• mwljama

Är det okej att ens fråga nyblivna föräldrar om tjänster?

När jag och min sambo fått vår dotter och hon var 3 veckor gammal frågade mina svärföräldrar oss om vi kunde vara hundvakt åt deras 3 hundar i en vecka när de ville åka utomlands (hon skulle vara ca 6-7 veckor gammal då). Vi bor på andra plan så de föreslog att vi kunde bo i deras hus (de bor ett par mil bort) så kunde jag som var hemma bara släppa ut hundarna på baksidan av gården på dagen.

Då var de också medvetna om att vår dotter hade haft en tuff start och hon hade fått legat inlagd på sjukhuset för övervakning och fått antibiotika i en vecka. Läkarna sa åt oss att inte ha hon i stora folkmängder och flänga runt en massa, för hon var mer infektionskänslig än vanligt nyfödda är. Två av deras tre hundar hoppar också, och en utav den klöser för att få uppmärksamhet + att de aldrig ens hade träffat en bebis innan vi fick vår dotter. 

Personligen förstår jag inte ens hur man har mage att be nyblivna föräldrar om något över huvudtaget. Men jag svarade till min svärmor (inte ett dugg otrevligt) att vi inte kunde vara hundvakt och förklarade varför. Då får min sambo ett sms om hur jag inte vill hjälpas till i familjen och att det verkar som att jag inte vill ha med deras hundar att göra. För jag OCH min sambo hade sagt att vi inte ville att de tog med hundarna till oss första tiden av den enkla anledningen att vi inte orkade städa mer än nödvändigt. Och det framkom senare också från min svägerska att min svärmor blev stött över att jag blev irriterad/arg över att hon frågade, vilket jag också vill tillägga att min svärmor hade ingen som helst aning om att jag blev irriterad över att jag frågade förens EFTER hon skickat sitt sms till min sambo.

Men åter till frågan, skulle du be nyblivna föräldrar att vara hundvakt? Eller skulle du be dom om någonting alls?

• Svar på tråden Är det okej att ens fråga nyblivna föräldrar om tjänster?
  • Majsan70

Klart att jag skulle be nyblivna föräldrar om en tjänst. Sen är det ju upp till dem att säga ja eller nej till att utföra denna. 
    Själv hade jag gärna ställt upp om det var något lättare som jag klarat av mellan amningen. 

• Natulcien

Jag tycker att du gör ett problem av något som inte borde behöva vara ett problem här. Självklart kan man fråga. Och lika självklart kan man säga nej om det inte passar.
    Jag kan inte se att det var fel av dem att fråga er. Antingen säger ni ja, eller så säger ni nej. Svårare är det inte.

• tjej87

Att fråga om hjälp skadar väl inte! Jag vet flera som varit igång som vanligt bara ett par veckor efter förlossningen och andra som behövt iaf ett halvår för att komma in i någon form av vanligt liv igen... Däremot så måste man ju ha förståelse för att de nyblivna föräldrarna säger nej om dom inte orkar med att hjälpa till. Konstig reaktion av dig att bli arg för en fråga och dåligt av svärmor att bli sur över svaret.

• sofiaolivia

Er dotter är tre veckor och har redan legat inne på sjukhus i en vecka- nej jag hade inte bett er om någon tjänst alls, tvärtom snarare!

• Dixie

Ja, jag skulle kunna be nyblivna föräldrar om olika tjänster - men man får ju också acceptera ett nej!

• Grön Tiger
    sofiaolivia skrev 2014-03-19 10:00:39 följande:
    Er dotter är tre veckor och har redan legat inne på sjukhus i en vecka- nej jag hade inte bett er om någon tjänst alls, tvärtom snarare!
    Håller med. Jättekonstig fråga med tanke på omständigheterna. 
  • pastamamman

Jag hade inte heller bett om den typen av tjänst. En sak om de skulle på begravning och behövde hjälp ett par timmar, men en veckas semester, nej.

• mwljama
    tjej87 skrev 2014-03-19 09:59:44 följande:
    Att fråga om hjälp skadar väl inte! Jag vet flera som varit igång som vanligt bara ett par veckor efter förlossningen och andra som behövt iaf ett halvår för att komma in i någon form av vanligt liv igen... Däremot så måste man ju ha förståelse för att de nyblivna föräldrarna säger nej om dom inte orkar med att hjälpa till. Konstig reaktion av dig att bli arg för en fråga och dåligt av svärmor att bli sur över svaret.

Jag anser inte att det är konstigt att bli arg när hon visste exakt vad som hade hänt och att vi hade det jobbigt. Sedan att hon tyckte att det var fullt normalt och okej att inte fråga sin dotter (utan barn) att vara hundvakt för att de skulle eventuellt hämta en hundvalp. Ah jo då blir jag arg, för att de prioriterar en hundvalp före ett barn.

Hon visste ju dessutom inte att jag blev arg/sur förens mkt senare.
  • lnflrmn

Jag tycker inte att det passar sig att fråga nej, däremot erbjuder man DEM hjälp. Har barnet legat inne dessutom, absolut inte på några månader. Visst man kan ju alltid fråga, men ibland kanske man ska ta hänsyn till någon annan än sig själv och prova på vanligt hyfs.

• Hurgöra

Jag ser inget problem med att fråga eller bli tillfrågad. Kan man inte, eller vill man inte, så säger man väl bara nej. Oavsett anledning, eller om man ens har en anledning. Anledningen kanske bara är att man inte har lust. Fråga får man ju alltid göra, men man kan inte kräva att någon ska ställa upp om denne inte vill.

• Grön Tiger
    Hurgöra skrev 2014-03-19 12:12:22 följande:
    Jag ser inget problem med att fråga eller bli tillfrågad. Kan man inte, eller vill man inte, så säger man väl bara nej. Oavsett anledning, eller om man ens har en anledning. Anledningen kanske bara är att man inte har lust. Fråga får man ju alltid göra, men man kan inte kräva att någon ska ställa upp om denne inte vill.
    Hmmm... Det är väl väldigt många frågor som man aldrig ställer just för att det inte känns rätt i situationen? Eller är det bara jag som tänker så? 

Jag får ovälkomna frågor varje dag, från försäljare och organisationer på gatan eller i telefon. Grymt irriterande. Skulle bli galen om alla höll på så. Förvånad
  • Mylla

Jag tycker just den frågan, det var faktiskt opassande. För krävande i den situationen. Men jag tycker inte det är tabu att be om saker överhuvudtaget till nyblivna föräldrar, allt är ju inte så krävande och man har det olika.

• isolande

Nej, nyblivna föräldrar frågar man inte om tjänster, man gör dem istället Flört. Så länge barnet ammar räknar jag med att serva familjen jag ska besöka, om de mot förmodan ens orkar med besök.

Jag hade reagerat som TS, hade nog t.om blivit fly förbannad.

• nozpa

Beror ju på. Om ni bara är hemma och mår dåligt hade jag inte bett om det. Om ni åker runt och är som vanligt fast mindre folk runt er hade jag absolut kunnat fråga.
    Sedan om ni kanske varit hundvakter innan och bott i deras hus så hade det kanske också funnits med i beräkningen.
    Dom kanske tänker att ni kan tycka att det kan vara skönt att bo på markplan, ha trädgård osv med en liten så ni slipper gå upp o ner osv.

Beror ju på hur det brukar vara, samt hur ni är nu. Men jag hade aldrig, aldrig blivit sur om ni sagt nej. Det hade jag inte blivit på någon som inte kunde ställa upp en vecka och passa 3 hundar.

Svar på tråden Är det okej att ens fråga nyblivna föräldrar om tjänster?