Sluta med nattblöjan
Hur har ni gjort för att få era barn att sluta med blöja på natten? Våra söner vill verkligen sluta. Men fungerar liksom inte. Tips tack! :)
Hur har ni gjort för att få era barn att sluta med blöja på natten? Våra söner vill verkligen sluta. Men fungerar liksom inte. Tips tack! :)
våran son slutade på 3 dagar,natt blöjan kunde tas bort direkt igentligen (vi vågade inte,men var torr varje morgon) hände lite olyckor på dagarna! var mest att han ej han fram i tid,bajsandet trodde jag skulle ta längre tid men det funkade efter 4 dagar,tipset jag kan ge är att påminna om kisseriet och bajseriet ofta till barnet! tjata om det...jäkligt skönt att slippa sånt nu :)
På dagarna är båda barnen helt blöjfria och har varit det några månader nu. Men får påminna om att gå på toaletten rätt ofta, det är ju så kul att leka.. Vi avvaktar lite till med nattblöjan, försöker få dem att inte dricka något efter kl 18. Det kommer väl :)
Men ger ni inte era barn dryck efter kl 17-18. Skämtar ni nu eller. Ska barnet vara utan vätska i 12-14 timmar? Min dotter blev torr på natten vid 2,5 års ålder. Nattblöjan var torr på morgonen i flera veckor innan vi tog av den. Hon kissar alltid innan hon lägger sig. Slutade med välling innan. Att dricka massa välling innan sänggåendet gynnar ingen som vill bli blöjfri, men givetvis måste barnet få vatten om det är törstig på kvällen. Min dotter dricker mkt vatten har alltid gjort. Hon har aldrig kissat i sängen en enda gång och hon är nu 6 år. Ge era ungar vatten när de vill ha! Hur kan man neka vätska efter en viss tid? Hur gör ni en stekhet sommarkväll?
Vår dotter äter för övrigt välling fortfarande innan sängdags, ibland blir hon kissnödig på natten, men då går hon på toa...
Locka med en present om blöjan har varit torr ett visst antal dagar det funkade för oss. Men dottern vägrade blöjan och lyckades hålla sig torr i tre nätter innan första olyckan. så hon fick sin present som hon önskat!
Vi körde det klassiska klistermärkessystemet.. När sängen är torr får man ett klistermärke. När man har fått tillräckligt många får man en leksak (eller vad som nu kan passa).
Vi hade lurat ut innan att det mest var lathet som höll kvar blöjan. Dvs hon kunde gå upp, men ville inte när det är bekvämare att ligga kvar.
Sen innan vi går och lägger sig tar vi (mannen) alltid upp henne och kissar en gång extra. Ibland behövs det, ibland inte.
Men sen är det ju lite olika när man faktiskt klarar det - det är väl hormonstyrt. Och kan man inte så kan man inte, då spelar det ingen roll hur mycket man lockar med present och annat... Hos oss var det torrt i sängen först vid 4,5 år.
Klart barnet får vatten om han är törstig men inte så att jag ger honom om han inte ber om det :)
Ingen dricka typ efter kl 19, kissar innan han somnar och rusar upp vid 6-6.30 tiden och kissar. Vi glömde sätta på blöja en natt, ibland ber han om blöja när han är febrig eller magsjuk. Blev torr i januari och blir 4 år i maj, inte tränar ngt på det utan han var mogen.
Aldrig haft nattblöja på mina utan de har slutat dag och natt samtidigt. Har inte tänkt så mkt på att de skulle behöva på nätterna eftersom de själv inte velat och inga/sällan olyckor.
Vår son är 5,5 år och har fortfarande blöja på natten. På dagen blev han helt blöjfri vid nyss fyllda 3 år. I hans fall beror det säkerligen på hormoner och det är bara att vänta, helt enkelt. Han har bara haft torr blöja på morgonen ett fåtal gånger.
Vi försökte få honom blöjfri även på natten vid 3,5-4 årsåldern. Det betydde att vi fick bära honom till toaletten minst 2 gånger per natt för att sängen inte skulle bli nerkissad. Han fick kissa innan han gick och la sig (det gör han alltid), men det hjälpte inte. När han var på sin 4-årskontroll frågade jag BVC-sköterskan hur vi skulle göra och hon sa att det inte var någon idé att pröva igen förrän blöjan var torr i 7 dagar i sträck. Det har inte hänt ännu, så vi väntar....
Det är tydligen betydligt vanligare att pojkar fortsätter med nattblöja. Det är antagligen hormonellt betingat.
Min dotter är åtta år och kissar fortfarande i sängen. Jag hade själv nattblöja ända upp i tonåren. Ärftligt.