• catjos

4 mån bebis mjölkallergiker? nån med erfarenhet?

Min lilla 4 månaders tjej är så himla hård i magen! Förra veckan blev hon förstoppad trots både messmör och rapsolja i ersättningen vid varje mål (vi använder NAN pro 1). Ringde BVC som sa åt mig att ge lakrulos 5 ml om dagen. Efter det har det blivit lite bättre men bajset är fortfarande som lera och mörkt grönt. Hon är väldigt svår att få till ro och flera gånger per dag vaknar hon och skriker som om hon har jätte ont! Det tar oftast en stund innan hon somnar om.. Hon verkar också tycka det gör ont/är obehagligt att prutta då hon ibland gnyr till... Laktulosen kan ju tydligen ge uppsvälld mage så det kanske är det? Från att ha sovit hela nätter vaknar hon nu tre-fyra gånger per natt... Någon som känner igen sig och som hade en bebis som blev bra efter byte av ersättning till mjölkfritt? Att nämna är väl också att hon har en tand på g så det kan ju ställa till det och göra allt lite värre.. Är i alla fall väldigt tacksam för tips!!

• Svar på tråden 4 mån bebis mjölkallergiker? nån med erfarenhet?
  • aurora1827

Ja, vår lilla tjej är mjölkallergiker, det tog tills hon var TVÅ ÅR innan hon fick diagnosen. Alla läkare hävdade att det inte kunde vara det, vi körde på massor med olika mediciner. Testade mjölkfritt, men inte tillräckligt länge, visste inte att det kunde ta två veckor innan man märkte skillnad. (Jag irriterar mig fortfarande på att jag inte lyckades komma på det/testa/lösa det tidigare)

Rekommenderar verkligen att testa, om det är det så blir det bara värre och värre, och det är så jobbigt när de har ont och inte sover. Förstoppning är sånt som blir värre för varje gång, och det kan snabbt bli riktigt illa. 

(För övrigt har jag inte bra erfarenhet av Laktulos, den gjorde allt bara värre.)

Slutligen: Även om man inte är mjölkallergiker så har mjölk en förstoppande effekt, så det kan vara värt att ge mjölkfritt oavsett.

Vi kämpade som sagt i två år som galningar med allt, fast på helt fel spår. Så fort vi tog bort mjölken blev hon 100% bra, som natt och dag. Ja, efter ca två veckor då. Jag har testat alla mediciner på marknaden och jag kan nog inte rekommendera en enda. 

• catjos

Fy va jobbigt!! :( men skönt att hon mår bra idag! Förstår att du känner dig frustrerad över att inte fått rätt information! Det tycker man ju att både BVC och läkarna borde informerat om!

Jag funderar på att prova bara för att. Har hört att man inte ska vela med olika sorter på ersättningen men om det nu är mjölk som hon är känslig mot så är det ju värt det!! Nu är det ju som sagt lite bättre med laktulosen (förstoppningen i alla fall) men hon är gasig och får ont.. Innan så har hon alltid så länge jag minns behövt ta i så att hon blir högröd och tårögd när hon bajsar. Tycker så synd om henne! Det va BVC som fråga förra gången om jag trodde hon va mjölkallergiker men det va inget som jag hade tänkt på innan, men som jag nu börjat fundera på efteråt! Tydligen ska ju bajset lukta väldigt illa men det är inget jag har tänkt på, men det kanske inte måste vara så heller?

Svar på tråden 4 mån bebis mjölkallergiker? nån med erfarenhet?