• Ellisizza

Feber igen på 4:e dagen. Stämmer att man inte behöver kolla upp?

Min dotter är 1,5 och fick i torsdags förkylning med feber. Vi trodde hon var på bättringsvägen då hon var feberfri igår. Fock riktigt snorig fortfarande. Inatt fick hon dock feber över 39 igen. Hon har också fått mer hosta som låter riktigt slemmig. På nätet läser jag att man ska åka till läkare om febern återkommer dag tre till fem men när jag ringde vårdguiden sa de att det var normalt och rekommenderar egenvård. Vad gäller egentligen om febern först försvinner och sedan kommer tillbaka?

• Svar på tråden Feber igen på 4:e dagen. Stämmer att man inte behöver kolla upp?
  • Vickan I

Så får våra barn ofta. Särskilt storebror. Gå på allmäntillståndet. Om barnet dricker, kissar och är ok med i matchen så finns det inte mkt för sjukvården att göra ändå.

• Modernmom

Håller med ovanstående. Och förkylningsvirus finns det ändå inget man kan göra något åt.

• Mammatillw
    The Fugly skrev 2014-03-16 07:38:42 följande:

Fast gäller inte det dag tre till fem av feberfrihet?

Så har jag också förstått det! Om febern kommer tillbaka efter 3-5 dagar kan det vara tecken på typ öroninflammation.. Sen håller jag med ovan, gå på allmäntillståndet..
  • The Fugly

Anledningen till att man ska söka läkare om febern återkommer efter några dagars uppehåll är att det kan vara ett tecken på att någon komplikation tillkommit och att det inte är ett "vanligt" förkylningsvirus man har. Man ska alltså inte avstå läkarkontakt med tanken att det bara är en förkylning i det läget.

• The Fugly
    Mammatillw skrev 2014-03-16 07:42:56 följande:
    Så har jag också förstått det! Om febern kommer tillbaka efter 3-5 dagar kan det vara tecken på typ öroninflammation.. Sen håller jag med ovan, gå på allmäntillståndet..
    Precis!
  • Ellisizza
    Mammatillw skrev 2014-03-16 07:42:56 följande:

Aha, då hade jag missförstått.
  • Ellisizza

Allmäntillståndet känns ok så jag tror inte att det är någon fara. Hemsk hosta men hon är uppe, dricker och äter lite så det är nog bara en rejäl förkylning. Hon nös nyss så att hela handen och ansiktet var fullt av snor. Stackarn! Tack för svar!

• E2012smamma

Jag har precis varit hemma hela veckan m min son. Förra veckan Var han hemma 2 dagar/ sen frisk en dag. Sen va han hemma måndag, frisk på tisdag , sen 39,3 på tisdag kväll och hemma hela veckan. Igår va första dagen utan feber.

Han har varit jätteglad och pigg och galen som vanligt. Druckit välling men inte ätit så mkt.

Kommer febern tillbaka igen så kommer jag åka in så att det inte är någon bakterie eller rs-virus och han behöver penicillin . Men än så länge mår han bra!

Förstår att du blir orolig jag blev det också. Men ge alvedon om det behövs och massa nässpray.

• mammalovis

Febern är ju kroppens försvar, så egentligen något positivt.

Vi har sökt läkare när febern har stigit ytterligare efter flera dagar med normal feber på 38-39 grader och sedan gått över 40 grader, oftast nattetid. Oftast har barnet då varit påverkat och behövt ändrad medicinering för t ex luftrören. Så allmäntillståndet och hur illa hostan blir är ju också avgörande. Får man inte ner febern med Alvedon/Ipren är det också lite läskigt när man får 40,5-40,8 i rumpan.

Ökad, riktigt hög feber kan ju vara ett tecken på bakteriell infektion, om jag fattade det hela rätt.

Jag antar ni ger mycket vätska för slemmets skull och har högläge i sängen som är sådana där allmänna råd. Oftast åker ju slemmet upp och ner hos små barn, då de inte lärt sig spotta.

Svar på tråden Feber igen på 4:e dagen. Stämmer att man inte behöver kolla upp?