• Rubinen

Orolig mamma till spädbarn med sjuka syskon hemma!

Hej! Jag har en 7 veckors bäbis hemma, inget prematurbarn och hittills fullt frisk. I helgen kom småsyskonen hit (halvsyskon och bor mestadels hos sin mamma). Detta är första gången som de träffar sin lillasyster. Halvsyskonen är tre år och som väntat är den ena förkyld -snorig och har slemmig hemsk hosta. Jag har försökt att skydda bäbis genom att hålla mig i annat rum men så idag när jag vände ryggen till sprang förkylda storasyster in i sovrummet, hoppade upp i sängen där bäbis låg och sov och hostade henne rakt i ansiktet! Jag inser att jag kanske är onödigt nojig men nu har jag panik inom mig och jätterädd att förlora min 7 veckor gamla dotter. Jag är sjuksköterska och får i jobbet bara se och höra det värsta, om spädbarn som dör av RS virus och liknande. Detta är mitt första barn och jag har valt att vänta med att ta hem storasyskonen så länge som möjligt eftersom de gör på dagis och är ständigt sjuka, men dom måste ju få träffa sin pappa... Finns här ngn erfaren mamma eller så som kan lugna mig lite? Det kanske inte behöver bli så allvarligt, eller? Tips om hon blir sjuk ?! Jag både ammar och ger ersättning. Vet att amning inte skyddar mot RS. Skyddar det mot storasysters förkylning? Om det inte är RS hon har vill säga. Tack :)

• Svar på tråden Orolig mamma till spädbarn med sjuka syskon hemma!
  • Momalicious

Alltså ja, du är väldigt nojig. Sitter ni bara inne jämt eller?
    Tycker det är rätt konstigt att barnen inte får träffa sin pappa på två månader bara för att man fått en bebis.
    Om bebisen blir sjuk så tar ni hand om den som vanligt, kanske höjer huvudändan på sängen om hon blir tät eller så. Du som ssk borde väl vara mindre nojig kan jag tycka. :)

• Rubinen

Oj, jo barnen har fått träffa sin pappa! Jag borde uttryckt mig bättre där. Flera ggr sedan lillasyster föddes,men dom har inte varit här hemma. Syskonen har haft svåra infektioner i februari. Bl.a. Vinterkräksjuka och lunginflammation.

• Ingrid Marie

Mitt första barn föddes 2 månader prematur. Hon hade klena lungor och för trånga luftrör, och bara något dygn gammal drabbades hon av RDS (Respiratory Distress Syndrome) och var nära att stryka med. Lungorna kollapsade som våta ballonger. Trots att jag var extremt noga första tiden hemma; inga besök, absolut ingen kontakt med större folkmassor, mängder av handsprit, så fick denna sköra lilla bebis RS-viruset iallafall, 3 månader gammal. Och vet du vad? Vi märkte knappt av det. Hon hostade lite, var lite snorig..jag hade ALDRIG i min vildaste fantasi ens tänkt tanken att den där lilla snuvan kunde vara det fruktade RS-viruset, det fick vi veta av en slump efter en odling på Astrid Lindgrens Barnsjukhus (där vi var av en helt annan anledning). Med hennes historik hade man ju kunnat tro att hon skulle tvärdö, men icke. Det passerade som sagt nästan helt obemärkt.

Mitt andra barn (fullgången) fick RS-viruset endast 9 veckor gammal...hon hade tydligare symtom än första, men ändå inte mer än en olustig segskrällig hosta och lite bubbligt snor. Det blev inte värre än att vi vid ett tillfälle fick åka till Astrid Lindgren där hon fick inhalera lite luftrörsvidgande. Hon var pigg och helt med hela tiden.

Vad jag ville ha sagt med detta är (som du ju redan vet egentligen), alla BLIR inte dödssjuka av RS. Jag vet att det är svårt när man själv är i branschen, vi ser ju de värsta fallen och vet hur illa det KAN gå, och visst blir man lite skadad...jag är nog likadan. Det är tyvärr oerhört svårt att skydda sig, jag tyckte jag var nitisk med både hygien och att undvika folk i allmänhet..det gick ändå inte Man kan bara göra sitt bästa. Att isolera sig, när man har familj och det finns äldre syskon, det är ju liksom inte möjligt..

Försök tänka på, att de allra flesta friska fullgångna barn faktiskt i regel klarar RS bra. Och en del prematurer också, uppenbarligen

Lycka till!

