• LiljaLii

Pollenallergi (barn) utan symtom från ögon?

Hej!

Vårt barn på 3 ½ år har klar snuva, nyser väldigt ofta samt är tröttare än vanligt. Nu har det pågått så länge att jag börjar tänka att det inte är förkylning utan kanske pollenallergi. Men vad jag kan se är ögonen inte svullna, röda eller kliande. Kan det vara pollenallergi ändå eller ska jag avfärda den tanken?

Tänkte att jag ger det en vecka till sedan får vi gå till vårdcentralen och fråga, men det vore intressant att få höra från er vars barn har pollenallergi - hur yttrar det sig?

• Svar på tråden Pollenallergi (barn) utan symtom från ögon?
  • Tibell

Det behöver absolut inte sitta i ögonen.
    Jag har två barn med konstaterad pollenallergi ( pricktest och blodprov ).
    Min stora har symtom som rinnsnuva, nysningar och trötthet men inget från ögon.
    Min mellersta får från näsa och ögon däremot. Men hon får även utslag och astma så hon är lite känsligare

• LiljaLii
    Tibell skrev 2014-03-17 12:46:19 följande:
    Det behöver absolut inte sitta i ögonen.
    Jag har två barn med konstaterad pollenallergi ( pricktest och blodprov ).
    Min stora har symtom som rinnsnuva, nysningar och trötthet men inget från ögon.
    Min mellersta får från näsa och ögon däremot. Men hon får även utslag och astma så hon är lite känsligare
    Hoppsan, då kan jag nog inte avfärda idén om pollenallergi än :/ Vad får dina barn för behandling? Kan ett barn så litet som 3 år få någon medicin?
  • Mumin80

Jag har själv kraftig björkpollenallergi, och får visserligen en del symptom i ögonen, men allra mest just rinnsnuva, nysningar och trötthet. 

Sen så är det lite ovanligt att så små barn är pollenallergiska, det brukar oftast komma när man blir lite äldre (tonåren, i mitt fall). Men bara för att det kanske inte är just pollen, så ska du absolut inte utesluta allergier i allmänhet! Det är ju vanligt hos barn. 

Svar på tråden Pollenallergi (barn) utan symtom från ögon?