• endotette

Ivf i annat landsting...

Hejsan!
    Eftersom vi inte får nån bra hjälp i Stockholms landsting, vi går till Danderyds sjukhus, så skulle vi vilja komma till Uppsala för att göra Ivf. Dom har kortare kötider och pga den värk jag har av min endometrios så känns det brådskande. Men kruxet är att man måste betala alla avgifter själv, vilket betyder 20 000kr/ försök. Vi har inte dom pengarna bara så där så nu undrar jag om nån har förslag på hur man kan gå till väga. Antingen om man kan söka nåt bidrag eller nåt annat sätt att få tag i pengarna. Hjälp oss!

• Svar på tråden Ivf i annat landsting...
  • Limli

Hejsan!
    Vi har inte gått genom landstinget utan våran hemkommun betalar två försök för oss. Du skulle alltid kunna kolla om din kommun gör det. Jag hoppas att ni får någon hjälp.

Limli

• TheBlueRose

Limli nu får du förklara ..
    Nu hänger jag inte med..

Kommunen betalar

Nog är det väl ändå ditt landsting som betalar dina försök som är landstingsfinansierade .

Alltså ditt landsting i din hemkommun betlara IVF..
    Annars så går det via soc om det är via kommunen. Å, jag VET att soc INTE betalar någon sån form av behandling...

• bmlova

Samma här-kommunen betalar två försök. Kolla med dem om de kan hjälpa till.

• TheBlueRose

Det är landstingen i eran kommun som betalar.. Det är 2 helt olika kassor...

• bmlova

Var på utredning på sjukhuset. Några veckor senare fick vi brev från kommunen som ställde upp och betalar för två försök. Beror kanske på min ålder-39,gränsen för landstinget går vid 37.

• bmlova

letade och hittade detta på kommunens sida:

Möjligheten för ett par att få barn genom provrörsbefruktning, IVF- eller ICSI-behandling, är en medicinsk bedömningsfråga där kommunen saknar kompetens att göra bedömningen. Kommunen samverkar därför med kvinnokliniken vid sjukhuset. Kommunen svarar för upp till två behandlingar, men det krävs en separat ansökan för varje behandling.

Bakgrunden till kommunens beslut att svara för kostnaden för vissa IVF- eller ICSI-behandlingar är den mycket starka minskning som har skett av antalet födda barn. 1990 föddes 324 barn, år 2000 174 barn. Barnen är allas vår framtid, och alltså en del av det komplex som berör kommunens framtid. Behandling för barnlöshet är i första hand en fråga för landstinget, men då tilldelade pengar för behandling inte svarar mot behovet, kan kötiderna för behandling bli så långa, att möjligheterna till en lyckad behandling har minskat.

• camomillis

Där ser man! Får man fråga vilken kommun du bor i?

• Angla

endotette:
    Varfö´r inte börja med att inom Stockholm vända er direkt till Huddige som rä de som gör IVF och där med också kanske är bättre på att göra utredning cohs tälla er i kö.

• Carro

Frågan är om inte det är som så att för att kommunen ska gå in och bekosta försöken så ska det ändå ske i det landsting man tillhör?

endotette;
    Jag håller med Angla, börja med att kontakta den klinik ni tillhör och prata med dom..
    Sen så är också frågan ifall de anser att det är lämpligt att göra ivf om du har mycket problem av endon, eller om dom vill åtgärda det först.

Men om ni vill slippa kön så finns det ingen annan utväg än att bekosta försöken själv tyvärr.
    Då är det lättaste sättet nog att ta ett lån.
    Klinikerna brukar ofta ha vissa banker som de samarbetar med så att deras "patienter" lättare ska få ett lån

• endotette

Tack för alla svar!!!
    Jag/vi har pratat lite med en fertilitetsläkare och utredning är gjord och jag fick välja om jag ville ta sprutor för att komma in i ett klimakterium så endon försvinner. Men jag känner att trots smärtan som är obeskrivlig så vill jag inte ta sprutorna och " förlora" ett halvår för att sen kanske få tillbax endon innan man har kommit så pass långt i kön till Ivf. Då är det lika bra att lida tills det händer något.

Vi går till kvinnokliniken på Danderyd och som sagt HAR dom varit jättebra när det gäller min endo, men när den utredningen var klar har dom i princip skitit i en och det gör en så lessen och besviken. Man känner sig ensam och vet inte vart man ska vända sig.

Men i Torsdags var jag och tog fler hormon tester med blodprov och dom kollade även sköldkörteln, så jag ska ringa fertilitets doktorn på Onsdag och hoppas att jag får en tid med henne så fort som möjligt för att diskutera detta med henne.

Jag tycker det är helt sjukt att man ska behöva vänta över ett år för att få hjälp med en Ivf. Varför kan dom inte hjälpa oss som inte lyckas lite lättare, det är ju jobbigt nog att veta att inte allt funkar som det ska.
    Grattis alla er som lyckas, som slipper gå igenom denna skit rent ut sagt.

Jag ska kolla med landstinget och kommunen och ser hur dom ser på saken.

Tack än en gång alla medmänniskor.
    Skulle nog inte orka utan ert och min sambos stöd.

Man får ofta höra från vänner och bekanta; när är det dags för er då, varför händer ingenting?
    Jobbigt värre, men ni förstår en.
    Kram på er!
    Therese

• Angla

Jag att få hjälp gratis överhuvudtaget tycker jag är kanon! Klart att DS inget mer kan göra då de inte är någon fertilitetsklinik.

• pemi

Jo visst är det jobbigt att behöva vänta länge, men jag är också tacksam ATT man får hjälp. För att kunna korta köerna så måste antingen mer pengar in till sjukvården (typ höjda skatter) eller så får de dra in på antalet försök. Och då väntar hellre jag lite extra. 1 år är väl ganska så "kort" väntan i sammanhanget trots allt tror jag. Uppåt landet är det ju flera år.

Sen förstår jag till 100% att det ÄR svårt att vänta, men det är också svårt att göra något åt det.

kram pemi

• endotette

Angla: Jag tycker då att dom från början ska remittera oss till nån som kan detta istället för att bara skita i en, det gör en lessen.

Jag tycker inte att det är lång tid med ett år OM jag inte hade så j-la ont, det är det som pressar en. Jag håller absolut med om att det är jättebra att möjligheten finns överhuvudtaget och att det finns gratis försök, men som sagt så är värken problemet. Det är jobbigt att knappt kunna gå för att det gör så ont!!!

Kram Therese

• Angla

Självklart ska de efter utrednings kcika remiss till IVF om ni vill det och begär det. Du akn väl behandla endon medans du står i kö.

• Hannah74

Ja, köerna är värst även om det är jättebra att man får hjälp, här nere är det 22 månader, en hel evighet! Hoppas du får hjälp snart o lite lindring i det onda.

Svar på tråden Ivf i annat landsting...