• Elie

Hur korkade är ni som ljuger för era barn egentligen??

Jag är både förvånad och trött på det fenomen man gång på gång ser i föräldrarrollen där föräldrarna inte "orkar" annat än att dra vita lögner för sina barn.  

" Nej, det finns ingen glass kvar i kylen" (= nej, nu räcker det med glass för din del).

Är ni bara korkade, eller slöa eller vad tror ni att ni upp når med detta. Ett tillfälligt lugn? Har ni inte förmågan att föreställa er konsekvensen av detta? Ni tänker inte på att ni lägger grunden för hur ni vill att barnen ska bemöta er? Inte konsitgt att relationerna barn och vuxna emellan är fattiga på tillit. Tror ni att barnen är oförmögna att så småningom inse att det inte alltid går att lita på mamma och pappa? Eller har ni helt enkelt inte reflekterat över detta? 

Många frågor, men för mig är det ofattbart hur utbrett detta är.

• Svar på tråden Hur korkade är ni som ljuger för era barn egentligen??
  • Flickan och kråkan
    Elie skrev 2014-03-19 15:11:35 följande:
    :) Men behövde du förklara HUR spermien hamnade i mammas snippa? hehe
    Ja. Pappan stoppar in sin snopp i mammans snippa så kan de små fröna = spermierna simma in till mammans ägg . Det var faktiskt inget de la särskilt mycket vikt vid. Däremot var de väldigt fascinerade över det här med navelsträng (de har ju liksom själva ett väldigt tydligt bevis från det som de kan se och ta på . Även bebisens tillvaro i magen......att den kan leva fast den ligger i vatten. För att inte tala om skrattsalvorna när de fick veta att bebisar kissar i det vatten de även dricker . Och så var de oroliga för att det skulle göra ont på mig när bebisen kom ut. 

Jag tror generellt att det är lättare att ta hela "blommor-och-bin"-diskussionen när de är relativt små. Det finns ju ingen laddning kring det hela då från barnens sida. Bättre att de vet innan de får höra från kompisar....i kanske märkliga sammanhang.
  • Elie
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-19 15:19:52 följande:
    Ja. Pappan stoppar in sin snopp i mammans snippa så kan de små fröna = spermierna simma in till mammans ägg . Det var faktiskt inget de la särskilt mycket vikt vid. Däremot var de väldigt fascinerade över det här med navelsträng (de har ju liksom själva ett väldigt tydligt bevis från det som de kan se och ta på . Även bebisens tillvaro i magen......att den kan leva fast den ligger i vatten. För att inte tala om skrattsalvorna när de fick veta att bebisar kissar i det vatten de även dricker . Och så var de oroliga för att det skulle göra ont på mig när bebisen kom ut. 

Jag tror generellt att det är lättare att ta hela "blommor-och-bin"-diskussionen när de är relativt små. Det finns ju ingen laddning kring det hela då från barnens sida. Bättre att de vet innan de får höra från kompisar....i kanske märkliga sammanhang.
    låter bra!
  • Plopps80

Barn mår bra av lite vita lögner ibland. De behöver inte ha koll på allt och veta exakt allt!

• chrissandra
    Plopps80 skrev 2014-03-19 15:21:47 följande:
    Barn mår bra av lite vita lögner ibland. De behöver inte ha koll på allt och veta exakt allt!

Näpp, det behöver de inte. :)
  • hansine
    studentbruttan29 skrev 2014-03-17 08:33:12 följande:
    Jag drar vita lögner och säkert även min son då han sa till MIG att man ALLTID ska vara ärlig. Vi satt och hade en kort diskussion om vad vita lögner innebär och när de är nödvändiga. Innan diskussion så tyckte han att han kunde säga till en person om dennes tröja var ful (man ska alltid vara ärlig sa sonen då) och jag sa att då använder man en vit lögn istället för att säga sådana saker till andra. Det han istället kunde svara var att:

1. Tröjan är fin
    2. Tröjan passar dig men är inte min stil

Så angående glassen, mina svar kan då vara:

1. Du får inte mer glass (skrik och bråk)
    2. Glassen är slut (förhoppningsvis inget skrik och bråk)

Sen tror jag veeeerkligen inte på ärlighet mellan vuxna/barn..min son var lite tjock när han var yngre men skulle aldrig säga att "nä, nu får du inte mer glass för du har blivit så tjock", inte ens "jag är orolig över din hälsa så du får ingen glass alls".

