• Anonym (undrar)

Hur blir umgänget för syskon där ena barnet inte vågar bo med sin pappa?

Hej!

Det ena syskonet, 10 år, vågar inte bo och träffa sin pappa och bor nu således endast med sin mamma.
    Det andra syskonet på 6 år vill endast träffa och bo ibland med sin pappa.

Hur kan då umgänget dömas vid en vårdnadstvist?

Hur har ni andra gjort rent praktiskt som är i denna situation?

• Svar på tråden Hur blir umgänget för syskon där ena barnet inte vågar bo med sin pappa?
  • Anonym (???)

Varför vågar 10-åringen inte det?

• Anonym (undrar)
    Anonym (???) skrev 2014-03-23 10:26:46 följande:
    Varför vågar 10-åringen inte det?
    Pappan är hotfull mot mamman och indirekt även då även mot barnen.
    Han är kränkande i sitt sätt mot barnen.
  • Anonym (???)
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-23 10:39:58 följande:
    Pappan är hotfull mot mamman och indirekt även då även mot barnen.
    Han är kränkande i sitt sätt mot barnen.
    Hur menar du nu? Umgås mamman och pappan eller hur kan barnen bli indragna i ev "hotfullhet"?

På vilket sätt kränker han barnen? Är det polisanmält och har han blivit dömd?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (???) skrev 2014-03-23 10:44:11 följande:
    Hur menar du nu? Umgås mamman och pappan eller hur kan barnen bli indragna i ev "hotfullhet"?

På vilket sätt kränker han barnen? Är det polisanmält och har han blivit dömd?
    Vill inte svara mer ingående utan vill helst bara höra andras erfarenheter hur man löser detta på bästa möjliga sätt ur syskonsynpunkt.
    De har ju rätt att växa upp med varandra samtidigt som de har rätt till sina föräldrar.
    Knepigt det där.
  • Grappa

Umgänge med förälder är viktigare än umgänge med syskon om saken dras till sin spets. Men det ena syskonet kan ju bo växelvis även om det andra inte gör det så får de ändå umgänge.

• Anonym (???)
    Anonym (undrar) skrev 2014-03-23 10:47:30 följande:
    Vill inte svara mer ingående utan vill helst bara höra andras erfarenheter hur man löser detta på bästa möjliga sätt ur syskonsynpunkt.
    De har ju rätt att växa upp med varandra samtidigt som de har rätt till sina föräldrar.
    Knepigt det där.
    Jag tror att Tingsrätten kommer att tro att det är du som ligger bakom att barnen inte vill träffa honom. Och att du riskerar att förlora boende och ev vårdnad om det framställs som du beskriver det här i tråden.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (???) skrev 2014-03-23 11:01:28 följande:
    Jag tror att Tingsrätten kommer att tro att det är du som ligger bakom att barnen inte vill träffa honom. Och att du riskerar att förlora boende och ev vårdnad om det framställs som du beskriver det här i tråden.
    Nej, inte i vårt fall, det är jag säker på. Men jag förstår att det kan tolkas så av trådstarten.

Men är det någon annan som har verkliga erfarenheter av detta?
  • Anonym (flugan)

Vad vill du yrka på?

Svar på tråden Hur blir umgänget för syskon där ena barnet inte vågar bo med sin pappa?