min bonusdotter!

• Svar på tråden Över viktig bonusdotter 13år- nästan lika midjemått som jag
  • glassen

Det låter som ett svårt dilemma. Hur är din relation med flickans mamma? Tror du att det funkar att du tar kontakt med henne och pratar om bekymret? För om det är möjligt så tror jag att det är det absolut bästa. Det är viktigt att ni föräldrapar går samman och har liknande matvanor.
    Att ta upp med en tjej i den åldern att hon är överviktig bör du inte göra med tanke på risk för anorexia och liknande. Låter annars jättebra att ni har sunda vanor och verkligen försöker hjälpa flickan. En sak till du skulle kunna göra är att ta kontakt med dietist för att få bra råd vad som är bra mat för en tjej i den åldern.  Om du kan få mamman dit också så vore det jättebra, men det kanske inte blir så lätt. Lycka till!

• Lynxsa

Tack för dina tankar.

Har bara hejat på mamman en gång. Kanske ska försöka maila henne. Är ju lättare att uttrycka sig skrivande och då är mamman förbered när vi väl träffas. Det gäller ju som sagt var att få med mamman på tåget.

Har mailat skolsköterskan och frågat vad skolan kan göra men inte fått något svar. 

Svar på tråden Över viktig bonusdotter 13år- nästan lika midjemått som jag