• Lilaa

Hur länge fick era barn äta pencelin vid öroninflammation?

Min son har fått öroninflammation och ska äta pencelin men läkaren sa aldrig hur länge han ska äta den. Jag fick utskrivet en stor flaska. Kan det stämma med 10 dagar?

• Svar på tråden Hur länge fick era barn äta pencelin vid öroninflammation?
  • modsey

står det inte på flaskan??
    Det ska skrivas på flaskan av apoteket hur ofta och hur många dagar

• Smulanpus

Fick en kur idag på 7 dagar, nog vanligaste men ja det borde stå på flaskan.

• Lindsey Egot the only one

Det beror på vilket preparerat och hur många gg per dag man ska ha det.

Ibland står det 1x 3gg dagligen dvs 1 tablett morgon, middag, kväll och då brukar kuren vara i 5-7 dagar. Är det 1x2gg dagligen dvs morgon kväll så brukar det vara 7-10 dagar eller tills förpackningen är slut. Brukar bara vara 20 tabletter i fpk.

Min son är öronbarn och vi ger örondroppar terracortil med polymyxin B just för att det hjälper lokalt och påverkar inte hela kroppen.

• Lattjo

Min son skulle ta penicillin i fem dagar, tre ggr per dag. Han är lycklig att det är slut i morgon :)

• Lilaa

Står inte på flaskan. Han ska ta 10 ml 2 gånger per dag så då verkar det vara 10 dagar.

• Lilaa

Står inte på flaskan. Han ska ta 10 ml 2 gånger per dag så då verkar det vara 10 dagar.

• modsey
    Lilaa skrev 2014-03-16 18:02:34 följande:
    jag skulle ringa och kolla. I bland är det 7 och i bland 10 dagar.
    har du kollat om apoteket klistrat lappen ( alltså den med hans namn på) på kartongen?
  • mammalovis

Om du fått medicinen utskriven i Sverige ska det stå på en etikett på flaskan eller paketet.

Vi har fått flytande Kåvepenin i 5 dagar när bebisen på 8 månader hade dubbel öroninflammation.

Hör med apoteket eller ring vårdcentralen!

Svar på tråden Hur länge fick era barn äta pencelin vid öroninflammation?