• MrsFreud

Beslutångest, stavning & namn

Vi har svårt att bestämma oss för vad lillasyster ska heta, samt vilka stavningar vi egentligen föredrar. 

Så först och främst är ni nyfikna på VAD ni tycker om namnen Vila, Isolde, Selma och Joline? Gärna mer info än fint/fult. Varför tycker du att det är fint? Vad är det du inte gillar? Etc..

Och av dessa stavningar, vilken är eran favorit?

Vila / Wila

Lea / Leah

Haley / Hailey / Hayley / Heylie / annan stavning?

• Svar på tråden Beslutångest, stavning & namn
  • fluu

Vila  - Gillar inte. Tänker på affären och just att vila. Det känns så vekt på något sätt. Vira däremot tycker jag känns lite rivigare.
    Isolde - Helt okej, men väldigt prinsessigt (duh;P) och prinsessiga namn är inget för mig. De känns för söta. Smeknamnet Issy är däremot lite coolt. Gångbart internationellt.
    Selma - Egentligen ett bra namn och ett sådant namn som jag borde gilla, men jag både läser och hör semla. Det förstör det för mig. Annars egentligen jättebra och gångbart namn. Troligen smeknamnsfritt.
    Joline - Hatnamn hos mig. Tänker mig en liten, liten tjej på högst fem år. Eller någon rednex pga av Dolly-kopplingen. Känns inte bra på vuxen. Ta bort Jo och jag gillar det skarpt dock.

Stavningarna.
    Vila. Med W tänker jag mig att det skulle uttalas på engelska - ouiiila typ.
    Gillar Lea mest(även om jag tänker lite på lealös då). med h på slutet får jag genast strippa-associationer.
    Haley är nog enklast...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien
    Vila tycker jag inte alls om. Det låter lite menlöst. Ingen karaktär. Funderat på Vera istället?
    Isolde är fint. Men det känns som ett namn som är lite krävande för bäraren s.a.s. Som att döpa en pojke till Maximus ungefär...
    Selma är finaste namnet i samlingen. Passar både på en liten flicka och en kvinna/dam, lättstavat och med karaktär.
    Joline är ett hemskt namn, tycker jag. Alldeles för mycket Dolly Partons låt. Men jag håller med ovanstående att Line är ett jättefint namn!

Stavningar:
    Enklast och finast är Vila, Lea och  Haley. Om namnen tycker jag Menlöst, Fint och Eminem-wannabe.
  • Rosa rugosa

Vad jag tänker om de olika namnen...

Vila = inga bra associationer, tänker på "vila i frid", ja någon som är död helt enkelt. Passande namn att ge till dödfödd.

Isolde = tragisk sagofigur

Selma= Selma Lagerlöf, 20-lappen

Joline = inte så förtjust men kan inte säga varför:)

Lea = dina lea (elaka) unge! inga bra associationer där heller tyvärr.

Haley = komet

• Dixie

Vila - är ngt man gör, inget namn...... 

Leah - helt ok, fast jag som bor i Skåne hade inte valt det - för på skånska betyder lea=elak

Haley / Hailey / Hayley / Heylie / = för engelskt/amerikansk - är ett fint namn, men har man ingen anknytning till engelskspråkiga länder blir det konstigt.

Isolde, Selma och Joline tycker jag är fina namn, favoriten är Selma!

• MrsFreud

Vila ryker nog från listan.

Ang Lea/Leah så bor vi i Sthlm, och det är inget uttryck som används här. Många vet inte ens vad lea syftar på. Så det är inget problem. 

• SannaM

Isolde, Selma och Leah är finast. Gillar inte alls Vila, Joline eller Hailey.

Varianter/andra förslag: Sonja/Sonia, Leia, Freja/Freya

• Natulcien
    SannaM skrev 2014-03-15 07:30:32 följande:

Sonja är jättefint! Glad
  • MrsFreud
    SannaM skrev 2014-03-15 07:30:32 följande:

Tycker att Leia och Freya är helt ok, men Leia säger maken tvärnej till och Freya är upptaget. Sonja är ju hiskligt fult på ett litet barn... Skrattande
  • Utropstecknet

Mrs Freud - Jag är infödd stockholmare och visst används uttrycket "lea" här. Både bland äldre och yngre.

• SannaM
    MrsFreud skrev 2014-03-15 13:06:30 följande:
    Tycker att Leia och Freya är helt ok, men Leia säger maken tvärnej till och Freya är upptaget. Sonja är ju hiskligt fult på ett litet barn... 

Hahaha det tycker inte jag! Sug på det en stund och tänk bort alla rödhåriga damer i 60-årsåldern så! Vi har Sonja på vår lista, fast passar så bra med storebrors namn.
  • MrsFreud
    Utropstecknet skrev 2014-03-15 13:14:44 följande:
    Mrs Freud - Jag är infödd stockholmare och visst används uttrycket "lea" här. Både bland äldre och yngre.
    Jag är också infödd stockholmare, precis som min man. Vi har båda bott här hela livet men aldrig hört någon använda det uttrycket...
  • Natulcien
    MrsFreud skrev 2014-03-17 21:36:05 följande:
    Jag är också infödd stockholmare, precis som min man. Vi har båda bott här hela livet men aldrig hört någon använda det uttrycket...
    Fast nu bor det ju inte bara infödda Stockholmare i Stockholm. Tvärtom bor det välidgt många inflyttade i Stockholm. Jag bodde själv där i drygt 15 år. Och jag har hört ordet användas många gånger under de åren. Kanske av inflyttade skåningar, kanske av infödda stockholmare, inget jag tänkte på. Men användes gjorde det. Glad
  • SannaM
    SannaM skrev 2014-03-15 21:11:35 följande:
    Hahaha det tycker inte jag! Sug på det en stund och tänk bort alla rödhåriga damer i 60-årsåldern så! Vi har Sonja på vår lista, fast passar så bra med storebrors namn.

Passar *inte bra med storebrors namn...
Svar på tråden Beslutångest, stavning & namn