• Ewwok

Klöser på tapeterna

Nu är det några målare som har börjat tapetsera om. De börjat ute i hallen nu och på nedervåningen samt i köket.
    Men... våra katter (eller en av våra) klöser på tapeterna, fast vi har ett stort klösträd mitt i vardagsrummet.
    Vad ska man ta till sig för att katten ska sluta klösa på tapeterna? Tidigare var det fula och gamla tapeter så vi brydde oss inte så mycket, alltså har det förmodligen blivit en vana för katten.

Har ni några tips på vad vi kan göra för att få stopp på tapetklösandet? 

Det finns fairly spray (?), ska man köpa det och spraya på klösträdet? Vore det en idé?

• Svar på tråden Klöser på tapeterna
  • Nobliss
    Ewwok skrev 2014-03-17 08:42:33 följande:
    Nu är det några målare som har börjat tapetsera om. De börjat ute i hallen nu och på nedervåningen samt i köket.
    Men... våra katter (eller en av våra) klöser på tapeterna, fast vi har ett stort klösträd mitt i vardagsrummet.
    Vad ska man ta till sig för att katten ska sluta klösa på tapeterna? Tidigare var det fula och gamla tapeter så vi brydde oss inte så mycket, alltså har det förmodligen blivit en vana för katten.

Har ni några tips på vad vi kan göra för att få stopp på tapetklösandet? 

Det finns fairly spray (?), ska man köpa det och spraya på klösträdet? Vore det en idé?
    Min erfarenhet är att katter klöser där de inte ska när det är olyckliga/stressade och/eller inte blir stimulerade.

Har en lista på vad jag brukar tänka på om katten har ett oönskat beteende.
    Har katten någonstans att gå undan och gömma sig lite?  Finns det något som katten kan klättra i, t.ex. katträd? Finns det tillräckligt med kattlådor för antal katter (2 katter = 2 lådor) och töms de OFTA? Fungerar matsituationen bra? Katter, även kompisar äter gärna lite ifrån varann. Får de stimulans genom lek, gärna minst 30 min/dag? Finns det många olika ytor där katten FÅR klösa? Lämnas de ensamma hemma mycket? Vi adopterade två katter varav minst en var en tapetklösare av rang! Blev faktiskt lite rädd när vi skulle hämta hem dem och jag såg i vilket skick tapeterna var i gamla hemmet... Men till vår glädje har våra tapeter fått vara i fred. Vardagsrumsmattan, katträd från golv till tak samt ett mindre katträd vid fönstret är de tillåtna ytorna (bor på 62 kvm disponerat på 2,5 rum). Visar de intresse för t.ex. soffan har jag ett "fy-ljud" som låter typ "p-sch" ;) och så ger jag en sträng blick, absolut inget skrik det brukar funka. Honkatten började visa lite av sitt gamla beteende när vi skulle renovera och det såg ut som skit här hemma, så en trivsam miljö är viktig även för katter. Såklart! 

När de flyttade hit så köpte jag dels sån där fermonsgrej man har i vägguttaget och nån form av kattmyntespray att spreja på tillåtna klösytor men i ärlighetens namn vet jag inte om det gjorde någon skillnad. Experimentera med det först när du gått igenom ovanstående lilla lista och kanske gjort några ändringar där.

Önskar er lycka till så ni får behålla era nya tapeter!
Svar på tråden Klöser på tapeterna