• En blå giraff

Många små med Erik som tilltalsnamn?

Min 2-åring heter Erik och det var med viss tvekan jag gick med på det eftersom jag tänkte att han kommer att få heta lika som flera andra i klassen. Men ingen på hans förskola heter så till min förvåning. Känner ni många SMÅ Erik? Alltså i förskoleåldern? Kanske ändå Erik är vanligast bland lite större barn?

• Svar på tråden Många små med Erik som tilltalsnamn?
  • Jacqueline
    En blå giraff skrev 2014-03-20 21:50:39 följande:

Min 2-åring heter Erik och det var med viss tvekan jag gick med på det eftersom jag tänkte att han kommer att få heta lika som flera andra i klassen. Men ingen på hans förskola heter så till min förvåning. Känner ni många SMÅ Erik? Alltså i förskoleåldern? Kanske ändå Erik är vanligast bland lite större barn?

Finns en på minsta tösens förskola i 4års åldern men annars vet jag ingen.
  • En blå giraff
    En blå giraff skrev 2014-03-20 21:50:39 följande:

Alltså enligt svenska namn är ju Erik vanligt. Men blir inte klok på om de menar tilltalsnamn eller som andranamn också på sin 100-i topplista.
  • Echo
    En blå giraff skrev 2014-03-20 21:52:22 följande:

Alltså enligt svenska namn är ju Erik vanligt. Men blir inte klok på om de menar tilltalsnamn eller som andranamn också på sin 100-i topplista.
    Många vanliga namn är ju inte nödvändigtvis vanliga bland småbarn. Känner inga små Maria t ex. 

Känner en liten Erik.
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • elyse

Hur vanligt det är varierar säkerligen på var man bor och vad som råkar vara "inne" i ett visst område just nu. Du hittar säkert många fler små Erik på Östermalm än i Botkyrka, t.ex. 

• Abbe83

Erik finns på min lista med favoritnamn till framtida barn, känner ingen liten Erik eller nån Erik överhuvudtaget. 

• Madmoiselle

Jag googlade lite snabbt och det finns över 300 000 personer som heter Erik i Sverige (det står inget om ålder dock) trots detta är det inte ett namn jag hade valt om jag inte ville riskera att någon annan hete likadant.

• Madmoiselle

Läste noggrannare nu och såg att han redan hete så. Du kanske har haft "tur" eller så har trenden vänt.

• sextiotalist

Erik är väl ett namn som varken har toppar eller dalar. Jag känner till en hel del Erik som är födda över olika generationer.
    Numera känner jag väldigt få förskolebarn, men på mitt arbete så finns det flera Erik bland barnen till mina kolleger (vi har kommit fram till att det är nog det vanligast namnet), den yngsta har väl precis börjat grundskolan, de äldsta går väl på högskolan, och så känner jag flera gamla jämnåriga vänner

• Utropstecknet

Är född på 1980-talet och då hade jag flera stycken i klassen som hette Erik. Erik, Fredrik eller Daniel hette var och varannan pojke.

Hur populärt det är i dag vet jag dessvärre inte.

• hellokill3r

Jag har aldrig stött på ett barn som heter Erik sen jag fick barn för snart 6 år sedan. Den enda Erik jag känner är min lillebror som är i 20årsåldern. 3 olika förskolor har jag haft mitt barn på och vanliga namn bland femåringar här i krokarna verkar vara saker som Hugo, Otto, Olof, Torsten.. Bland flickor har vi en del Ester, Lova, Elsa, Astrid..

• mikipiki

Min femåriga son heter Eric i andranamn. Har inte stött på någon i samma ålder som honom med det namnet..

• hellokill3r

Min son heter också Erik i andra namn faktiskt efter min bror :) men har inte träffat nån med det tilltalsnamnet heller

• fluu

Erik står sig bra och har väl nästan alltid gjort! Jag känner många små Erik. Inte lika många som i min generation där de står som spö i backen och varför vi valde bort det, men ändå tycker jag att jag haft en Erik i varje barngrupp.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Många små med Erik som tilltalsnamn?