• nicoline74

Misshandel el uppfostran

Jag läste ett inlägg på en bekants facebooksida och reagerade kraftigt. Personen har en tvåårig dotter och skriver att den har lite dåligt samvete efter att ha lurat dottern att dricka soja ur ett dricksglas. Och ordagrant" Men tjatar man om att få dricka påskmust till middag ( som ju är ämnat för vuxna..?) utan att ens någonsin ha smakat det tidigare, får man lite skylla sig själv. Eller..? " Personen fick en massa likes och kommentarer och alla utom en tyckte att det var en jättekul grej ungefär. Jag tog upp det här med en ytterligare person som jämställde händelsen med barnmisshandel och tyckte att det borde räckt med att säga till barnet att det inte kunde få påskmust istället för att lura i barnet soja. Den här föräldern ( med soja i glaset) är lärare för småbarn dessutom. Man undrar ju lite över vad den personen skulle kunna ta sig till i andra sammanhang också menar jag. Jag tycker att det här är vidrigt gjort, ur flera aspekter. Vad tycker ni ?

• Svar på tråden Misshandel el uppfostran
  • Rosa Fluff

Jag tycket inte det är barnmisshandel men jag tycker det är fruktansvärt omoget gjort. Vem är det som är 2 år, mamman eller barnet.

För mig finns det 3 alternativ.
    1 Säg nej, förklara varför och stå ut med gnället.

2 Låt barnet smaka lite.

3 Ta inte fram påskmusten fören barnet somnat på kvällen.

• Natulcien

Ja, det var ett mycket märkligt (och oerhört elakt) sätt att hantera situationen. Vidrigt, ja. Håller med dig där.
    Om man inte vill servera sin 2-åring läsk så säger man helt enkelt det. Rakt och ärligt.
    Vad händer om 2-åringen vill smaka vin nästa gång? Blir hon serverad balsamvinäger i sitt glas då?

Dessutom innehåller soja både en massa salt, socker, smakförstärkare, konserveringsmedel, etc, så det lär ju vara lika onyttigt att dricka det som att dricka lite påskmust. Så en riktigt korkad "lösning" på problemet, skulle jag säga...

• Natulcien
    Natulcien skrev 2014-03-21 15:32:32 följande:
    Ja, det var ett mycket märkligt (och oerhört elakt) sätt att hantera situationen. Vidrigt, ja. Håller med dig där.
    Om man inte vill servera sin 2-åring läsk så säger man helt enkelt det. Rakt och ärligt.
    Vad händer om 2-åringen vill smaka vin nästa gång? Blir hon serverad balsamvinäger i sitt glas då?

Dessutom innehåller soja både en massa salt, socker, smakförstärkare, konserveringsmedel, etc, så det lär ju vara lika onyttigt att dricka det som att dricka lite påskmust. Så en riktigt korkad "lösning" på problemet, skulle jag säga...
    Men för att svara på din fråga så tycker jag varken att det kan klassas som misshandel eller uppfostran, bara en väldigt, väldigt elak och korkad grej att göra.
  • Stjärnfall76

tycker verkligen inte det är barnmisshandel. Men hade inte gjort så själv.
    Men vi låter barnet smaka av olika saker, med varningar ibland. Tex något som är lite starkt eller surt.

Man kan inte jämställa allt med barnmisshandel. Då kommer det ju inte att finnas resurser till de barn som faktiskt blir misshandalde, och massa föräldrar som gör lite småkonstiga saker, som ovan, kommer utredas, dömas och deras barn, som faktiskt har det bäst med sina föräldrar (trots att de inte är perfekta) kommer att hamna i familjehem.
    Så jag tycker att man ska vara lite sparsam med ordet misshandel.

Tycker att hastiga dagislämningar av små, små barn som skriker hjärtskärande är mycket MYCKET mer misshandel än lite soja, som barnet i fråga säkert bara spottade ut. Utan att må det minsta spykiskt dåligt, medan barnet som verkigen inte vill släppa sin anknytningsperson, rycks loss och se anknytningspersonen försvinna genom dörren, kan få skyhöga kortisolnivåer som är skadliga, drabbas av sorg mm. Fast de allra flesta tycker det är helt ok.

• Stjärnfall76

Dock tycker jag att man ska våga vara vuxen och stå för sina val. SOm tex ett val att inte vilja servera läsk. HUr ska man annars göra när barnet vill röka, vara ute halva natten osv, om man inte ens kan sätta stopp för ett glas läsk till ett koltbarn??

• Natulcien
    Stjärnfall76 skrev 2014-04-04 14:21:40 följande:
    Tycker att hastiga dagislämningar av små, små barn som skriker hjärtskärande är mycket MYCKET mer misshandel än lite soja, som barnet i fråga säkert bara spottade ut. Utan att må det minsta spykiskt dåligt, medan barnet som verkigen inte vill släppa sin anknytningsperson, rycks loss och se anknytningspersonen försvinna genom dörren, kan få skyhöga kortisolnivåer som är skadliga, drabbas av sorg mm. Fast de allra flesta tycker det är helt ok.
    Håller med dig där!
  • Flaskpostaren

Haha fan va ägd den där ungen blev. Fattade hon att det var soja eller kommer hon aldrig mer fråga efter påskmust nu?

• Stjärnfall76
    puss skrev 2014-04-04 15:18:54 följande:
    Så jävla vidrigt. Ge människan ett glas lut.
    Eller självförtorende att våga säga nej till sitt barn när barnet inte förstår sitt eget behov. Det är liksom det som är att vara vuxen.
  • Valkyria75

Misshandel är väl lite att ta i. Såvida inte barnet tvingades dricka upp sojan.

Men inte är det vidare snällt gjort :(

• Litet My

Misshandel vet jag inte men otroligt omoget och elakt gjort kan jag tycka. Lite som en bekant till mig som hällde vitpeppar på tungan på sina barn när de sa fula ord. Dags för föräldern att lära sig säga nej och stå för det istället kan man tycka.

Svar på tråden Misshandel el uppfostran