• Anonym (Pappa)

Hur går umgänget till om jag vägrar träffa mamman också?

Har precis blivit pappa till en dotter, hon är idag 2 dagar och är fortfarande på bb. Hon har tydligen gulsot (fått reda på det genom en gemensam vän). Har inte träffat henne än. Mamman och jag har inte haft kontakt under graviditeten, ingens fel egentligen, ingen av oss har velat ha kontakt med varandra. Det är en annan historia. Men nu undrar jag, hur sker umgänget för mig och min dotter om jag vägrar träffa mamman? Eller rättare sagt om vi vägrar träffa varandra? Umgänge måste väl ske ändå, trots att vi inte kan vistas i samma rum än? Har ju förhoppningar på att det kommer lösa sig med tiden men just nu så går det inte, men jag vill inte missa min dotters första månader. Hur går det egentligen till med överlämning? Kan jag be någon lämna över barnet åt henne så vi slipper träffa varandra, och så har jag henne över dagen? Eller hur ska jag göra?

• Svar på tråden Hur går umgänget till om jag vägrar träffa mamman också?
  • Modernmom

Men det är ett väldigt konstigt sätt att se på det. DU får ta kontakt med familjerätten omgående och be om samarbetssamtal, så ni åtminstone kan påbörja att jobba på relationen. Om du står fast vi det, och målet om att du vill att ni ska samarbeta och kunna vistas tillsammans, så är det ett stort steg på vägen. Du kan ju inte bara ge upp och säga: "det går inte". Ni måste, punkt slut.

Du kan göra det du kan och förhoppningsvis möts ni någonstans på vägen. Men att säga nej tack till att försöka samarbeta är otroligt konstigt resonerat. Du måste inse att umgänget med ditt barn kommer ske tillsammans med mamman, det är inte svårare än så. Och kan ni då inte vara hos hennes föräldrars gård, så får ni ju vara någon annanstans, hemma hos dig exempelvis. Men fortfarande: tillsammans med mamman, och ändå viktigare då när ni är på ett annat ställe än hemma.

• Naaw
    Modernmom skrev 2014-03-15 12:52:40 följande:

Naaw: det kanske hon inte gör, men förstår inte vad det har med umgänget att göra? Umgänge och vårdnad är två skilda saker.

Den som inte har vårdnad har ingen rätt till FP. Överhuvudtaget.
  • Anonym
    Anonym (X) skrev 2014-03-15 13:04:40 följande:
    Klart han kan. Annars skulle ju ex inte en man som jobbat mycket och där mamman tagit nätterna hittills kunnat ta föräldraledighet medan mamman återgår till arbete...
    I de fallen har mannen trots allt varit närvarande två veckor vid födseln, kvällar, helger, etc. En pappa som barnet bor med får det en anknytning till. Lukten är densamma miljön välkänd etc. Byten av det slaget sker dessutom sällan före 6 mån. Det är något helt annat att bebisen blir lämnad med en "okänd".
  • Naaw
    Modernmom skrev 2014-03-15 15:50:54 följande:

Nej, men frågan handlade om umgänget, inte fp.

Du skrev: "Att stämma på vårdnaden och därmed få föräldradagar stämmer inte. Pappan har ju hälften av dagarna redan och han behöver inte lämna över dem om han inte vill. Men bara för att han har fp-dagar betyder det INTE att han har rätt att ha barnet och ta ut fp! Boendet och umgänget är det som styr. Pappan kan ju ta ut sina dagar senare i livet när barnet bor mer hos honom." Men pappan har alls inga dagar utan vårdnad. Och mamman har knappast gått med på gemensam.
  • Anonym (näpp)
    Anonym (s) skrev 2014-03-15 13:22:15 följande:
    Skärp dig. Umgänget handlar definitivt om både pappa och barn. Tror du annorlunda så får du tänka igen.
    Anonym (näpp) skrev 2014-03-15 13:12:53 följande:
    alltså. lägger han in om stämning nu kommer det ta ungefär ett år innan den tvisten ens är avklarad. har han ingen vårdnad redan nu så kommer han ha noll att säga till om tills dess. och nej, enligt rätten är inte sådant umgänge som du snackar om att rekommendera för så små barn så om mamman är en bra förälder kommer barnets boende inte flyttas (även om pappan är jättebra).
    Inte alls. Interimistiskt yrkande går att få igenom på några månader. Så är har du hel.

