Beläggning på halsmandlar utan feber?
Redan för några veckor sedan tyckte jag att 4,5-åringens halsmandlar såg konstiga och svullna ut och för ca 3 veckor sedan, gick vi till läkaren i ett annat ärende. Han hade hög feber just den dagen och när hon kollade i hans hals, såg hon vit beläggning på halsmandlarna och konstaterade att det var halsfluss. Han fick antibiotika i 7 dagar och redan efter ett dygn var febern borta.
I flera veckor nu har han tuggat på sina fingrar. Jag har antagit att det är de bakre tänderna som kommer och det är så det har sett ut. Men idag tog jag en titt och det är som en slags vit beläggning längst bak på tandköttet, där de bakre tänderna bör finnas. han säger att det gör ont där. Jag såg även att halsmandlarna är stora och det är vit beläggning på dem igen men han har ingen feber och har inte haft sedan den gången för 3 veckor sedan. Han säger att det gr ont i halsen, speciellt på den sidan där halsmandeln är mest förstorad men han har inte klagat tidigare, alltså innan jag såg hur det såg ut.
Kan man ha halsfluss utan feber? Lyckas inte läsa mig till det på nätet... Någon som vet? Jag tänkte först att antibiotikan kanske inte tog ordentligt, men då hade väl febern kommit tillbaka?