• Alva3

Vad tycker du om namnen på mina barn?

De heter Jacob William Alexander med William som tilltalsnamn, Adam Maximilian Johannes med Maximilian som tilltalsnamn och Melvin Valentin Thor med Valentin som tilltalsnamn. Vad säger namnen om familjen? Passar dem ihop? Vad tycker ni om namnen?

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Svar på tråden Vad tycker du om namnen på mina barn?
  • sextiotalist

Upplever namnen som väldigt konstruerade, att man letat efter namn som är så komplicerade som möjligt. Men å andra sidan, jag gillar bäst enkla namn, som finns i många generationer.
    När vi bestämde oss för namnet på vårt barn, så var det en sak som var säkert, det fick inte vara ett udda namn och inget trendigt namn, utan ett namn som var tidlöst

• fluu
    Gredelina skrev 2014-03-15 19:14:10 följande:

Varför skulle ett namn som Melvin väcka anstöt?
    I USA(och kanske andra engelskspråkiga länder med, vad vet jag?) är Melvin ett "wedgie"  och därför döps inte många barn till det längre. Har ett par amerikanska släktingar som förfasar sig över att det finns så många Melvins i Sverige ;P
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Utropstecknet
    fluu skrev 2014-03-15 19:17:37 följande:
    I USA(och kanske andra engelskspråkiga länder med, vad vet jag?) är Melvin ett "wedgie"  och därför döps inte många barn till det längre. Har ett par amerikanska släktingar som förfasar sig över att det finns så många Melvins i Sverige ;P
    I UK är, så som jag känner till det, en "wedgie" att man bakifrån drar upp någons kalsonger eller troser. Vad betyder "wedgie" mer för något?
  • fluu
    Utropstecknet skrev 2014-03-15 19:23:10 följande:
    I UK är, så som jag känner till det, en "wedgie" att man bakifrån drar upp någons kalsonger eller troser. Vad betyder "wedgie" mer för något?
    Jag menar kalsongryck... kom inte på det svenska ordet :P Melvin-ryck är tydligen någon extra smärtsam variant.
  • Gredelina
    fluu skrev 2014-03-15 19:17:37 följande:

Ja jag vet detta, men det är inte direkt stötande. Det är samma sak som att folk i USA skulle byta efternamn om de heter Johnsson.
  • Utropstecknet
    fluu skrev 2014-03-15 19:25:16 följande:
    Jag menar kalsongryck... kom inte på det svenska ordet :P Melvin-ryck är tydligen någon extra smärtsam variant.
    Hua! Tycker att en vanlig "wedgie" gör ont nog :)
  • gbgumman

Fina.
    Mina heter:
    Eskil Eugen
    Sonja Alice Matilda

Första tilltalsnamn resten släktnamn

• Alva3

Ja, maken är svensk, jag är finsk. Båda vi har vårt tilltalsnamn imitten. Mitt tex. Mirja Alva Paula. Nu är det ju bara tilltalsnamnet som sägs så det är ju inte så farligt. Ja, någon skrev Wille, Max och Valle. Antagligen blir det så de kommer kallas av kompisar medans vi vuxna säger namnet. Melvin tycker annars jag är ett fint namn. Förutom det där med kalsongryck förstås

• elyse

Jag tänker spontant att de kommer att vara avundsjuka på barn med kortare namn när de ska lära sig att skriva... ;)

• Alva3

Jaha, men det kommer ju inte göra något. Vissa andra har också långa namn. De skriver såklart förkortningarna. William skriver alltid Wille på pappren. De andra kan inte skriva

• fluu
    Gredelina skrev 2014-03-15 20:17:26 följande:

Ja jag vet detta, men det är inte direkt stötande. Det är samma sak som att folk i USA skulle byta efternamn om de heter Johnsson.
    Jag skulle då inte vilja vara döpt efter ett kalsongryck....
    Hur menar du med Johansson?
  • Gredelina
    fluu skrev 2014-03-16 00:44:29 följande:
    Jag skulle då inte vilja vara döpt efter ett kalsongryck.... Hur menar du med Johansson?

Ja, det är ju slang för penis och ganska vanligt, typ som att säga Balle. Det finns alltid namn som man kan koppla ihop med annat.
  • Serendipitet

Jag gillar de flesta av namnen. Maximilian och Melvin är inga favoriter men de ligger inte på botten heller :) Väldigt normala namn som de flesta gillar eller inte har så extrema åsikter om. 

Mina flickor heter:
    Aurora Nike Ellinor (Ellinor som tilltalsnamn)
    och
    Melody Freja Evelina (Evelina som tilltalsnamn)

Jag har tilltalsnamnen sist och långa namn. Den stora lärde sig skriva sitt namn innan 3 års dagen. Den lilla är precis fyllda 2 år så det kan vänta ett tag till. Har inte stött på några problem med vare sig ordningsföljden eller de långa namnen (den stora blir 9 år i år). De har kallat sig själva Når och Lina som småttingar. Men vid 2 år har de sagt hela sina namn. 

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
Svar på tråden Vad tycker du om namnen på mina barn?