• Anonym (Josefin)

baseras föräldrapenning på kommande jobb?

Jag är gravid och ska föda i mitten av september. De senaste fem åren har jag haft ett extrajobb inom restaurang och även om jag inte har en fast anställning så har min årslön legat stadigt kring 210-230 000 kronor. Nu har jag fått ett annat heltidsjobb med 6 månaders provanställning, min fråga är därför om min föräldrapeng kommer att baseras på den årslönen jag har haft som extraanställd eller på den fasta anställningen som jag kommer att påbörja i maj? Jag kommer ju nämligen inte hinna arbeta 240 dagar på det nya jobbet innan barnet kommer.  

• Svar på tråden baseras föräldrapenning på kommande jobb?
  • Försäkringskassan

Hej Josefin

När vi utreder 240-dagarsvillkoret så tittar vi på om du är försäkrad för en sjukpenninggrundande inkomst. Alltså att du arbetat 240 dagar före beräknad förlossning. Därefter utreds vilken inkomst som ska vara din SGI. Eftersom du har en anställning som är på minst 6 månader så är det denna inkomst som ska vara din SGI.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (Josefin)

Ok, så då blir det med andra ord min kommande månadslön som jag får med mitt nya jobb som blir min SGI?

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt sett så är det inkomsten från det nya arbetet som SGI:n kommer att beräknas på.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden baseras föräldrapenning på kommande jobb?