Orolig mamma till spädbarn med sjuka syskon hemma!
Hej! Jag har en 7 veckors bäbis hemma, inget prematurbarn och hittills fullt frisk. I helgen kom småsyskonen hit (halvsyskon och bor mestadels hos sin mamma). Detta är första gången som de träffar sin lillasyster. Halvsyskonen är tre år och som väntat är den ena förkyld -snorig och har slemmig hemsk hosta. Jag har försökt att skydda bäbis genom att hålla mig i annat rum men så idag när jag vände ryggen till sprang förkylda storasyster in i sovrummet, hoppade upp i sängen där bäbis låg och sov och hostade henne rakt i ansiktet! Jag inser att jag kanske är onödigt nojig men nu har jag panik inom mig och jätterädd att förlora min 7 veckor gamla dotter. Jag är sjuksköterska och får i jobbet bara se och höra det värsta, om spädbarn som dör av RS virus och liknande. Detta är mitt första barn och jag har valt att vänta med att ta hem storasyskonen så länge som möjligt eftersom de gör på dagis och är ständigt sjuka, men dom måste ju få träffa sin pappa... Finns här ngn erfaren mamma eller så som kan lugna mig lite? Det kanske inte behöver bli så allvarligt, eller? Tips om hon blir sjuk ?! Jag både ammar och ger ersättning. Vet att amning inte skyddar mot RS. Skyddar det mot storasysters förkylning? Om det inte är RS hon har vill säga. Tack :)