Sådana yrkanden går igenom om speciella skäl föreligger. Du kan inte vara äldre än tolv är med denna felaktiga kunskap...
  • Anonym (näpp)
    Modernmom skrev 2014-03-15 15:17:54 följande:
    Men det är ett väldigt konstigt sätt att se på det. DU får ta kontakt med familjerätten omgående och be om samarbetssamtal, så ni åtminstone kan påbörja att jobba på relationen. Om du står fast vi det, och målet om att du vill att ni ska samarbeta och kunna vistas tillsammans, så är det ett stort steg på vägen. Du kan ju inte bara ge upp och säga: "det går inte". Ni måste, punkt slut. Du kan göra det du kan och förhoppningsvis möts ni någonstans på vägen. Men att säga nej tack till att försöka samarbeta är otroligt konstigt resonerat. Du måste inse att umgänget med ditt barn kommer ske tillsammans med mamman, det är inte svårare än så. Och kan ni då inte vara hos hennes föräldrars gård, så får ni ju vara någon annanstans, hemma hos dig exempelvis. Men fortfarande: tillsammans med mamman, och ändå viktigare då när ni är på ett annat ställe än hemma.

• Modernmom

Nu känner jag att jag inte riktigt vet varför jag skrev så, faktiskt. Sorry, my bad.

• MallaL

Du kan inte ändra på ditt ex eller på det förflutna, men för ditt barns skull kan du försöka vara en så bra person som möjligt och samarbeta där det så krävs, det kommer att gå att lösa med träffar på "neutral mark". Om du visar att du vill finnas där som en trygg förälder vinner alla på det.

• Anonym (s)
    Anonym (näpp) skrev 2014-03-15 16:15:06 följande:

Sådana yrkanden går igenom om speciella skäl föreligger.
    Nej. Läs på lite om interimistiska yrkanden i tingsrätten gällande vårdnad tycker jag.

Regeringen konstaterar att det naturligtvis många gånger är nödvändigt att domstolen redan interimistiskt beslutar i en vårdnadsfråga. Det handlar om barnets bästa.

www.dvhandbok.domstol.se/arende/avsnitt%2028.htm#_Toc179709381

• skpklm
    MallaL skrev 2014-03-15 16:26:30 följande:
    Du kan inte ändra på ditt ex eller på det förflutna, men för ditt barns skull kan du försöka vara en så bra person som möjligt och samarbeta där det så krävs, det kommer att gå att lösa med träffar på "neutral mark". Om du visar att du vill finnas där som en trygg förälder vinner alla på det.
  • Satfläsk

Du skriver att ni inte kan ses än. Det låter som att någon av er har kontaktförbud eller något, är det så?

Det blir himla svårt att ha umgänge med ett nyfött spädbarn om ni, av någon anledning, inte kan vara i samma rum.

• nymedlem
    Anonym (Pappa) skrev 2014-03-15 14:40:07 följande:
    Med tanke på vårat förflutna så kan vi ej vistas i samma rum än. Vi kan helt enkelt inte ha någon kontakt över huvud taget. Jag skulle väldigt gärna vilja sitta i en sån situation där det bara var att ''skärpa sig'' och ''växa upp'' men tyvärr så gör jag inte det. Vi måste hitta ett sätt att sammarbeta utan att behöva ha någon kontakt.. Hon bor på en stor familjegård med hennes familj, hon har eget hus där. Jag får inte komma i närheten av deras mark så vi kan inte ha umgänget hemma hos henne iallafall. Det måste ske någon annanstans. Någon som vet hur det skulle gå till då?
    Har du misshandlat henne så du har besöksförbud eller nåt?

Låter så märkligt annars. I vilket fall som helst så hoppas jag det löser sig för er alla. Fint att du inte vill missa någon tid med din dotter, det låter väldigt bra tycker jag!
  • Anonym (näpp)

jag tvivlar på att NÅGON instans kommer be mamman att lämna barnet med en annan person där ingen nära anknytning finns annat än ytlig för att lämna bort en ammande (?) bebis till pappan som inte sett ungen innan "i några timmar". det finns inte. de kommer säga åt er att samarbeta och skicka er på samarbetssamtal. ingen kommer gå med på att en nyföding ska skickas som ett litet paket. detta eftersom barnets rätt till en trygg tillvaro får före pappans behov av att knyta an. visst är det sista även otroligt viktigt men det komne riste ske på bekostnad av barnet.

