Nja, kan inte säga att vi har nåt problem med utåtagerande - hon är helt klart mer ångesttypen och skolan är en utmaning av den anledningen. Hennes selektiva mutism gör också att hon i stort sett bara pratar "fritt" med mig, sin pappa och sin elevassistent. Hon pratar lite begränsat med ytterligare en handfull personer, men pratar i stort sett inget mer än enstaka ord ofta viskande till andra - inklusive nästan alla klasskamrater.. Hon har pga sin problematik en ganska anpassad skoldag, med eget rum där hon har de flesta lektionerna, och elevassistent. Hon delar i vissa lektioner, utifrån sin ork. Skoluppgifterna i stort är å andra sidan inget problem.
Hon hade pedagogisk resurs i förskolan också, hittills har det inte varit en diskussion för något av barnen (vi fick dock avbryta inskolningen i förskola för sonen pga hans motoriska / perceptuella svårigheter, och lillan är ännu hemma - skolas in i höst). Skolan stöttar väl rätt bra, men visst önskar vi att man kunde göra betydligt mer "generell anpassning" (typ mer små grupper/par i arbete, bättre inredning etc) så att hon skulle kunna delta mer. Tidigare har hon inte pratat mycket om det, men nu börjar hon kommentera att det är jobbigt att hon är så "blyg", att hon känner sig ensam. Samtidigt säger hon själv att hon inte orkar vara med i klassrummet, all ork går till ångest och att hantera alla intryck då och det blir inget kvar till skolarbetet. Funkar kortare stunder bara, nån lektion i taget och hon klarar egentligen inte att vara med klasskamraterna mer än nån lektion per dag.
För sonen kommer i stort sett samma att gälla. Han har ännu större svårigheter med perception, och kommer behöva ganska massiv anpassning när han börjar skolan. Om nåt av mina barn blir utåtagerande, så är det helt klart mitt lilla yrväder. Hon har betydligt mer humör, är otroligt impulsiv. Men hittills så liten och bara hemma, så det funkar nu.