• S Michaela

Hur äter era 7-8 månaders?

Som rubrikern lyder, hur äter era 7-8 månaders bebisar?

Min son är 7 å 1/2 månad (född 5v tidigt) å han äter ungefär såhär under en dag:
    (Givetvis kan det variera med tider å så, men ungefär med dom här mellanrumen)

Kl 6-8, Vaknar å äter 90-200 ml ers/väll
    (han vägrar sedan 5 månader äta enbart ersättning så blandar alltid 150ml ersättning med 50ml majs- eller mild havrevälling)
    Kl ca 9-10, 1 port gröt m. 1/2 burk fruktpuré
    Kl 12-14, 90-200 ml ers/väll
    Kl ca 14-17, 1 burk mat å 1/2 burk fruktpuré
    Kl 17-19 90-200ml ers/väll
    Kl 19.30-21 100ml välling (då han ligger i sängen å ska sova)

Om vi är iväg och fikar med en kompis eller liknande så brukar han få en bägare med fruktpuré (sånna man köper i 4-pack) medans vi äter/fikar.
    Ibland har han fått gröt eller macka med leverpastej på kvällen om han ätit dåligt med ers/väll.

Tycker att han får i sig lite väl lite vätska oftast, han kan äta bara 90ml x 3/ dygn ibland.
    Han får alltid vatten till maten, å han dricker lite utav det iallafall.
    Men han är pigg å glad å extremt rörlig så sålänge det fortsätter så får han väl dricka så lite han vill.

Nu vill jag höra hur ni har det med era! :)

• Svar på tråden Hur äter era 7-8 månaders?
  • NLAL

Jag har en 7 månaders som börjar morgonen med 90 ml ersättning (ca 9-10), 4 tsk (typ) matigare pure + fruktpure 2-3tsk vid 12, 90 ersättning vid 15, 90 ersättning vid 18, gröt + fruktpure vid 20-20.30 och sen 90-120 ml ersättning innan sovdags vid 21-22. Till lunch pch gröt dricker han ca 20 ml vatten.

• Natulcien

I den åldern så ammades sonen ca varannan timme. Han åt hemlagad mat (smakportion) till lunch och gröt (smakportion) på kvällen. Resten av målen var amning.

• nystan

Min 7 ½ månaders ammas mellan kl 4-7
    Kl 7-9 1 portion gröt med fruktpuré eller turkisk yoghurt med fruktpuré
    Kl 12-13 ½ burk mat och ½ burk fruktpuré
    Kl 15 mellanmål, kan vara smörgåsrån, keso eller turkisk yoghurt tex.
    Kl 17 ½ burk mat och ½ burk fruktpuré
    Kl 19 ca 150 ml ersättning blandat med välling.
    Under dagen så ammas han vid behov och dricker vatten till maten. Han äter både hemlagad mat och färdig på burk.

• klarabella87

Min 7 månads tjej äter såhär

06:00 Morgonammning (nu har jag så lite så de blir bara som en liten slurk)
    07:00 Gröt
    10:00 Lunch, burkmat eller egenlagad mat, t.ex potatis, morot med torsk
    13:30 Ersättning ca 150 ml
    16:30 Middag eller gröt
    19:00 Ersättning 150 ml + ammning

• klarabella87

Har sett många som ger smörgås till barn i 7-8 månads ålder, men jag undrar hur kan dom äta det? =) Jag har försökt ge min tjej små små bitar av ljust bröd men hon pillar bara, om de kommer in i munnen får hon hostanfall och då måste jag peta ut det som blivit som en "Boll" uppe i gommen långt bak.
     Hon har inga tänder ännu.

• mammalovis

klarabella: Första steget är ju att de klarar av att hantera mindre bitar och sedan större bitar av ett smörgåsrån. Det tar tid innan de får kläm på annat än flytande, lös puré. Sedan går det ge små små bitar smörgås. I början gav jag bitar mindre än en halv gånger halv cm.

Svar på tråden Hur äter era 7-8 månaders?