Flickan och kråkan skrev 2014-03-21 14:26:57 följande:
Vår mellanson blev blöjfri när han var ganska precis 2 år (inte jättesent skulle jag säga). Han totalvägrade att bajsa.....någonstans. Han höll sig så länge han bara kunde....mer än en vecka i stöten (oftast runt 9-10 dagar)....varje gång. Jag hade varit glad om han hade bajsat i blöja. Han var aldrig förstoppad eller så utan han höll sig rent viljemässigt och väntar man så länge så blir det mycket och fastare i konsistensen och inte direkt behagligt när det väl kommer. 1,5 år tog det innan vi fick någon rätsida på det.
Vad jobbigt det låter! Min dotter blev också blöjfri vid två, men med bajset tog det ytterligare ett par månader. Hon gick också och höll bajset så till slut fick hon blöja för att bajsa... För oss funkade det, men sedan ville hon inte släppa blöjan. Vi försökte också med belöning men det pressade henne bara, så jag förstår precis att det är tufft för ts.
Det som löste det till slut var att hon bajsade på dagis. Fröken föreslog toa när hon ville ha blöja en dag, och efter lite övertalning inklusive babblarna på iPhone så gick det. Sedan var det i princip inga problem.
Förslaget med att låta barnet bajsa i blöja på toa har jag hört talas om tidigare och det kan säkert vara ett alternativ.