• Luella

När hämtar ni era barn från förskolan?

Jag är lite nyfiken på när ni hämtar era barn från förskolan. När är ni hemma och äter middag? När lägger dom sig?

Vi hämtar våra barn 16:00 och 16:15 (2,5 och 5 år). För yngsta barnet känner jag att det är max, han hade nog gärna blivit hämtad tidigare också. Men stora tjejen vill inte bli hämtad då för hon tycker inte att hon har hunnit göra det hon vill klart på förskolan då. De kommer från mellis 15:00 och sen är det fri lek till hämtning. Idag fick hon stanna längre, ända till 16:45 eftersom hon tjatat om att få testa och då följde hon motvilligt med hem men jag märkte att hon var trött fast hon inte ville erkänna det. Men kvällen hemma blev så kort. Vi äter middag ca 17:45 och sen är det läggdags kl 19:00 (somnar 20:00) för att de ska orka upp på morgonen.

Hur ser era eftermiddagar och kvällar ut? Vad tycker barnen och ni om det?

• Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?
  • Isola80

Jag värderar också in vad man gör på sin lediga tid tillsammans. Kanske är det värt att hämta lite senare om det möjliggör att det ger pengar över till annat? Tänker på resor, sommarhus tex.

• cloudberry79
    Isola80 skrev 2014-03-22 07:16:25 följande:
    Nej, jag har ju inte läst hela tråden.

Om man hämtar 16 så har man ju fram till 20 varje dag och hela helgerna med barnen. Vi gör så fast har lediga fredagar oftast med pappa.
    Våra barn sover tidigt. Ettåringen sover vid kvart över sex, sexåringen vid halv åtta. Vi stiger upp klockan sex varje morgon för att hinna till sexårs, som börjar klockan åtta. Då hade fem varit jättesent. Förra veckan var min man på utbildning och jag hade APT till 17, så barnen fick gå hem, äta mat och hoppa i säng...
    Just NO.
  • PrinsessanLeia

Vi hämtar såklart när vi slutat arbeta/studera för dagen vilket är mellan 15.30 och 17. Minsta barnet somnar 19.30.

• Mercurialis

Jag hämtar min 4-åring klockan 16:15-16:30. Sedan hämtar vi 7-åringen på fritids och är hemma strax före klockan 17:00. Barnen leker tillsammans medan jag fixar middag eller så hjälper de till med matlagningen. Efter maten fortsätter barnen leka, ofta i närheten av mig så att vi kan prata under tiden. Klockan 19:00 gör jag i ordning dem för natten och sedan läser jag för dem. Först blir det bilderböcker för 4-åringen och sedan kapitelbok för 7-åringen. Då brukar 4-åringen somna. 7-åringen är ofta uppe en stund till efter att jag slutat läsa för honom.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Natulcien
    Isola80 skrev 2014-03-22 07:44:39 följande:
    Jag värderar också in vad man gör på sin lediga tid tillsammans. Kanske är det värt att hämta lite senare om det möjliggör att det ger pengar över till annat? Tänker på resor, sommarhus tex.
    Allt är väl relativt. Men generellt så tror jag att ett litet barn i förskoleålder uppskattar mer att få mycket vardagstid med sina föräldrar och en semesterresa till Öland, än att få väldigt lite vardagstid med sina föräldrar och en semesterresa till Thailand. Det man gör till vardags har ju större betydelse än det man gör på semestern.
  • fluu
    cloudberry79 skrev 2014-03-22 07:51:22 följande:
    Våra barn sover tidigt. Ettåringen sover vid kvart över sex, sexåringen vid halv åtta. Vi stiger upp klockan sex varje morgon för att hinna till sexårs, som börjar klockan åtta. Då hade fem varit jättesent. Förra veckan var min man på utbildning och jag hade APT till 17, så barnen fick gå hem, äta mat och hoppa i säng...
    MIn med. Somnar absolut senast 18.45 och hämtas strax efter 17 och brukar vara hemma runt 17.30.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • oOMayaOo

Jag tar inte pt mig det minsta av att de finns dem som har möjlighet att hämta sina barn kl 15 medans jag hämtar kl 17. Alla har olika förutsättningar och jag kan inte jämföra mig med familjer där det finns två sammanboende föräldrar som har möjlighet att flexa på jobbet eller gå ner i tid. Visst skulle jag också vilja ha det så, men jag tänker inte må dåligt för att min situation ser annorlunda ut.

