• spöke

Förra årets namnraketer - vilket pojknamn gillar du bäst?

De här tio pojknamnen* ökade mest under förra året. Vilket namn tycker du bäst om? Kommentera gärna.  Louie
    Colin
    Ivar
    Tage
    Vidar
    Theodor
    Hjalmar
    Frank
    Matteo
    Milton

(*endast tilltalsnamn)

SpökeTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-21 11:05
    Flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m72816431.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förra årets namnraketer - vilket pojknamn gillar du bäst?
  • lovea01

Inte direkt namn i min smak men matteo och colin va dom 2 jag fastnade för mest. Hade jag fått välja en så nog matteo, låter lite finskt tycker jag^^

• Bergkwist85

Ivar, Tage och Vidar tänker jag på senila gubbar. ( har jobbat inom äldrevården).. Stackars barn som döps till dom namnen!

• fluu
    Bergkwist85 skrev 2014-03-23 21:46:30 följande:
    Ivar, Tage och Vidar tänker jag på senila gubbar. ( har jobbat inom äldrevården).. Stackars barn som döps till dom namnen!
    Frågar dig då också....

Hur länge måste man vänta innan ett namn är okej igen? Då de allra flesta namn går i cykler om 70-90 år och således ständigt återkommer. Hur många generationer måste det gå? Eller är det bättre att hitta på nya namn för var generation?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bergkwist85
    fluu skrev 2014-03-23 22:20:54 följande:
    Frågar dig då också.... Hur länge måste man vänta innan ett namn är okej igen? Då de allra flesta namn går i cykler om 70-90 år och således ständigt återkommer. Hur många generationer måste det gå? Eller är det bättre att hitta på nya namn för var generation?

Det få väl var å en bestämma själva. Men JAG tycker inte om dom namnen.! Acceptera mina åsikter.., alla har inte samma som mej.
  • fluu
    Bergkwist85 skrev 2014-03-24 11:25:25 följande:

Det få väl var å en bestämma själva. Men JAG tycker inte om dom namnen.! Acceptera mina åsikter.., alla har inte samma som mej.
    Vad du var känslig... Det var en nyfiken fråga. Jag är genuint nyfiken på hur du ser på saken? Eftersom det skulle vara synd om barn som har namn som ligger rätt i tiden. Hur lång tid tar det innan ett namn inte är "gamlingnamn" längre utan fräscht barnnamn?
  • spöke
    fluu skrev 2014-03-24 12:05:08 följande:
    Vad du var känslig... Det var en nyfiken fråga. Jag är genuint nyfiken på hur du ser på saken? Eftersom det skulle vara synd om barn som har namn som ligger rätt i tiden. Hur lång tid tar det innan ett namn inte är "gamlingnamn" längre utan fräscht barnnamn?
    Intressant frågeställning.
  • fluu
    spöke skrev 2014-03-24 15:19:04 följande:
    Intressant frågeställning.
    Absolut, jag har aldrig fått ett "riktigt" svar på frågan.
  • Sthlmtjej24
    fluu skrev 2014-03-24 19:38:53 följande:
    Absolut, jag har aldrig fått ett "riktigt" svar på frågan.
    Jag tror att det beror på vem man frågar. Jag vet att många i min omgivning tycker om att lyfta namn från sin egen mormor/farmor-generation, men att det säkert kan kännas svårt för den som jobbar inom äldrevård och har en tråkig bild av våra äldre som personen i tråden skrev. För egen del har sommarjobb inom äldrevård snarare givit mig ännu mer ödmjukhet och fascination för människor i den generationen och skulle inte tveka det minsta att plocka vackra namn till mina barn därifrån, eftersom jag har en så fin känsla. Måhända kan andra ha motsatt känsla? Eller bara finna det svårt att associera barn och gamla på det viset? Personligen uppfattar jag nästan att de som lider av demenssjukdom och även andra svårt funktionshindrade gamla åter blir barn och behöver omsorg och värme. 
  • Sthlmtjej24

Jag röstade på Theodor, dock i jämnt skägg med Ivar och Hjalmar. Det finaste barnet på Öppna Förskolan heter dock Theodor, så det fick det bli. 

Svar på tråden Förra årets namnraketer - vilket pojknamn gillar du bäst?