• Anonym (faster)
    nymedlem skrev 2014-03-16 11:24:16 följande:

Låter så märkligt annars. I vilket fall som helst så hoppas jag det löser sig för er alla. Fint att du inte vill missa någon tid med din dotter, det låter väldigt bra tycker jag!
    Just det,  kontaktförbud kan troligen en man som misshandlat  en gravid kvinna få numera!   Tänk om det hade gått på vår tid,  så mycket lugnare förlossning och första tid med babyn jag fått då.
  • Anonym (vi vet inte)

Så behöver det ju inte alls vara. Det kan ju vara en sån enkel sak som att familjen förbjudit honom att komma dit och han respekterar det. Detta kan ju bero på religiös tro (hon blev gravid utanför äktenskapet och pappan är den "onde"), någon i familjen (som äger gården) tycker helt enkelt inte om TS, TS och mamman kanske har sårat varandra så djupt att såren måste läka innan de klarar att träffas igen, o.s.v.
    Anonym (faster) skrev 2014-03-16 11:28:33 följande:
    Just det,  kontaktförbud kan troligen en man som misshandlat  en gravid kvinna få numera!   Tänk om det hade gått på vår tid,  så mycket lugnare förlossning och första tid med babyn jag fått då.
    TS har inte skrivit något om kontaktförbud, bara att de inte kan träffas just nu. Jag förstår på ditt inlägg att du har haft det jobbigt, men det betyder inte per automatik att din situation är densamma som TS.

• Anonym (vi vet inte)

Eller så är mamman inte myndig än och har en förmyndare som bestämmer fram till hon är 18. 
  • nymedlem
    Anonym (vi vet inte) skrev 2014-03-16 11:41:15 följande:
    Så behöver det ju inte alls vara. Det kan ju vara en sån enkel sak som att familjen förbjudit honom att komma dit och han respekterar det. Detta kan ju bero på religiös tro (hon blev gravid utanför äktenskapet och pappan är den "onde"), någon i familjen (som äger gården) tycker helt enkelt inte om TS, TS och mamman kanske har sårat varandra så djupt att såren måste läka innan de klarar att träffas igen, o.s.v.

TS har inte skrivit något om kontaktförbud, bara att de inte kan träffas just nu. Jag förstår på ditt inlägg att du har haft det jobbigt, men det betyder inte per automatik att din situation är densamma som TS.

Nej precis, vi vet inte. Därav skrev jag det med frågetecken i slutet av meningen. Jag har ingen aning, det kan ju bero på vad som helst.

Jag hoppas att det "bara" är så att dom är ovänner av någon anledning och att det framöver kommer lösa sig.
  • skpklm
    Anonym (näpp) skrev 2014-03-16 11:27:02 följande:
    jag tvivlar på att NÅGON instans kommer be mamman att lämna barnet med en annan person där ingen nära anknytning finns annat än ytlig för att lämna bort en ammande (?) bebis till pappan som inte sett ungen innan "i några timmar". det finns inte. de kommer säga åt er att samarbeta och skicka er på samarbetssamtal. ingen kommer gå med på att en nyföding ska skickas som ett litet paket. detta eftersom barnets rätt till en trygg tillvaro får före pappans behov av att knyta an. visst är det sista även otroligt viktigt men det komne riste ske på bekostnad av barnet.
    Umgänge har ALDRIG med PAPPAN  att göra -  det är fråga om BARNETS RÄTT TILL SINA BÅDA FÖRÄLDRAR.   Det är barn som anses ha behov av att lära känna sitt biologiska ursprung.
  • Anonym (vi vet inte)
    nymedlem skrev 2014-03-16 11:55:57 följande:
    Jag hoppas att det "bara" är så att dom är ovänner av någon anledning och att det framöver kommer lösa sig.
    Ja, det hoppas jag också.
Svar på tråden Hur går umgänget till om jag vägrar träffa mamman också?