• modsey
    Isola80 skrev 2014-03-22 07:44:39 följande:
    ja om det handlar om en timme eller så, men jag tror generellt man ska tänka att barn vill ha och behöver kvantitetstid och det går inte att jobba tokmycket för att buffra dem några veckor på en solig strand.
  • pastamamman
    oOMayaOo skrev 2014-03-22 16:23:50 följande:
    Jag tar inte pt mig det minsta av att de finns dem som har möjlighet att hämta sina barn kl 15 medans jag hämtar kl 17. Alla har olika förutsättningar och jag kan inte jämföra mig med familjer där det finns två sammanboende föräldrar som har möjlighet att flexa på jobbet eller gå ner i tid. Visst skulle jag också vilja ha det så, men jag tänker inte må dåligt för att min situation ser annorlunda ut.

• tessi3h

Jag lämnar min 5 åring kl.09 och hämtar honom 15.30, senast kl.16. Han är sedan ledig en dag i veckan. Vi äter mat runt kl.18 och sen lägger han sig vid 20.30. Vi och han är nöjda med det. I höst börjar vår 2,5-åring i förskolan och hon kommer att gå max 25 timmar i veckan och hon blir också ledig en dag vilket verkligen är en lyx. Jag vet att alla inte har denna möjlighet. Vi har även ett skolbarn som går till kl.16 varje dag.

• Isola80
    oOMayaOo skrev 2014-03-22 16:23:50 följande:

Nej, det är klart du inte ska. Alla gör vi så gott vi kan!
  • Isola80
    Natulcien skrev 2014-03-22 09:19:57 följande:
    Allt är väl relativt. Men generellt så tror jag att ett litet barn i förskoleålder uppskattar mer att få mycket vardagstid med sina föräldrar och en semesterresa till Öland, än att få väldigt lite vardagstid med sina föräldrar och en semesterresa till Thailand. Det man gör till vardags har ju större betydelse än det man gör på semestern.

Jag tycker annorlunda. Barn behöver också stimulering, och glada föräldrar. Jag tror vår familj mår mycket bättre av att den tid vi är lediga tillsammans så kan vi åka till sommarstället eller på skidsemester. Jag hade inte valt bort det för att kunna sitta hemma mer... Sedan innebär inte detta att vi hämtar kl 17 varje dag för det.
  • Isola80
    modsey skrev 2014-03-22 16:24:38 följande:
    ja om det handlar om en timme eller så, men jag tror generellt man ska tänka att barn vill ha och behöver kvantitetstid och det går inte att jobba tokmycket för att buffra dem några veckor på en solig strand.

Nej, såklart inte. Jag jobbar absult inte tokmycket (80%) men min man har långt till jobbet och är borta mycket i veckorna, vilket innebär att jag hämtar och lämnar nästan varje dag, går ju inte att hämta kl 14 då. Vi har aktivt valt att han ska pendla för att vi på vår lediga tid tillsammans ska kunna ha mer roligt. Det har inte varit självklart alls men något vi ändå bestämt oss för. Barnen är dock lediga en dag i veckan och pappan brukar ha 6-8 veckors semseter. Och då är vi i sommarhuset eller reser. Kvalitetstid. Men vi har goda ekonomiska förutsättningar, det har ju inte alla och det vet jag. Men jag skulle inte välja mer vardagstid om det skulle innebära att vi på vår lediga tid alltid var hemma. Det skulle inte jag eller min man må bra av och det är ju också viktigt för barnen - hur föräldrarna mår.
  • Natulcien
    Isola80 skrev 2014-03-24 10:19:58 följande:

Jag tycker annorlunda. Barn behöver också stimulering, och glada föräldrar. Jag tror vår familj mår mycket bättre av att den tid vi är lediga tillsammans så kan vi åka till sommarstället eller på skidsemester. Jag hade inte valt bort det för att kunna sitta hemma mer... Sedan innebär inte detta att vi hämtar kl 17 varje dag för det.
    Ja...nu är det inte antingen eller för oss.
    Varför tror du att man "sitter hemma" och är "ostimulerad" bara för att man väljer att låta barnet gå korta dagar på förskolan?
    Vi har buffrat ganska bra, och har det gott ställt, så vi kan faktiskt låta sonen gå endast fyra dagar i veckan, hämtas kl.14 och resa på semestrar. Vi är glada föräldrar för att vi inte behöver jobba ihjäl oss, för att vi får umgås massor med vår son, och för att vi har en givande fritid. Kort sagt, vi har kvantitetstid med kvalitet - hela tiden. Glad

