Hur stor är risken för MF om man sett hjärtat slå i vecka 8?
Gjort ett VUL och såg moderkakan, navelsträng och ett hjärta som slog.
Gjort ett VUL och såg moderkakan, navelsträng och ett hjärta som slog.
njut av din graviditet...vill inte oroa dig eller nåt men jag såg ett hjärta och allt såg bra ut men ändå gick de åt skogen ;(
de behöver inte vara så för dig ;) lycka till
Risken minskar har jag hört men ändå finns det en risk under en hel graviditet tyvärr.
Jag var orolig för missfall ända tills mina ban var födda när jag vänta dom. Nu är jag gravid igen och har sett den lill* på ul i 11+2, är idag i 13+0 och ska på kub UL på fredag, man är såklart jätte nervös.
Försöker släppa tanken och njuta för detta är min allra sista graviditet
3% säger de om man sett det v.9. Risken är alltså oerhört liten.
Ja du... kanske låg risk. Men vi såg ett tickande hjärta på VUL både 6+2 och 7+2 med normal tillväxt. Nu sitter jag efter konstaterande 9+0 att embryots hjärta slutade slå och slutade växa 8+0.
Tydligen var det tvillingar som låg i en och samma hinnsäck. Väldigt ovanligt. Den ena dog i 6+2 och då kunde inte den andra leva vidare länge efter det. Det visade sig på det sista VUL 9+0, då strukturerna var lite större. Så nu blöder jag och väntar på att mina embryon ska komma ut.
Jag har googlat MASSVIS under den här graviditeten, och min man är läkare, jag veterinär. Läst studier, embryologiböcker osv. Risken för missfall är hög ända fram till 12+0. Givetvis finns kritiska punkter i utvecklingen, ex när alla organ ska anläggas och hjärtat ska börja slå. Detta har du klarat av. Men sedan ska placenta ta över näringstillförseln till embryot vilket sker i v 9- detta är också en liten kritisk punkt. Mitt fall med tvillingar i samma hinnsäck, kanske till och med siamesiska tvillingar då de ligger så tätt (får väl se när de kommer ut) är EXTREMT ovanligt. Så vi trodde att det var ganska säkert efter vårt andra VUL. Berättade för bekanta, köpt de första gravidkläderna, börjat planera inför hösten osv. Nu har vi den tuffa uppgiften att behöva berätta för de som visste om graviditeten vad som hänt istället. SÅ om ni kan, försök att ha en ganska fatalistisk syn fram till v 13. Allt kan hända, även om risken har minskat... Tror du kan strunta i procent- finns så många bud.
Själva mår vi nu pyton. Det tog oss 3 år att bli gravida första gången. SLutade i somras med ett utomkved och akutoperation-förlorad äggledare. Sedan lyckades vi mot alla odds bli gravida precis innan vi skulle börja med ivf i februari. Och så händer det här. Vet inte riktigt hur vi ska kunna "ladda om" nu. Vi har inga barn sedan tidigare, STARK barnlängtan och jag fyller 38 år i höst... Känns tungt.
Till mig sa läkarna runt 5% i v 8. Dessvärre måste ju någon vara de få %. Sedan efter v 12 sjunker det till 1-2% risk att något händer.
Olika bud. Min gynläkare sa att ser man hjärtat slå innan 9 fullgångna veckor så är chansen 90% att det går bra. Vad han menar med bra kan ju såklart variera, kanske inte enbart risken för mf utan även för att det skulle vara några avvikelser på barnet.
Men ingen vet ju vad som händer 1 timma efter vul har han också varit noggrann med att påpeka.