• Anonym (JA)

Får du snabbare hjälp på akuten om du kommer med ambulans?

Om du kommer med ambulans in till akuten, får du snabbare hjälp då? Träffa doktorn snabbare än den som kommer med samma åkomma utan ambulans?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får du snabbare hjälp på akuten om du kommer med ambulans?
  • Prutt

Jag fattar inte riktigt frågan. Tar jag ambulansen in för att jag har typ skoskav så ska jag givetvis fortfarande ha lägsta prioritet på akuten. Men har jag lyckats lura i 112 och ambulanspersonalen att jag är i behov av akut hjälp så är väl sannolikheten stor att jag lyckas lura i personalen på akuten samma sak.

• viseversa

Ja har man goda skäl så ja då ringer man ambulans. Men vissa ringer ambulans för ett skärsår i fingret stickor eller något annat "litet"

• viseversa

Ruggugglan att du fick vänta är fruktansvärt och sånt borde anmälas. Klart man ska få hjälp om man kommer in med ambulans och verkligen behöver hjälp fort..

• Majsan70
    modsey skrev 2014-03-23 12:24:34 följande:
    innan läkare träffat patienten får ssk inte ge smärtstillande till bukar
    Jodå det får de faktiskt. Och eftersom hon hade sådana fruktansvärda smärtor så skulle hon prioriterats oavsett. Men de gjorde fel och utredning gjordes och jag är nöjd med det. 
    Hon fick bra hjälp när läkaren väl kontaktades och hon blev både inlagd och akut opererad. 
  • elle9

Är man inte akut sjuk när ambulansen kommer kör de igen och man får ta sig in till akuten på egen hand. Så fungerar det. Frågan är felställd. Ambulans är ingen gratis taxiservice. Jag åker ambulans i snitt fem gånger per år med sonen och det står alltid ett team redo i ett speciellt ambulans mottagningsrum. En enda gång har de lämnat oss och så har jag fått köra in själv.

• modsey
    Majsan70 skrev 2014-03-23 15:38:47 följande:
    Jodå det får de faktiskt. Och eftersom hon hade sådana fruktansvärda smärtor så skulle hon prioriterats oavsett. Men de gjorde fel och utredning gjordes och jag är nöjd med det. 
    Hon fick bra hjälp när läkaren väl kontaktades och hon blev både inlagd och akut opererad. 
    jag har jobbat på akuten som sjuksköterska i nästan 15 år och det finns inga generella ordinationer på akuta bukar, att hon skulle träffa en läkare fort är en annan sak.
  • Aimee68

Beror såklart på tillståndet. Själv kom jag in på 5 min när min man körde in mig och jag kröp in på akuten med huvudet i backen när jag hade spinalhuvudvärk som bara blev värre och värre. De som satt där måste ha undrat vad jag sysslade med 😁

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Majsan70
    modsey skrev 2014-03-23 15:48:56 följande:
    jag har jobbat på akuten som sjuksköterska i nästan 15 år och det finns inga generella ordinationer på akuta bukar, att hon skulle träffa en läkare fort är en annan sak.
    Fast i detta fallet hade de kunnat konsultera läkaren, men de ville ha sin rast. Som sagt utrett o klart att de agerade fel. Man lämnar inte en tonårig patient som skriker av smärtor och hyperventilerar samt krampar, i en sjukhus korridor o fortsätter att dricka kaffe. 
    Tack o lov att medicinsidans personal var lite vaken o insåg att det inte stod rätt till.  Massor av morfin sattes in omgående efter detta nämligen. 
  • modsey
    Majsan70 skrev 2014-03-23 15:52:56 följande:
    Fast i detta fallet hade de kunnat konsultera läkaren, men de ville ha sin rast. Som sagt utrett o klart att de agerade fel. Man lämnar inte en tonårig patient som skriker av smärtor och hyperventilerar samt krampar, i en sjukhus korridor o fortsätter att dricka kaffe. 
    Tack o lov att medicinsidans personal var lite vaken o insåg att det inte stod rätt till.  Massor av morfin sattes in omgående efter detta nämligen. 
    ja det var inte det jag ifrågasatte utan ditt påstående att sjuksköterskorna får ge smärtstillande på eget bevåg...
  • Majsan70
    modsey skrev 2014-03-23 15:54:26 följande:
    ja det var inte det jag ifrågasatte utan ditt påstående att sjuksköterskorna får ge smärtstillande på eget bevåg...
    Fast jo det brukar gå ganska bra och de gånger de är osäkra så rådfrågar de är min erfarenhet. Åker in ganska ofta med olika brukare när jag jobbar. 
    Men nu var det inte detta tråden handlade om. Jag gav bara min erfarenhet av att man inte alltid får hjälp direkt även om det finns triage. Det finns ju en del rötägg i vården och har man otur råkar man ut för dessa tyvärr.  Men vi är som sagt nöjda med den utredning som gjordes. 
  • modsey
    Majsan70 skrev 2014-03-23 15:58:38 följande:
    Fast jo det brukar gå ganska bra och de gånger de är osäkra så rådfrågar de är min erfarenhet. Åker in ganska ofta med olika brukare när jag jobbar. 
    Men nu var det inte detta tråden handlade om. Jag gav bara min erfarenhet av att man inte alltid får hjälp direkt även om det finns triage. Det finns ju en del rötägg i vården och har man otur råkar man ut för dessa tyvärr.  Men vi är som sagt nöjda med den utredning som gjordes. 
    fast jag ÄR sjuksköterska på Akuten och vi får INTE ge smärtstillande till akuta bukar utan att läkaren ordinerat det.
    Gör någon det så är det helt emot gällande lagar
  • Anonym (JA)
    Majsan70 skrev 2014-03-23 15:58:38 följande:

Osäkra sjuksköterskor rådfrågar mer erfarna om att ge smärtstillande till akut buk?
Svar på tråden Får du snabbare hjälp på akuten om du kommer med ambulans?