• irmelika

Kan kattmammans kastrerade brorsa vara farlig för de kommande kattungarna?

Är det någon som har tips på hur man ska göra? 

Vi har ett par katter, en hona och en hane, de är syskon, hanen är kastrerad och honan är nu dräktig och ska få ungar om en månad. Kan hanen vara en fara för ungarna?

Vi håller på att göra i ordning ett "rum" som bara honan kommer ha tillträde till.

• Svar på tråden Kan kattmammans kastrerade brorsa vara farlig för de kommande kattungarna?
  • Foxtrott

Kastrerade hankatter är sällan något hot mot kattungar, värre med okastrerade. De kastrerade hankatter jag haft i mitt liv som umgåtts med kattungar har i några fall blivit tålmodig lekfarbror (med större tålamod att kattmamman), i något fall blivit snuttefilt (låtit ungarna snutta på de små tuttarna katthanar har) och i något fall varit något vresiga (på ett stillsamt vis som ungarna raskt begripit). Några anfall har inte förekommit.

Vid något tillfälle har jag haft en okastrerad hankatt i huset samtidigt som en jag haft små kattungar (har varit jourhem för katter, är egentligen inte en galen kattsamlare ) och då har kattungarna och hankatten inte fått träffas eftersom hankatten visserligen inte varit direkt ute efter ungarna på något aktivt vis, men kattmamman blivit mycket oroad av  hans närvaro och det ju faktiskt kunnat hända något otäckt om katthanen haft tillgång till kattungarna.

• irmelika
    Foxtrott skrev 2014-03-15 11:30:19 följande:
    Kastrerade hankatter är sällan något hot mot kattungar, värre med okastrerade. De kastrerade hankatter jag haft i mitt liv som umgåtts med kattungar har i några fall blivit tålmodig lekfarbror (med större tålamod att kattmamman), i något fall blivit snuttefilt (låtit ungarna snutta på de små tuttarna katthanar har) och i något fall varit något vresiga (på ett stillsamt vis som ungarna raskt begripit). Några anfall har inte förekommit.

Vid något tillfälle har jag haft en okastrerad hankatt i huset samtidigt som en jag haft små kattungar (har varit jourhem för katter, är egentligen inte en galen kattsamlare ) och då har kattungarna och hankatten inte fått träffas eftersom hankatten visserligen inte varit direkt ute efter ungarna på något aktivt vis, men kattmamman blivit mycket oroad av  hans närvaro och det ju faktiskt kunnat hända något otäckt om katthanen haft tillgång till kattungarna.
    Tack för svar!
  • The Fugly

Jag delar Foxtrotts uppfattning. Kastrerade hankatter brukar inte vara ett problem utan kan bli väldigt fina barnvakter eller t.o.m. adoptivmammor. Den sjuåriga hankatten jag hade kunde vara tveksam till andra främmande katter men när jag fick två kattungar identifierade han dem omedelbart som ungar som han skulle skydda och uppfostra vilket han gjorde fram tills han dog sex år senare.

• Majsan70

Vi separerar aldrig våra katter när vi har kattungar. Spelar ingen roll vem som är kastrerad o vem som inte är det. Det är aldrig några problem här hemma. Vi ser bara till att mamma katt har ett bra och skyddat ställe att ha sina ungar på. 

Svar på tråden Kan kattmammans kastrerade brorsa vara farlig för de kommande kattungarna?