• Anonym (Orolig)

Medicinsk abort men fick rådet att inte ta de sista cytotectabletterna?

Medicinsk abort men fick rådet att inte ta de sista tabletterna cytotec? Påbörjade abort med tablett i torsdags kl 11.00, blev lite yr och lätt illamående den dagen men inget mer. Dagen efter, dvs dag 2, på eftermiddagen vid 17 tiden började det blöda först lite försiktigt för att den komma igång rejält men klumpar och allt. Fick ont i början i ca 30 min men sen gick det över. Sprang på toaletten var och varannan timme hela natten eftersom det hela tiden kom ut blod (klumpar) och var helt yr i bollen och nästan svimfärdig av att resa mig upp och springa iväg hela tiden. På morgonen vid 05 tiden kom "det sista" sen lugnade det ber sig och avtog rejält under resten av lördagen. Ringde KK akut för att fråga om hur jag skulle få i mig cytotectabletterna då jag fortfarande blödde en del och fick då råder av två oberoende barnmorskor att INTE ta dem alls lag hur natten varit. Nu är jag nervös över att inte allt kommit ut och att jag skall behöva "börja om" el skrapas :( Har gyn tid först på onsdag och får veta då. Någon annan som varit med om detsamma och inte tagit de sista tabletterna? Hur gick det i så fall? Barnmorskorna var rädda att jag skulle starta något ohanterligt genom att ta dem efter sådan kraftig blödning och var övertygade om att kroppen gjort aborten själv under natten bara efter tablett nr 1. Tankar mottages gärna!

• Svar på tråden Medicinsk abort men fick rådet att inte ta de sista cytotectabletterna?
  • Anonym (xx)

Jag fick åka ambulans till sjukhuset efter att ha tagit Cytotec pga missed abortion. Jag blödde så kraftigt att jag inte kunde komma ut ur badrummet alls, och blodförlusten fick mig att nästan svimma fast jag låg på golvet med benen uppåt. Jag skulle aldrig i livet ta Cytotec igen!!!! Tusen gånger hellre blir jag skrapad än råkar ut för samma sak en gång till.

Så det är antagligen därför barnmorskorna varnar dig för att ta flera tabletter.

• Anonym (Orolig)

Ringde doktorn idag och fick order om att ta 2 st cytotec under tungan. Tog den kl 16.10 och ön så länge känner jag inte av något. Blöder igen sedan igår men just nu varken mer el mindre. UL i morgon! Tack för ditt svar ovan ;)

Svar på tråden Medicinsk abort men fick rådet att inte ta de sista cytotectabletterna?