• pj 74

Blöja fortfarande

Undrar om det finns fler som har barn som vägrar sluta bajsa i blöja?
    Vår son är blir fem år till sommaren och vägrar att bajsa på toaletten.
    Vi har fått ett papper från bvc som ska vi ska följa och funkar inte det så blir det remiss till barnläkaren. Men undrar om det är någon som på vägen att bli blöjfri har några råd och tips.

• Svar på tråden Blöja fortfarande
  • Hannaliv

Undrar jag med. Kan ju bero på att ni väntat för länge med att ta bort blöjan. Nu framgår det ju inte av TS om ni försökt länge eller om något annat ligger bakom så lite svårt att svara.

• pj 74

Han har kissat på toaletten utan problem sen han var tre och använder kalsonger på dagen men vägrar bajsa på toaletten.

• pippilirum

Min son har alldeles nyss slutat bajsa i blöja, han är 4 år. Anledningen till att han inte ville bajsa på toaletten vet jag faktiskt inte, men han vägrade. Vi prövade att muta, funkade inte alls, och att bara ta bort blöjan helt och hållet, vilket resulterade i en tokförstoppning eftersom han höll sig i 6 dagar. Vi började med att han fick börja sitta på toaletten med blöja, och bajsa. Så gjorde vi ett tag och sen klippte jag ett stort hål (,låter ju helt sjukt, haha!) så att bajset liksom ramlade ner i toaletten direkt. Därefter var det inga problem alls att ta bort blöjan.

Vi pratade med BVC om problemet och enligt vår sköterska var det inget att stressa över. Har 2 kompisar med söner som också haft problem med att släppa blöjan just när det gällde bajset.
    Hoppas det ordnar sig!

• Mrs Firren
    pj 74 skrev 2014-03-14 11:18:45 följande:
    Han har kissat på toaletten utan problem sen han var tre och använder kalsonger på dagen men vägrar bajsa på toaletten.

Samma här. Vi kör med blöja för bajsandet eftersom vårt barn vägrat bajsa på toan. Nu har vi legat på lite mer om toan, med följden att han knappt vill bajsa ALLS eftersom vi tjatat så mycket... Så vi har fått backa och testar annat. Idag har vi t ex varit på den stora leksaksaffären för att fresta honom lite. Dealen är att när han bajsat tre ggr på toan får han valfri leksak. Tveksamt om det kommer funka, hans ha-begär är minimalt. Vi kanske får tänka om lite senare. Vi försöker också jobba ihop med förskolan så att de kan försöka få honom till toan också när han är bajsnödig. Det skulle vara extremt skönt om han bara kunde fixa allt på toan.
  • Hannaliv

Nu vet jag inte vid vilken ålder ni andra tog bort blöjan men väntar man till tre år, som TS så tror jag att där ligger problemet. När man är såpass stor är man ju väldigt van vid att bajsa i blöjan och då är det inte konstigt att det blir svårt att sluta. Till nästa barn skulle jag rekommendera att ta bort blöjan vid två eller strax före för i den åldern är barn mer anpassningsbara, enligt min erfarenhet.

Eftersom det inte går att backa tiden för detta barn så skulle jag nog om jag var du TS testa det som "Pippilirum" gjorde. Låter lite konstigt men tror det blir en bra invänjning av toan för barnet eftersom det blir lite både och till att börja med. Kreativ lösning måste jag säga ;)

• Flickan och kråkan
    Hannaliv skrev 2014-03-21 14:16:17 följande:
    Nu vet jag inte vid vilken ålder ni andra tog bort blöjan men väntar man till tre år, som TS så tror jag att där ligger problemet. När man är såpass stor är man ju väldigt van vid att bajsa i blöjan och då är det inte konstigt att det blir svårt att sluta. Till nästa barn skulle jag rekommendera att ta bort blöjan vid två eller strax före för i den åldern är barn mer anpassningsbara, enligt min erfarenhet.

Eftersom det inte går att backa tiden för detta barn så skulle jag nog om jag var du TS testa det som "Pippilirum" gjorde. Låter lite konstigt men tror det blir en bra invänjning av toan för barnet eftersom det blir lite både och till att börja med. Kreativ lösning måste jag säga ;)
    Vår mellanson blev blöjfri när han var ganska precis 2 år (inte jättesent skulle jag säga). Han totalvägrade att bajsa.....någonstans. Han höll sig så länge han bara kunde....mer än en vecka i stöten (oftast runt 9-10 dagar)....varje gång. Jag hade varit glad om han hade bajsat i blöja. Han var aldrig förstoppad eller så utan han höll sig rent viljemässigt och väntar man så länge så blir det mycket och fastare i konsistensen och inte direkt behagligt när det väl kommer. 1,5 år tog det innan vi fick någon rätsida på det. 
  • Veritaslux
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-21 14:26:57 följande:
    Vår mellanson blev blöjfri när han var ganska precis 2 år (inte jättesent skulle jag säga). Han totalvägrade att bajsa.....någonstans. Han höll sig så länge han bara kunde....mer än en vecka i stöten (oftast runt 9-10 dagar)....varje gång. Jag hade varit glad om han hade bajsat i blöja. Han var aldrig förstoppad eller så utan han höll sig rent viljemässigt och väntar man så länge så blir det mycket och fastare i konsistensen och inte direkt behagligt när det väl kommer. 1,5 år tog det innan vi fick någon rätsida på det. 

Vad jobbigt det låter! Min dotter blev också blöjfri vid två, men med bajset tog det ytterligare ett par månader. Hon gick också och höll bajset så till slut fick hon blöja för att bajsa... För oss funkade det, men sedan ville hon inte släppa blöjan. Vi försökte också med belöning men det pressade henne bara, så jag förstår precis att det är tufft för ts.

Det som löste det till slut var att hon bajsade på dagis. Fröken föreslog toa när hon ville ha blöja en dag, och efter lite övertalning inklusive babblarna på iPhone så gick det. Sedan var det i princip inga problem.

Förslaget med att låta barnet bajsa i blöja på toa har jag hört talas om tidigare och det kan säkert vara ett alternativ.
Svar på tråden Blöja fortfarande