Nä, vill jag dra en vit lögn och säga "du får bara lite glass så du orkar äta mat ikväll" så gör jag det.

Funderat på att inte kommentera hur tröjan ser ut? Det går att visa att man har sett ändå.

Dessa eviga glassar - äter folk glass istället för mat varenda dag? Själv minns jag få glass - eller godiskonflikter trots mängder av konflikter. Godis åts högst en dag i veckan. Blev valet att äta godis en torsdag så var det den dagen som var godisdag den veckan. Normalt var det lördag. Förstår inte heller vad som skulle få ett litet barn som vill ha glass att acceptera att den är slut. Det går väl att skrika ändå för att "jag vill ha glass".

Blir fortsättningen att säga till 14-åringen att cidern eller alkoläsken är slut?

• hansine
    Plopps80 skrev 2014-03-19 15:21:47 följande:
    Vad är en vit lögn?
    På vilket sätt mår de bra av det?
    Vem kan ha koll på exakt allt?
  • hansine
    hansine skrev 2014-03-19 19:39:44 följande:
    Vad är en vit lögn?
    På vilket sätt mår de bra av det?
    Vem kan ha koll på exakt allt?
    Har fortfarnade inte fått några svar...
  • chrissandra
    MigSjälv skrev 2014-03-21 08:13:02 följande:
    Inte statistiskt korrekt, med ett så litet urval, men ändå lite intressant i den här tråden:

www.gp.se/nyheter/sverige/1.2317533-lognaktig...

Att säga att det inte gör ont att laga tänder eller att få en spruta är ju stendumt. Bättre att säga att det gör ont men det går över.
  • Lindsey Egot the only one
    Elie skrev 2014-03-19 12:35:46 följande:

En utmaning ligger i att förklara hur barn blir till. Än så länge har mina barn nöjt sig med övergripande förklaringar. Men ni som fått mer detaljerade frågor, hur hanterar ni detta?

Jag vet de som blir generade och obekväma, undviker att svara och försöker styra bort ämnet, inte så lyckat i mina ögon då barnet kankse uppfattar detta som tabu eler fel.

Hade en kompis som sa att storken kom med barnen. Fast barnen var 3, 7 och 10år. De trodde stenhårt på detta. Mina barn vet hur barn blir till. Dessa barn hade pratat med mina barn eftersom båda vi mammor var gravida samtidigt och herrejävlar va förbannad kompisen blev för att mina barn hade berättat om snusk inför hennes små änglar. Saken hör till att deras barn experimenterade väldigt mycket med sina kroppar helt öppet när de lekte med andra barn dvs händerna innanför trosorna och ville visa och se könsorganen, något mina barn tyckte var obehagligt.
  • Elie
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-22 14:26:46 följande:
    Hade en kompis som sa att storken kom med barnen. Fast barnen var 3, 7 och 10år. De trodde stenhårt på detta. Mina barn vet hur barn blir till. Dessa barn hade pratat med mina barn eftersom båda vi mammor var gravida samtidigt och herrejävlar va förbannad kompisen blev för att mina barn hade berättat om snusk inför hennes små änglar. Saken hör till att deras barn experimenterade väldigt mycket med sina kroppar helt öppet när de lekte med andra barn dvs händerna innanför trosorna och ville visa och se könsorganen, något mina barn tyckte var obehagligt.
    Haha, gud va roligt!
  • chrissandra
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-22 14:26:46 följande:

Våra har dagiskompisar som fått veta i detalj hur barn blir till som rätt små, de höll jämt på att gräva sig överallt så det har nog inte med kunskap och hur barn blir till om man gräver eller inte.

Våra barn har jag inte undervisat och de har aldrig grävt sig utan de tyckte precis som dina barn att det var obehagligt att se de andra barnen göra så.
  • Spana

ibland orkar man ta fighten, ibland inte.
    Ibland säger man att det räcker med glass, ibland säger man att den är slut.

Så är det hos oss.
    Tror inte mina barn far illa av att ibland dra en vit lögn.

Visst kan man kalla mig lat dessa gånger. Men det är väl rätt skönt för barnet också att då och då behöva bli osams med sina föräldrar.

Det går ju inte att slippa konflikter. De kommer ju ändå. Men har man haft 15 stycken på en dag, har jag all förståelse för de trötta föräldrar som drar en vit lögn för sina barn för att få en lugn och harmonisk kväll...

Svar på tråden Hur korkade är ni som ljuger för era barn egentligen??