• elinile

10-månaders som börjat fisa mycket och får utslag till o från...!

Har en liten kille som fiser väldigt mycket sen någon vecka tillbaka. Har dessutom varit ganska rödflammig av utslag på mage och ben ett par ggr senaste veckan. Kan han vara allergisk? Ammar fortfarande 3-5 ggr per dygn. Äter utöver det lite gröt o väldigt lite vanlig mat. Inte ändrar något i kosten sen detta med fisar/utslag började. Verkar inte ha ont i magen, glad o pigg som vanligt. Ingen skillnad på bajs, mestadels normalt.

Funderar på om han blivit allergisk mot mjölk? Bara sådär? Ingen aning om hur det funkar.

• Svar på tråden 10-månaders som börjat fisa mycket och får utslag till o från...!
  • liol1973

Prova att byta ut gröten mot mjölkfrigröt ett tag och ät själv mjölkfritt och se om symptomen blir bättre/försvinner.

För min dotter "blommade" mjölkallergin ut till fullo när hon var 11 månade, när hon behövde mer mat per måltid/dag än vad kroppen klarade av i mjölkkonsumption. I efterhand har vi identifierat symptom som hon haft sen hon var nyfödd men dem var väldigt diffusa, men vid 11 månader var det dock ingen tvekan längre.

• elinile

Nu har han varken haft utslag eller varit gasig i magen trots samma mat, så ver inte vad jag ska tro riktigt... Vad hade er dotter fel diffusa symptom och vad fick hon för symptom vid 11 mån?

• liol1973

Hon tömde aldrig en flaska, lite "torr eksem" som kom och gick, tendens till förstoppning som blev mer än en tendens när vi började med gröt, svår att söva men sov hyffsat när hon väl somnat, väldigt skrikig så fort hon blev minsta trött, blev trött väldigt snabbt, åt dåligt och åt aldrig ikapp en tappad måltid.

Vid 11 månader började hon först öka på portionerna men sen tog det tvärstopp. Avtagande aptit, bajset började bli grönt och löst istället för hårt, och blev till slut grått och luktade ruttet ägg. Vid det laget hade hon börjat spy var och varannan dag också. När symptomen startade fick hon 4 tänder på 4 veckor och var dessutom förkyld så det var först när det fortsatte bli värre som vi insåg att det varken var tänderna eller förkylningen som var orsaken. Hon är väldigt känslig för mjölk idag, men äter överlag bra. Nu äter hon ikapp och tömmer flaskor så jag oroar mig inte alls över tappade måltider längre. :)

Förhoppningsvis är det ingen fara för er då! Man kan i och för sig bli extra känslig för en allergen då man är ur form (sovit dåligt, förkyld eller dylikt) men ser ni inget sånt mönster heller mellan reaktionerna är det nog bara att avvakta och se. Blir det fler ggr som symptomen kommer kan det vara bra att skriva matdagbok och se om du ser ngt mönster. Symptom kan komma flera dagar efter intag så det kan vara svårt att koppla ihop det om man inte skrivit ner allt. Lycka till! :)

Svar på tråden 10-månaders som börjat fisa mycket och får utslag till o från...!