• And3rsson

Nytt jobb och gravidpenning..

Hej!

Jag började mitt nya jobb i oktober och får inte fortsätta arbeta nu när jag är gravid. Jag är förbjuden av min arbetsplats..

Till frågan ang graviditetspenning och årsinkomsten.
    Ska ja räkna årsinkomsten på vad ja Skulle tjänat under den tiden jag måste gå hemma eller ska jag räkna den på vad ja tjänat tidigare, i tidigare jobb alltså..??

Likaså årsarbetstiden, ska ja räkna den på vad jag har jobbat tidigare eller vad ja skulle jobbat under detta år på mitt nuvarande jobb..?

Tack för svar!

• Svar på tråden Nytt jobb och gravidpenning..
  • Försäkringskassan

Hej!

Har du en tillsvidare anställning beräknar du din årsinkomst på den lön du har nu och ett år framåt. När vi får in uppgifterna tar vi ställning till om din årsinkomst blir baserad på det jobbet eller om du behåller din tidigare sgi.

Det är likaså med årsarbetstiden. Hör med in arbetsgivare vad din årsinkomst blir samt vilken årsarbetstid du har.

Hälsningar

Asta, handläggare

• And3rsson

Jag är behovsanställd men med rullande schema varje månad och skulle haft likadant under hela graviditeten..

Men det räknar f-kassan ut själva?
    Hur fyller jag då i ansökan??

• Försäkringskassan

Hej!

Om det är hur du fyller i din arbetsomfattning du menar så är även det något som du får höra med din arbetsgivare om. Är du behovs anställd så får ni räkna ut ett snitt på i vilken omfattning du arbetar jämfört med en ordinarie heltid.

Är det något annat du funderar över hur du ska fylla i blanketten rekommenderar jag dig att du istället ringer till vårt kundcenter på tfn 0771-524 524.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Nytt jobb och gravidpenning..