• Anonym (Fundersam)

Fundersam på va de betyder!!

Hejsan!

Jag har en fundering för jag å min partner försöker skaffa barn igen, och nu är det så att jag har börja äta Gabapentin sandoz  pga en skada i ena handen och har blivit opererad där fler tal gånger. och nu undrar jag vad  Ett effektivt preventivmedel måste användas av kvinnor i fertil ålder står för, jag har försökt goggla men blir inge klockare gör de :-/ så jag hoppas att någon ska kunna hjälpa mig med de...   

• Svar på tråden Fundersam på va de betyder!!
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Kvinnor i fertil ålder, som behöver behandling med antiepileptika viket , bör gabapetin är bör upplysas om den något ökade risken för medfödda missbildningar och andra tänkbara skador. I olika studier har användning av antiepileptika satts i samband med två till tre gånger ökad risk för att barnet skall födas med någon missbildning. Speciellt märks en ökning av frekvensen läppgomspalt samt av hjärtfel men viss skillnad i risken för dessa missbildningar ses mellan olika preparat. Den totala risken för en allvarlig missbildning är i litteraturen beskriven till cirka 6 procent. Vilket är 70% högre än beräknat. Vidare var 8,6 procent av de exponerade barnen för tidigt födda (6,2% förväntat), 6,1 procent var lågviktiga (4,3% förväntat) och 4,1 procent var lätta för tiden (2,7% förväntat).
    Man har i litteraturen beskrivit avvikelser i barnens utseende (antiepileptikasyndrom), i fostertillväxt och troligen i den mentala utvecklingen, inklusive en ökad risk för autism eller Aspergers syndrom efter exponering för vissa antiepileptika. I en svensk studie har även minskning av huvudomfång setts efter exponering.

Så länge du äter dessa skall du äta något preventivmedel och INTE bli gravid.

lycka till

• Anonym (Fundersam)

Tack för svaret...

Så fort jag vet att jag är gravid så tänker jag prata med min läkare o få råd om jag ska sluta med Gapapentin...
    För jag måste ju trappa ner på den...

men de är lika lätt att bli med barn med medicinen som utan? (missbildningarna med medecinen)

• Aleksandra Barnmorska

hej! Nej, det är snarare så att du inte ska försöka bli gravid alls utan skydda dig under behandlingstiden. Vissa missbildningar kan ske väldigt tidigt. Jag råder dig vänta med att bli gravid så länge du äter dessa.

• Anonym (Fundersam)

Hejsan!

Tack så mycket för svaret!

Då vet jag hur man ska gå till väga

// en fundresam

Svar på tråden Fundersam på va de betyder!!