Är det okej att ens fråga nyblivna föräldrar om tjänster?
När jag och min sambo fått vår dotter och hon var 3 veckor gammal frågade mina svärföräldrar oss om vi kunde vara hundvakt åt deras 3 hundar i en vecka när de ville åka utomlands (hon skulle vara ca 6-7 veckor gammal då). Vi bor på andra plan så de föreslog att vi kunde bo i deras hus (de bor ett par mil bort) så kunde jag som var hemma bara släppa ut hundarna på baksidan av gården på dagen.
Då var de också medvetna om att vår dotter hade haft en tuff start och hon hade fått legat inlagd på sjukhuset för övervakning och fått antibiotika i en vecka. Läkarna sa åt oss att inte ha hon i stora folkmängder och flänga runt en massa, för hon var mer infektionskänslig än vanligt nyfödda är. Två av deras tre hundar hoppar också, och en utav den klöser för att få uppmärksamhet + att de aldrig ens hade träffat en bebis innan vi fick vår dotter.
Personligen förstår jag inte ens hur man har mage att be nyblivna föräldrar om något över huvudtaget. Men jag svarade till min svärmor (inte ett dugg otrevligt) att vi inte kunde vara hundvakt och förklarade varför. Då får min sambo ett sms om hur jag inte vill hjälpas till i familjen och att det verkar som att jag inte vill ha med deras hundar att göra. För jag OCH min sambo hade sagt att vi inte ville att de tog med hundarna till oss första tiden av den enkla anledningen att vi inte orkade städa mer än nödvändigt. Och det framkom senare också från min svägerska att min svärmor blev stött över att jag blev irriterad/arg över att hon frågade, vilket jag också vill tillägga att min svärmor hade ingen som helst aning om att jag blev irriterad över att jag frågade förens EFTER hon skickat sitt sms till min sambo.
Men åter till frågan, skulle du be nyblivna föräldrar att vara hundvakt? Eller skulle du be dom om någonting alls?