Somna utan gråt, har den hjälpt?
Min dotter är 8 månader och vägrar somna utan bröstet. Så jag undrar om denna bok hjälpt någon? Vill absolut inte låta min bebisliligga och gråta sig till sömns.
Min dotter är 8 månader och vägrar somna utan bröstet. Så jag undrar om denna bok hjälpt någon? Vill absolut inte låta min bebisliligga och gråta sig till sömns.
Har tyvärr ingen erfarenhet från boken.
Är det så att du tänker sluta amma och därför behöver en alternativ metod? Annars kan ni ju fortsätta så ett tag till. Det ändrar sig ofta spontant när de blir äldre. Just 8-9 månader är en känslig ålder och de har extra behov av att vara nära.
Min dotter somnade också vid bröstet i den åldern, men omkring 11-12 månader så fick hon amma i soffan innan vi gick till sängen, och då kunde hon somna utan (efter lite lek och stoj i sängen). Vi har alltid varit med hela tiden när hon somnar och har ställt spjälsängen bredvid vår säng, med långsidan borttagen.
Ett tag gick vi omkring och bar henne tills hon somnade i famnen (ca 14-17 månader) och sjöng sånger. För oss fungerade det bra eftersom hon då somnade på ca 10 min. Det är ju inte så att man blir fast i en rutin för all framtid bara för att det är "det enda som duger" just nu.
Hoppas någon kan ge dig svar på om boken är bra.
Jag har läst den i perioder då sömnen varit svår. Tycker att 8 månader är en bra ålder att titta i den iaf, jag läste den första gången för tidigt.
Har inte följt något i boken utan mest tagit till mig lite råd och tips
Ja, med andra barnet har jag blivit bättre på att observera hennes trötthetssignaler som boken tar upp.
Amningen har inte varit några större bekymmer, då hon ändå har gått lägga ner i sin säng och somna om där med napp, snutte och filt.
Kanske är nappen den stora skillnaden mellan om egen säng fungerar bra eller ej för mina två barn. Redan som nyfödd las hon ner i en hårdlift som stod mitt i sängen. När hon sov längre på nätterna ställdes den i spjälsängen och när hon blev rörligare tog vi bort den, men har kvar en amningskudde för att begränsa utrymmet lite.
Med första barnet förde jag mer bok över sömnmönster o s v och hade tuffa nätter. Vi samsov och hon åt ofta. Hon har fortsatt med att vakna ibland på nätterna även om hon är 3 år, minns dock inte när det blev bättre. Fortfarande är hon ett barn som vill sitta mycket i knät när hon får chansen, medan lillasyster är ute på egna äventyr på t ex öppna förskolan (9,5 månader)
Det är ju inga expertråd direkt. Jag tyckte boken gav ungefär lika mycket (eller lite) som att prata med andra föräldrar eller läsa annat. Grymt överskattad även om den inte är direkt dålig.