• Ess

Försök att hålla dem åtskiljda. Pappan tar sina tidigare barn och ser till att de håller sig på sin kant och du tar hand om bebisen.

• Siilje

Oj du är värre än mig och jag har en väldigt infetionskänslig bebis hemma.

• modsey

jag förstår din oro för jag tror den är större ön själva förkylningen i sig?
    inte helt ovanligt med första barnet och på något vis när man sen får barn nummer två och tre så släpper man mer och mer, nu har du hamnat där med andras barn som syskon...svårt att råda, för på något vis måste du för pappan och barnens skull "hejda" den ologiska oron som "förstör" mer än den hjälper.
    De är syskon och måste så pussas, gosa och vara med bebisen

• The Fugly

Men hur länge har syskonet vart snorigt och hostigt? Båda sakerna kan man ju vara långt efter det att smittoperioden är passerad.

• Ess
    modsey skrev 2014-03-17 18:08:39 följande:
    jag förstår din oro för jag tror den är större ön själva förkylningen i sig?
    inte helt ovanligt med första barnet och på något vis när man sen får barn nummer två och tre så släpper man mer och mer, nu har du hamnat där med andras barn som syskon...svårt att råda, för på något vis måste du för pappan och barnens skull "hejda" den ologiska oron som "förstör" mer än den hjälper.
    De är syskon och måste så pussas, gosa och vara med bebisen
    Det får dom göra när det inte står 11 under näsan på dem.
  • modsey
    Ess skrev 2014-03-17 19:56:30 följande:
    Det får dom göra när det inte står 11 under näsan på dem.
    hm skulle du hålla dem i olika rum om det var samma syskonskara, dvs om alla barn var dina?
  • pastamamman

Jag tror inte lösningen är att gömma sig utan låt barnen vara med sitt nya syskon, men berätta för dem att man måste tvätta händerna och försöka vända bort när de hostar.

• Rubinen

Tack för svar! Särskilt tack till Ingeid Mari. Vad skönt att höra dina barn klarade sig så bra. :) jag tycker jag blivit mer nojig sedan jag blev sjuksyster, nu vet man liksom hur illa det kan gå... Men rent logiskt borde ju de flesta förkylningar sluta lyckligt, bara att det inte skrivs om det. Jodå storasyster visste hon inte fick lov hoppa upp i sängen till bäbis. Därför passade hon på när jag för två sekunder vände ryggen till. Hon gör gärna det förbjudna...

• Ess
    modsey skrev 2014-03-17 20:03:50 följande:
    hm skulle du hålla dem i olika rum om det var samma syskonskara, dvs om alla barn var dina?
    Om alla barnen är mina så ser jag till att dom håller sig från varann och inte sitter ända upp på varann, men dom får va i samma rum. Men en liten bebis hade jag hållt från dem, men jag hade ju varit så illa tvungen att va i samma rum som de andra barnen.

Gäller det styvbarn eller gäster som inte bor här. Då får styvbarnen hålla sig från bebisen, och pappan får underhålla dem i ett annat rum. Gäster är inte välkomna om dom är dyngförkylda.

Bor man ihop så kan man aldrig helt undvika smitta, men det är onödigt om andra drar in en massa virus hos en.
  • modsey
    Ess skrev 2014-03-18 17:46:40 följande:
    Om alla barnen är mina så ser jag till att dom håller sig från varann och inte sitter ända upp på varann, men dom får va i samma rum. Men en liten bebis hade jag hållt från dem, men jag hade ju varit så illa tvungen att va i samma rum som de andra barnen.

Gäller det styvbarn eller gäster som inte bor här. Då får styvbarnen hålla sig från bebisen, och pappan får underhålla dem i ett annat rum. Gäster är inte välkomna om dom är dyngförkylda.

Bor man ihop så kan man aldrig helt undvika smitta, men det är onödigt om andra drar in en massa virus hos en.
    ok ja jag ser styvbarn som att de tillhör familjen, sån är jag.
  • Rödtott

När min 3a föddes hade jag en halsinfektion redan på förlossningen.. Vad ska man göra åt det? Syskonen har varit sjuka till och från hela vintern som de brukar. Det går inte att isolera bebisen från detta. Visst har hon åkt på en hel del trots amning. Inte mycket att göra åt. Vi kan inte gärna skicka bort syskonen för att det kommer en bebis.. Tror inte du skulle tänkt i de banorna om det var dina egna snoriga ungar.

Svar på tråden Orolig mamma till spädbarn med sjuka syskon hemma!