• Bellaflygare

Klökningar vid matning av burk puré

Min son är snart 4 månader, men har redan börjat med smak portioner och gröt. Eftersom han högg efter min mat redan vid 2 1/2 månads ålder sås började jag med smak portioner vid 3månader och 1 vecka. Och det har gått jätte bra! Han älskar potatis och gröt!
    Men nu prövade jag och köpa morotspure och potatis / palsternacka pure. Han prövade lite av p/p igår, men klöktes och kräkte, tänkte okej. Då gillade han det väl inte. Men idag prövade jag moroten, å efter han ätit lite så klöktes han och kräkte lite igen!

Vet någon varför eller har någon aning om varför han gör detta?

Han har inte kräkt eller klökts av potatisen eller gröten innan.

• Svar på tråden Klökningar vid matning av burk puré
  • faithfully

Min dotter har aldrig kunnat äta burkmat hon kräks direkt eller kväljer sig och gråter. Det är helt enkelt äckligt och jag håller fakiskt med. Gör egna pureer istället. Jag gjorde och frös in iskublådor så det gick ta fram litegrann.

• Philippa

Han är för liten för mer mat.... varför så bråttom??

• Bellaflygare
    faithfully skrev 2014-03-21 10:14:46 följande:
    Min dotter har aldrig kunnat äta burkmat hon kräks direkt eller kväljer sig och gråter. Det är helt enkelt äckligt och jag håller fakiskt med. Gör egna pureer istället. Jag gjorde och frös in iskublådor så det gick ta fram litegrann.

Modernmom skrev 2014-03-21 10:23:54 följande:
    Klökte?

Ja han liksom klöktes precis som han skulle kräka (kräkteflexer, hulkning)

Ja men jag är värdelös på att göra sånt, gjorde potatis puré igår (ett försök) men det blev bara massa klumpar. Har ingen mixer hemma så stod å mosade med gaffel :p

Jag vet att han kommer tycka om "efterrätterna" men vill gärna han ska tycka om "basic" först innan jag går vidare :(
  • Birgitta02

Backa några steg! Lägg undan burkarna och ge honom bara sånt han klarar av. Gröt typ. Han har all tid i världen att mogna när det gäller mat.

• Bellaflygare
    Philippa skrev 2014-03-21 10:28:02 följande:
    Han är för liten för mer mat.... varför så bråttom??

Bråttom har jag inte! Och sen börjar man med smakportioner när barnet visar intresse för det. Jag rådfrågade på Bvc först innan jag började då han inte är 4 månader ännu. Och hon godkände.

Min son har haft problem med sin mage och tarmar sen dag 1. Men sen jag började med smak portioner har allt det försvunnet å han är en mycket gladare pojke! Och sover mkt bättre!

(Han får ytterst lite mat, Max 10 små skedar om dagen) och han hugger efter det! Hade han visat missnöje eller hade fått problem med magen så hade jag självklart slutat. Men imed alla problem slutat sen han började med de, så förstår jag inte varför jag skulle sluta :)
  • Bellaflygare

Jag ger ju inte han burkmat med bitar i, utan endast puré. Har prövat burk puré 2 ggr nu. Men han gillar inte de, å det förstår jag. Smakar pyton om man jämför med gröt å potatis med ersättning i. Men han äter maten ändå, men på hans min så ser det ut som han smakar citron. (Efter första skeden) men sen går det bättre å bättre.

Men klökningarna jag undrar om!

Han brukar få det med ersättningen med, eller bara så från ingenstans. Precis som han får en sur uppstötning eller nått..

Svar på tråden Klökningar vid matning av burk puré