• Mollylolly

Fråga om föräldrapenning vid arbetslös

Hej!
    Jag är nu gravid i v 10 och frågor börjar komma upp!
    Jag jobbade 75% på ett och samma jobb i 5 år slutade där i okt för jag fick nytt jobb och va ledig nån vecka innan det nya jobbet började!
    Som oxå var på 75% men fick sluta nu i februari pga arbetsbrist! Skrev in mig dagen efter på af som jobbsökande!
    Nu till frågan, hur blir min mamma penning då? Hur räknar dom den?
    Är rädd för att det blir det lägsta!?
    Nu är jag ju helt arbetslös och a kassan har inte startat än de tar väl nån månad till innan den drar igång!
    Och jag lär nog inte hinna få nått jobb innan det är dags, möjligtvis nått extra!
    Med vänlig hälsning, molly

• Svar på tråden Fråga om föräldrapenning vid arbetslös
  • Försäkringskassan

Hej Molly,

Har man arbetat minst 6 månader i sträck ytan avbrott så har man ett naturligt skydd på 3 månader så om du valde att vara ledig ett par veckor mellan de bägge jobben ska inte påverka din sjukpenninggrundande inkomst. Och utifrån att du berättar att du anmälde dig till arbetsförmedlingen redan dagen efter så har du ett skydd för din tjänst på 75 % vilken utav tjänsterna man kommer att räkna på beror lite på avsikten och eventuella kontrakt då det behövs en varaktighet på minst 6 månader för att en SGI (sjukpenninggrundande inkomst) ska kunna fastställas. Och så länge du ser till att skydda den senaste inkomsten du hade kommer den att kunna ligga till grund för din föräldrapenning.

Hälsningar
    Carola, handläggare

• Mollylolly

Okej tror jag förstår lite mer nu! Men eftersom jag bara va provanställd på de senaste jobbet som bara varade i tre månader kan det vara så att dom räknar från mitt förra jobb? Eller lägger de ihop? Och hur gör jag för att skydda den?

Räcker det med att jag anmälde mig första arbetslösa dagen? Och är aktivt sökande efter jobb via af? Nu tänker man ju vad som är bäst för framtiden! Känns som ingen kommer anställa någon som är i tredje månaden heller! Så om jag nu går hemma hela tiden fram till jag ska ha barn i oktober, men är aktivt sökande efter jobb ändå!eller vad är bäst i denna situationen! Jag vill ju ha så Mkt mamma penning som möjligt så man klarar sig!

Tack för ditt snabba svar!

Hälsningar Molly!

Försäkringskassan skrev 2014-03-19 17:47:58 följande:
    Hej Molly, Har man arbetat minst 6 månader i sträck ytan avbrott så har man ett naturligt skydd på 3 månader så om du valde att vara ledig ett par veckor mellan de bägge jobben ska inte påverka din sjukpenninggrundande inkomst. Och utifrån att du berättar att du anmälde dig till arbetsförmedlingen redan dagen efter så har du ett skydd för din tjänst på 75 % vilken utav tjänsterna man kommer att räkna på beror lite på avsikten och eventuella kontrakt då det behövs en varaktighet på minst 6 månader för att en SGI (sjukpenninggrundande inkomst) ska kunna fastställas. Och så länge du ser till att skydda den senaste inkomsten du hade kommer den att kunna ligga till grund för din föräldrapenning. Hälsningar

Carola, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Ja det kan vara så att din tjänst som var på 5 år kommer ligga till grund för din föräldrapenning, eftersom den senaste tjänsten varade i 3 mån. När du står som arbetssökande skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Om du inte får något nytt jobb innan beräknad födsel är det viktigt att du står som arbetssökande till det att du blir föräldraledig.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden Fråga om föräldrapenning vid arbetslös