• Isola80
    Natulcien skrev 2014-03-24 12:11:05 följande:
    Ja...nu är det inte antingen eller för oss.
    Varför tror du att man "sitter hemma" och är "ostimulerad" bara för att man väljer att låta barnet gå korta dagar på förskolan?
    Vi har buffrat ganska bra, och har det gott ställt, så vi kan faktiskt låta sonen gå endast fyra dagar i veckan, hämtas kl.14 och resa på semestrar. Vi är glada föräldrar för att vi inte behöver jobba ihjäl oss, för att vi får umgås massor med vår son, och för att vi har en givande fritid. Kort sagt, vi har kvantitetstid med kvalitet - hela tiden. Glad

Så bra för er!
  • Litet My

Det varierar eftersom jag jobbar natt och studerar, jobbar jag natt lämnas hon (dotter på 2,5 år) 7 och hämtas 16:00 utom efter sista natten då hon hämtas 14:00, är det skoldag för mig går hon halvdagar och hämtas 12:30 alt lämnas 11:15-16:10. Den äldsta på 8,5 går från fritids senast 16:00 på egen hand.

Det blir lite hattigt med mycket tid vissa veckor och nästan ingen tid vissa men hon tar det bra och älskar sin förskola.

• Catti41

De flesta dagar kommer vi hem senast 1615 (om vi inte gjort nåt särskilt direkt efter förskolan) - det tar en kvart att åka hem från förskolan. Är vi hemma tidigare så kör vi nåt mellanmål (mamman brukar vilja ha te då) och äter när den andra föräldern kommer hem vid 18 eller så drar vi igång maten direkt så får den andra föräldern äta själv sen när hen kommer hem. Maten är oftast förberedd på morgonen eller kvällen innan. Hackar grönsaker gör vi tillsammans. Efter maten leker vi eller pysslar, eller går ut eller så. I princip ingen skärmtid på vardagar för någon av oss.

Barnet, som är 6 år, bör ligga i sängen vid 19.15 så han somnat till 20. Han brukar vakna nån gång mellan 6-7, av sig själv. Vi behöver åka senast 8.15, då är jag på jobbet runt 9. iBland kanske jag har möte inbokat i stan typ halv tio, då åker vi senare förstås.

Ibland kommer jag tidigare, det beror på hur mina möten är bokade, och nån gång i månaden blir det efter 17. Ibland tar vi med nån kompis hem, ibland går han med nån kompis hem. Då brukar vi passa på att jobba längre och hämta honom på hemvägen, ca 18. Då har han ju ätit så vi kan ju bara vara tillsammans till läggdags. På fredagar brukar jag försöka gå från jobbet vid 14-tiden, är det då fint väder så går vi till nån lekpark eller tar en cykeltur eller nåt sånt. Går till stranden på sommaren. Ibland går vi ut på restaurang.

och ibland kan han säga att "idag ska Kalle gå länge så då vill jag vara kvar och leka med honom", då funkar det också.
    På det hela taget väldigt flexibelt.

När barnet somnat så förbereder nån av oss mat till dagen efter, plockar undan, fixar, så sitter vi och jobbar eller planerar nåt tillsammans eller var för sig.

• Bling1975

Vår dotter är 2 år. Vi hämtar någon gång mellan 15-16.15. Beror på vem som hämtar.

När min man hämtar 16.15 så äter hon mat direkt när de kommer hem (ca 16.45) så då blir det oftast något vi redan har lagat som bara är att värma. Sedan får hon välling 18.30 och går och lägger sig 19.30.

Jag längtar efter att hon ska kunna äta middag lite senare så vi kan göra det som familj. Just nu vill vi ha lite kortare dagar på föris så då kommer den som inte hämtar hem tidigast 18.15. Vi vuxna äter därför middag när hon har somnat.

• ninaflower

Mån-tor 9-14, ledig fr (oftast, det kan uppkomma förhinder att de slutar senare )
    Barnen är snart 3 och 4 år.

Efter hämtningen fikar/mellis, kl 17-18 har vi middag, kl 19 är det läggdags inkl sagostund somnar de runt kl 20. 

Svar på tråden När hämtar ni era barn från förskolan?