• VSofiaBerg

Ut i Arbetslivet igen efter sjukskrivning, hur funkar det?

Jo, jag har varit sjukskriven nu i ca ett halvår för psykisk ohälsa, men har planerat att börja jobba nu i April/Maj.

Min fråga är huruvida det funkar med pengarna? Eftersom jag får lön månaden efter jag jobbat (alltså jobbar t.ex Maj, men får lön i Juni), hur funkar det då med sjukpenningen? Kommer försäkringskassan dra in min sjukpenning månaden då jag börjar jobba? Kommer jag få gå utan pengar en månad, eller kommer de att dra in det månaden efter då jag faktiskt skulle få min lön?

Är väldigt orolig över detta, för jag vill så gärna komma ut i arbete igen, då jag börjar bli sjukt rastlös och känner mig dessutom mycket bättre. Men är så rädd att gå utan pengar en månad, för obviously är det inget jag har råd med.

Vore fantastiskt om någon vet och kan svara! 

• Svar på tråden Ut i Arbetslivet igen efter sjukskrivning, hur funkar det?
  • Madmoiselle

Ja, du kommer få gå utan pengar en månad om din lön betalas i efterskott, men det borde inte vara några problem för du fick väl dubbel ersättning under din första månad som sjukskriven?

• VSofiaBerg
    Madmoiselle skrev 2014-03-17 23:33:23 följande:
    Ja, du kommer få gå utan pengar en månad om din lön betalas i efterskott, men det borde inte vara några problem för du fick väl dubbel ersättning under din första månad som sjukskriven?
    Nej, fick inte dubbel ersättning. Grejen är den att jag har inte råd att gå utan pengar, finns det inget sätt att prata med FK om det?
  • Madmoiselle
    VSofiaBerg skrev 2014-03-17 23:37:13 följande:
    Nej, fick inte dubbel ersättning. Grejen är den att jag har inte råd att gå utan pengar, finns det inget sätt att prata med FK om det?

Isåfall får du säkert lönen i förskott då blir du inte utan pengar.
  • VSofiaBerg
    Madmoiselle skrev 2014-03-17 23:43:37 följande:

Isåfall får du säkert lönen i förskott då blir du inte utan pengar.
    Så med andra ord kan det lösas på något sätt?
  • UrbanRave

Om du nu inte skulle få lön samma månad som du börjar arbeta så kan man väl gå till soc

• VSofiaBerg
    UrbanRave skrev 2014-03-17 23:59:23 följande:
    Om du nu inte skulle få lön samma månad som du börjar arbeta så kan man väl gå till soc
    Frågan är ju också hurpass sannolikt det är att få det beviljat.
  • Madmoiselle
    VSofiaBerg skrev 2014-03-17 23:46:11 följande:
    Så med andra ord kan det lösas på något sätt?

Får du lönen i förskott eller inte? Det vet ju du men inte jag.
  • VSofiaBerg
    Madmoiselle skrev 2014-03-18 00:10:50 följande:

Får du lönen i förskott eller inte? Det vet ju du men inte jag.
    Jag måste prata med min arbetsgivare först om det. Eller ska man veta det då man sjukskriver sig?
Svar på tråden Ut i Arbetslivet igen efter sjukskrivning, hur funkar det?