• Anonym (funderar)

koniserad med ärrbildning... försöker bli gravid

Hej!

Jag funderar över en sak, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.

Ska försöka göra lång historia kort - Jag koniserades två gånger tätt inpå varandra för cellförändringar grad 3, för ca tre år sedan. Detta gav ärrbildningar så att mensen inte kommer ut som den ska. Har gjort två operationer för detta (vidgningar?) utan att fått bukt med problemet fullt ut. Resultatet är att mensen "sipprar ut" mer eller mindre under större delen av varje månad. Gynekologen säger att nästa steg för att hålla öppet för mensen är ytterligare en operation och att sedan sätta in en spiral.

Eftersom jag och min man försöker bli gravida är inte det ett alternativ. Vi har försökt ett tag, men ännu inte ett år, som jag förstår är gränsen för när man rekommenderas söka hjälp. Gynekologen har sagt att chansen att bli gravid inte påverkats av koniseringarna.

Nu till min fråga:
    Jag undrar ändå om chansen att bli gravid inte borde påverkas av att det ligger blod kvar i livmodern under större delen av menscykeln. Jag blöder ofta ganska mycket runt tiden för ägglossning, t.ex. (mörkt levat lite illaluktande blod, rester av mensen inte sådan ägglossningsblödning). Det borde inte vara en gynnsam miljö för spermier att överleva i...?

Är jag ute och cyklar och har irrar bort mig i "bli-gravid-djungeln"?
    Eller är jag något på spåret? Vad finns det i så fall för hjälp att få? Ska jag vända mig till kvinnokliniken eller barnmorskan?

• Svar på tråden koniserad med ärrbildning... försöker bli gravid
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Även om det inte gått ett år av försök tycker jag ändå att ni ska ringa in och bli undersökt. Vanlig konisering påverkar inte graviditet men då du har ärrvävnad och svårt att blöda ut mensen tycker jag att du borde bli undersökt och se om ni kan få hjälp.

lycka till

Svar på tråden koniserad med ärrbildning... försöker bli gravid