• nkw

Kan gulsoten komma tillbaka?

Vår son är 5 dagar och har legat inne på BB i 2 dagar och solat pga av högt bilirubinvärde. I måndags låg det på 394 och idag låg det på 220, vi fick åka hem men ska tillbaka för nytt prov imorgon. 

Är rädd för att behövas läggas in igen, fruktansvärt. Lillen trivs inte alls och inte jag heller. 

Läkaren sa att är det över 350 så måste man sola igen, och nu är jag jätte orolig och nojjig. Kan inte slappna av alls, vågar inte ens packa upp våra väskor :'(

Är det vanligt att värdet ökar och en ny behandling måste sättas in...??? HJÄLP

• Svar på tråden Kan gulsoten komma tillbaka?
  • Dr to be

Hej! Grattis till pojken Vet de varför han är gul? Vår dotter föddes 36+4 (värsta gulsotsfönstret är v35-37), hon hade även en AB0- immunisering (våra blodgrupper stämde inte överens). Vår dotter solande 2.5 dygn, vi åkte hem en fredag. Blev inlagda igen måndag, hon solade måndag-onsdag morgon. Vi fick åka hem med en biliblanket så hon kunde fortsätta sola hemma. Räckte inte, blev inlagda igen fredag-måndag. Fick med två biliblankets hem. Onsdag behövde hon en blodtransfusion pga anemi så vi var inlagda ett dygn med transfusion och solning. Åkte hem torsdagen med bilibed. Tillbaka på fredagen och fick då lämna tillbaka bilibeden och hon slapp äntligen sola. Dock behövde hon ytterligare en transfusion ca 5 dagar senare. Vår dotter är idag 2 år och mår hur bra som helst. Vill inte skrämmas utan bara berätta att det kan behöva solas i omgångar. Jag vet att det är jobbigt men det varar inte för alltid!

• nkw
    Dr to be skrev 2014-03-19 19:00:33 följande:
    Hej! Grattis till pojken Vet de varför han är gul? Vår dotter föddes 36+4 (värsta gulsotsfönstret är v35-37), hon hade även en AB0- immunisering (våra blodgrupper stämde inte överens). Vår dotter solande 2.5 dygn, vi åkte hem en fredag. Blev inlagda igen måndag, hon solade måndag-onsdag morgon. Vi fick åka hem med en biliblanket så hon kunde fortsätta sola hemma. Räckte inte, blev inlagda igen fredag-måndag. Fick med två biliblankets hem. Onsdag behövde hon en blodtransfusion pga anemi så vi var inlagda ett dygn med transfusion och solning. Åkte hem torsdagen med bilibed. Tillbaka på fredagen och fick då lämna tillbaka bilibeden och hon slapp äntligen sola. Dock behövde hon ytterligare en transfusion ca 5 dagar senare. Vår dotter är idag 2 år och mår hur bra som helst. Vill inte skrämmas utan bara berätta att det kan behöva solas i omgångar. Jag vet att det är jobbigt men det varar inte för alltid!
    Han har bara vanlig nyfödd gulsot...
  • TrueMeaning

Min son föddes på BF+9 och fick gulsot. Han solade två dygn. Hade även ABO-immunisering...

Han blev inlagd på torsdagen och vi fick åka hem på måndagen, trots lite högt bilirubin men ingen fara enligt läkaren! Det hade stigit sen dagen innan. Vi fick åka hem men komma tillbaka dagen efter, på tisdag, för ett nytt bilirubin. Usch så nervös jag var!

Men det hade sjunkit till 197 från typ 295 :)

Idag är han 4 månader och en livlig liten sak, eller liten är fel ord. 8,3 kg och 70 cm lång ;)

Lycka till TS! Hoppas ni slipper bli inlagda :)

Svar på tråden Kan gulsoten komma tillbaka?